Bi2BP_BHNP Základy systému a evoluce řas a hub

Pedagogická fakulta
podzim 2015
Rozsah
1/0/0. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Blažena Brabcová, Ph.D. (přednášející)
Garance
Mgr. Blažena Brabcová, Ph.D.
Katedra biologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Blažena Brabcová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra biologie – Pedagogická fakulta
Rozvrh
St 14:50–15:35 učebna 2
Předpoklady
Znalost sinic, řas, hub a houbových organismů na gymnaziální úrovni.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Na konci tohoto předmětu bude posluchač schopen:
1. zařadit sinice, řasy, houby a houbové organismi a lišejníky do biologického systému a porozumět jejich fylogenezi;
2. porozumět stavbě stélky těchto organismů;
3. vysvětlit jejich rozmnožování a životní cykly;
4. porozumět jejich ekologii;
5. vybrat vhodné zástupce těchto organismů pro výuku na základní škole.
Osnova
  • 1.Rozdělení organismů, charakteristika prokaryot a eukaryot, sinice, řasy, houby a jim podobné organismy v systému organismů, jejich základních charakteristika, endosymbiotická teorie, vývojové vztahy.
  • 2.Charakteristika sinic. Zástupci stavba jejich stélky, rozmnožování, výskyt a význam.
  • 3.Řasy: systém, charakteristiky, stavby, výskyt, význam, zástupci.
  • 4.Houby a houbové organismy základní charakteristika a rozdělení. Zástupci stavba stélky, rozmnožování, výskyt a význam.
  • 5.Lišejníky základní charakteristika, stélka, rozmnožování, výskyt a význam.
  • 6.Výuka tématických celků sinice, řasy, houby a lišejníky na ZŠ, rozdělení v učebnicích pro ZŠ. Uchování materiálu a jeho demonstrace žákům.
Literatura
  • Kalina T. et Váňa J (2005): Sinice, řasy, houby, mechorosty a podobné organismy v současné biologii. Karolinum, Praha
  • Kalina T. (2001): Systém a vývoj sinic a řas. - Praha UK, [skriptum]
  • KALINA, Tomáš. Systém a vývoj sinic a řas. 2. vyd. Praha: Karolinum, 1998, 165 s. ISBN 8071846112. info
  • VÁŇA, Jiří. Systém a vývoj hub a houbových organismů. 2. vydání. Praha: Karolinum, 1998, 164 stran. ISBN 8071846031. info
Výukové metody
Forma výuky: Přednášky.
Metody výuky: Frontální výuka.
Metody hodnocení
Písemná zkouška formou testu - 30 otázek (minimálně 16 otázek musí být zodpovězeno dobře. Předpokladem připuštění ke zkoušce je zápočet z předmětu Bi2BP_BHNL.
Informace učitele
Další literatura:
Rosypal S.et al. (1992): Fylogeneze, systém a biologie organismů. - SPN Praha. (Lze použít jen částečně)
Urban Z. et Kalina T. (1980): Systém a evoluce nižších rostlin. - SPN Praha. (Lze použít jen částečně)
Špaček J (1999): Hlenky, houby, řasy. - Masarykova univerzita, Brno. (Lze použít jen částečně)
Kremer B. P. et Muhle H. (1998): Lišejníky, mechorosty, kapraďorosty. - Ikar Praha
Peciar V. et al. (1984): Základy systému a evolúcie výtrusných rastlín. - SPN Bratislava.
www odkazy
http://www.sinicearasy.cz
http://www.sinice.cz
http://botany.natur.cuni.cz/algo/
http://www.butbn.cas.cz/ccala/ccala.htm
http://www.sci.muni.cz/botany/studium/nr-rasy.htm
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2004, jaro 2005, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, podzim 2009, jaro 2010, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018.