MSBK_NDI1 Didaktika 1 - NJ

Pedagogická fakulta
podzim 2014
Rozsah
0/0/.7. 8 hodin. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Alice Brychová, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Jana Baroková, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. Mgr. Tomáš Káňa, Ph.D.
Katedra německého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Helena Rytířová
Dodavatelské pracoviště: Katedra německého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
MSBK_NDI1/01: Pá 19. 9. 7:30–9:10 učebna 55, Pá 26. 9. 7:30–9:10 učebna 55, Pá 10. 10. 7:30–9:10 učebna 55, Pá 17. 10. 7:30–9:10 učebna 55, Pá 24. 10. 7:30–9:10 učebna 55, Pá 31. 10. 7:30–9:10 učebna 55, Pá 7. 11. 7:30–9:10 učebna 55, Pá 14. 11. 7:30–9:10 učebna 55, Pá 21. 11. 7:30–9:10 učebna 55, Pá 28. 11. 7:30–9:10 učebna 55, Pá 5. 12. 7:30–9:10 učebna 55, Pá 12. 12. 7:30–9:10 učebna 55, J. Baroková, A. Brychová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Am Ende des Kurses hat der Student grundlegende theoretische Kenntnisse und Fertigkeiten für den Fremdsprachenunterricht bei Kindern im Vorschulalter im Bereich der Entwicklungspsychologie, Pädagogik, Psycholinguistik und Linguodidaktik. Na konci tohoto kurzu má student základní teoretické znalosti a vědomosti pro výuku cizího jazyka u dětí předškolního věku z hlediska vývojové psychologie, psychologie, pedagogiky, psycholingvistiky a lingvodidaktiky.
Osnova
  • 1. Výuka cizích jazyků v české škole – historický nástin. 2. Výuka cizích jazyků na prahu 21.století ve sjednocené Evropě a české škole – princip vícejazyčnosti. 3. Psychologická východiska osvojování cizího jazyka u dětí předškolního věku (koncentrace, pamět, motivace). 4. Psycholingvistické aspekty osvojování cizího jazyka u dětí předškolního věku (osvojování mateřského jazyka, osvojování prvního cizího jazyka) 5. Teorie osvojování cizího jazyka. 6. Pedagogická východiska osvojování cizího jazyka u dětí předškolního věku (metody, obsahy, organizační formy, kurikulum, plánování výuky 7. Hlavní principy osvojování cizího jazyka u dětí předškolního věku (celostní učení, činnostní princip, multisenzorické učení, hrový princip, pohybový princip, situativní zakotvenost, zkušenostní princip aj.)
Literatura
  • BRYCHOVÁ, A. Handreichungen zum Seminar Methodik und Didaktik Deutsch als Fremdsprache auf der Primarstufe. Interní studijní materiál. 2002
  • HENDRICH, Josef. Didaktika cizích jazyků. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1988, 498 s. URL info
  • WODE, Henning. Psycholinguistik :eine Einführung in die Lehr- und Lernbarkeit von Sprachen : Theorien, Methoden, Ergebnisse. 1. Aufl. Ismaning: Max Hueber Verlag, 1993, 399 s. ISBN 3-19-006619-1. info
  • MAIER, Wolfgang. Fremdsprachen in der Grundschule : eine Einführung in ihre Didaktik und Methodik. Berlin: Langenscheidt, 1991, 256 s. ISBN 3468494424. info
  • JANÍKOVÁ, Věra. Methodik und Didaktik des Unterrichts Deutsch als Fremdsprache im Überblick. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita Brno, 2000, 97 s. 3231/Pd-9/2000-17/92. ISBN 80-210-2344-9. info
  • E-learningové kurzy: Didaktika němčiny v MŠ – shrnutí I Adresa: http://moodlinka.ped.muni.cz/course/view.php?id=471
Výukové metody
Theoretische Ausführungen und Vergleich mit praktischen Erfahrungen. Teoretická příprava a konfrontace se zkušenostmi z praxe.
Metody hodnocení
závěrečný test a prezentace výukového návrhu
Vyučovací jazyk
Němčina
Informace učitele
materiál, který je zapotřebí sehnat pro práci ve výuce: BRYCHOVÁ, A. Handreichungen zum Seminar Methodik und Didaktik Deutsch als Fremdsprache auf der Primarstufe. Interní studijní materiál. 2002 E-learningové kurzy: Didaktika němčiny v MŠ – shrnutí I Adresa: http://moodlinka.ped.muni.cz/course/view.php?id=471
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019.