PdDR_SOP Sociální pedagogika

Pedagogická fakulta
podzim 2014
Rozsah
0/0/10. 7 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D.
Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. et Mgr. Michaela Spurná, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je, aby studenti pochopili sociální souvislosti výchovy a vzdělávání.
Osnova
  • Charakter současných konsensuálních společností, občanská otevřená společnost jako směřování ke společenské rovnováze a rovnováha sociální (social balance). Role mechanismů sociální rovnováhy při udržování společenské homeostáze (výčet). Současné problémy spotřeby a trvalého růstu. Specifické postavení výchovy v této soustavě činitelů (mechanismů) ve vztahu k výrobě. Postmoderní vidění světa, společnosti a lidských vztahů. Sociální pedagogika jako specifický činitel společenské rovnováhy a rozmanitost jejího dosavadního chápání: - její vázanost na industriální společnost i charitativnost a sociálno. Pestalozzi a teorie společenských okruhů: rodina - obec - panství a analogie s rodinou - firmou - státem, - dominanta sociálního vidění i hnutí v 19. století: P. Natorp a jeho široké pojetí sociální pedagogiky (Platón), TGM a sociální otázka. 20. století: od pseudokolektivních koncepcí k sociálním koncepcím George H. Meada v USA, Sorokina až po "osobní osamostatňování" na přelomu tisíciletí (Lipovetsky). Rozšíření pojetí sociální pedagogiky a) primární pojetí: výchova k sociálním cílům (vliv na sociální systémové složky), b) sekundární pojetí: prevence, tj. předcházení sociálním deviacím, c) terciární pojetí: zamezování, izolace a tresty jako poslední možnosti (styčné plochy s etopedií a penitentiární činností).
Literatura
  • BAUMAN, Zygmunt. Globalizace : důsledky pro člověka. Vyd. 1. Praha: Mladá fronta, 1999, 157 s. ISBN 8020408177. info
Výukové metody
indidviduální studijní plán, diskuse
Metody hodnocení
Typ zkoušky: ústní Zpracování eseje na zvolené téma.
Informace učitele
BAUMAN, Z. Globalizace. Důsledky pro člověka. Praha: Mladá fronta, 1999. DALRYMPLE, T. Život na dně. Praha: Academia, 2005. JEDLIČKA, R., KLÍMA, P., KOŤA, J., NĚMEC, J., PILAŘ, J. Děti a mládež v obtížných životních situacích. Praha: Themis, 2004. LIPOVETSKY, G. Éra prázdnoty. Praha: Prostor, 2001. MIROSLAV TYRŠ a jeho místo v dějinách české pedagogiky, SPN, Praha 1989, úvodní studie L. Leitmeyer. MASARYK, T. G. O škole a vzdělání. Praha : SPN, 1990. (Úvodní studie Josef Cach.) MATOUŠEK, O., KROFTOVÁ, A. Mládež a delikvence. 2. vyd. Praha: Portál, 2003. PŘADKA, M. Kapitoly z dějin pedagogiky volného času. Brno : PdF MU, 1999. PŘADKA, M.; KNOTOVÁ, D.; FALTÝSKOVÁ, J. Kapitoly ze sociální pedagogiky. Brno : PdF MU, 1998. Dále se doporučují dostupné spisy TGM, J. J. Pestalozziho, R. Wroczynského, Heleny Radlinské a dalších.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2006, jaro 2007, podzim 2007, jaro 2008, podzim 2008, jaro 2009, podzim 2009, jaro 2010, podzim 2010, jaro 2011, podzim 2011, jaro 2012, podzim 2012, jaro 2013, podzim 2013, jaro 2014, jaro 2015, podzim 2015, jaro 2016.