RJ3DC_DSS1 Didaktika pro střední školy 1

Pedagogická fakulta
podzim 2014
Rozsah
1/0/0. 12. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. PhDr. Mgr. Simona Koryčánková, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Mgr. Simona Koryčánková, Ph.D.
Katedra ruského jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Helena Rytířová
Dodavatelské pracoviště: Katedra ruského jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je hlubší orientace v lingvodidaktické problematice na úrovni teoretické a praktické. Nedílnou součástí předmětu jsou dokumenty Rady Evropy k jazykovému vyučování a analýza nových učebnic. Po absolvování tohoto kurzu by student měl být schopen: pochopit a vysvětlit základní principy a problémy spojené s výukou ruského jazyka jako cizího jazyka; aplikovat dané poznatky a dovednosti v praxi.
Osnova
  • 1. Pojetí didaktiky cizích jazyků. 2. Ruština jako cizí jazyk. 3. Komunikativní kompetence a jejích složky. 4. Komunikace ve třídě. 5. Plánování, příprava, rozbor a reflexe, evaluace výukové jednotky. 6. Studium různých učebnic pro různé věkové kategorie. 7. Školní vzdělávací program a Rámcový vzdělávací program.
Literatura
    povinná literatura
  • European language portfolio : for learners aged 15 to 19 in the Czech Republic (Souběž.) : Evropské jazykové portfolio : [pro studenty ve věku 15-19 let v České republice]. info
  • JELÍNEK, S. a kol. Raduga po novomu I. Plzeň : Fraus, 2008. 128 s. ISBN 978-80-7238-659-8.
  • Společný evropský referenční rámec pro jazyky : jak se učíme jazykům, jak je vyučujeme a jak v jazycích hodnotíme. Edited by Jaroslava Ivanová. 1. české vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2002, 267 s. ISBN 8024404044. info
  • LITTLE, D. G. a Radka PERCLOVÁ. Evropské jazykové portfolio : příručka pro učitele a školitele. Praha: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy České republiky, 2001, 93 s. info
  • CHODĚRA, Radomír. Výuka cizích jazyků na prahu nového století. Vyd. 1. Ostrava: Ostravská univerzita - Pedagogická fakulta, 2000, 167 s. ISBN 8070421576. info
  • CHODĚRA, Radomír. Moderní výuka cizích jazyků : didaktika cizích jazyků jako vědní obor. Praha: Apra, 1993, 135 s. ISBN 9999001971. info
    doporučená literatura
  • Kol. Sbírka úloh k maturitě – Ruský jazyk – vyšší obtížnost. Praha : Tauris, 176 s. ISBN 8021104295.
  • HANZLÍKOVÁ, Marie. Svet cudzích jazykov dnesinovačné trendy v cudzojazyčnej výučbe. Edited by Lumír Ries - Eva Kollárová. 1. vyd. Bratislava: Didaktis, 2004, 188 s. ISBN 8089160115. info
  • Didaktika ruštiny : vyučování jako komunikace, součinnost a hra. Edited by Lumír Ries. Vyd. 1. Ostrava: Pedagogická fakulta v Ostravě, 1987, 301 s. URL info
  • Didaktika ruštiny : vyučování jako komunikace, součinnost a hra. Edited by Lumír Ries. Vyd. 1. Ostrava: Pedagogická fakulta v Ostravě, 1987, 143 s. URL info
Výukové metody
Konzultace, diskuse ve třídě, prezentace.
Metody hodnocení
Ukončení: zápočet. Požadavky na ukončení: splnění seminárních úkolů a aktivní účast (70%). Kredity: písemný test a esej.
Vyučovací jazyk
Ruština
Navazující předměty
Informace učitele
Konzultačních výukových hodin bude využito k následnému prostudování učiva a k jeho upevnění, studenti samostatně písemně vypracují zadaná cvičení dle pokynů vyučujícího a odevzdají je ke kontrole a vyhodnocení v posledním týdnu výuky v podzimním semestru. Následuje závěrečný zápočtový test a esej na základě získaných komplexních jazykových dovoleností. Doporučuji pravidelnou přípravu na jednotlivé konzultace.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019.