SZ2MP_DGN1 Pedagogická diagnostika

Pedagogická fakulta
podzim 2014
Rozsah
1/0/0. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PaedDr. Jan Šťáva, CSc. (přednášející)
prof. PhDr. Oldřich Šimoník, CSc. (přednášející)
doc. PhDr. Stanislav Střelec, CSc. (přednášející)
doc. Mgr. et Mgr. Kateřina Vlčková, Ph.D. (přednášející)
Garance
PaedDr. Jan Šťáva, CSc.
Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Soňa Kudelová
Dodavatelské pracoviště: Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh
St 11:10–11:55 učebna 50
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
předmět má 54 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Pedagogická diagnostika je pedagogická disciplína, která se zabývá zjišťováním, posuzováním a hodnocením procesuálních, obsahových a strukturálních aspektů edukačního procesu s cílem optimalizovat tento proces ve prospěch individuálního a sociálního rozvoje dítěte, žáka (studenta). Cílem předmětu je seznámení budoucích učitelů, s teoretickými základy pedagogické diagnostiky a vytvoření základů jejich profesionálních diagnostických dovedností.
Osnova
  • 1. Základní teoretická východiska pedagogické diagnostiky 2. Pedagogická diagnostika připravenosti dítěte na školní vzdělávání 3. Pedagogická diagnostika žáka (studenta) v podmínkách školního vyučování 4. Diagnostika rodiny jako výchovného činitele 5. Metody diagnostikování průběhu a výsledků vzdělávání 6. Pedagogická diagnostika výchovných činností 7. Diagnostika sociálního klimatu školní třídy 8. Metody testování 9. Diagnostika související s profesionální orientací žáků a studentů 10. Diagnostika zvládání zátěže u dětí a dospívajících Seznam odborné literatury (obsahuje základ předmětu)
Literatura
  • ZELINKOVÁ, Olga. Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program : [nástroje pro prevenci, nápravu a integraci]. Online. Vyd. 2. Praha: Portál, 2007. 207 s. ISBN 9788073673260. [citováno 2024-04-24] info
  • SPÁČILOVÁ, Hana. Pedagogická diagnostika v primární škole. Online. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 2003. 74 s. ISBN 8024405687. [citováno 2024-04-24] info
  • HRABAL, Vladimír. Diagnostika : pedagogickopsychologická diagnostika žáka s úvodem do diagnostické aplikace statistiky. Online. 2. vydání. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2002. 199 stran. ISBN 8024603195. [citováno 2024-04-24] info
  • KALHOUS, Zdeněk a Otto OBST. Školní didaktika [Kalhous, Portál, 2002]. Online. Vyd. 1. Praha: Portál, 2002. 447 s. ISBN 80-7178-253-X. [citováno 2024-04-24] info
  • CHRÁSKA, Miroslav. Didaktické testy : příručka pro učitele a studenty učitelství. Online. Brno: Paido, 1999. 91 s. ISBN 8085931680. [citováno 2024-04-24] info
  • DITTRICH, Pavel. Pedagogicko-psychologická diagnostika. Online. 1. vyd. Jinočany: H & H, 1992. 106 s. ISBN 80-85467-69-0. [citováno 2024-04-24] info
Výukové metody
Výukové metody ve vyučovacím jazyce: teoretická příprava formou přednášky se samostatným studiem odborných zdrojů a využitím distančních materiálů v elektronické podobě
Metody hodnocení
domácí práce, pozorování ve škole, ústní nebo písemná zkouška písemný test má 10 otázek, k úspěšnému splnění je nutné zodpovědět 10 - 5 otázek správně
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019.