AJPV_ASLI Akademické dovednosti: poslech

Pedagogická fakulta
podzim 2014
Rozsah
0/2/0. 2 hodiny. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. Mgr. Olga Dontcheva-Navrátilová, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. Mgr. Olga Dontcheva-Navrátilová, Ph.D.
Katedra anglického jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jana Popelková
Dodavatelské pracoviště: Katedra anglického jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
AJPV_ASLI/01: St 9:20–11:00 učebna 12, O. Dontcheva-Navrátilová
Předpoklady
Advanced level of English
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 25 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/25, pouze zareg.: 0/25, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/25
Mateřské obory/plány
předmět má 13 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
The Academic Skills: Listening course includes listening to both monologic and interactive discourse and focuses on listening to lectures, note taking and discussion.
The main objectives of the course are to expose students to different standards of English as well as to different techniques and styles of lecturing.
At the end of the course the students should be able to understand longer stretches of spoken discourse and take orderly notes; they should be able to discuss, explain and critically assess both the contents of the talk and the speaking style of the lecturer.
Throughout the semester students are encouraged to link theory in the classroom to practice at schools via practical tasks.
Osnova
  • 1.Spoken and written English. Contextualizing the talk.
  • 2.Making predictions about the topic. Listening for main ideas.
  • 3.Note taking without a handout. Using symbols and abbreviations.
  • 4.Note taking with a handout. Using context, morphology and non- verbal cues to guess word meaning.
  • 5.Monitoring understanding. Procedural vocabulary.
  • 6.Assessing speaking styles. Hedging.
  • 7.Listening for specific information. Comparing information from different sources.
  • 8.Asking questions and discussing talk.
  • 9.Summarizing the talk. Retelling talk.
  • 10.Speaker attitude. Personal, cultural and cross-cultural perspectives.
  • 11. Discussion of listening skills development and listening activities observed during teaching practice.
Literatura
  • LYNCH, Tony. Study listening : a course in listening to lectures and note-taking. 2nd ed. Cambridge: University Press, 2004, 214 s. ISBN 0521533872. info
  • WALLACE, Michael J. Study skills in english. Cambridge: Cambridge University Press, 1996, 92 s. ISBN 0521221099. info
  • NUNAN, David. Language teaching methodology :a textbook for teacher. Harlow: Longman, Pearson Education, 2000, xiv, 264 s. ISBN 0-13-521469-6. info
Výukové metody
Seminars including listening activities and class discussions, group-work and self-study.
The self-study modules consist of listening and reading assignments and individual projects.
Tasks for teaching practice.
Metody hodnocení
Weekly double-period sessions
Preparation includes listening to longer texts which are discussed in groups during the following sessions.
Continuous assessment based on compulsory presence and participation at seminars.
2 written assignments - passmark 70%
Vyučovací jazyk
Angličtina
Navazující předměty
Informace učitele
http://moodlinka.ped.muni.cz/course/view.php?id=948
For the handouts for the seminar course see mood-link-a http://moodlinka.ped.muni.cz/course/view.php?id=948
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2016.