Bi2MP_ZBEP Zoologie bezobratlých pro základní vzdělávání

Pedagogická fakulta
podzim 2015
Rozsah
1/0/0. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Robert Vlk, Ph.D. (přednášející)
Garance
Mgr. Robert Vlk, Ph.D.
Katedra biologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Robert Vlk, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra biologie – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
Bi2MP_ZBEP/01: Po 13:00–13:45 učebna 2, R. Vlk
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Na konci tohoto kurzu bude student schopen interpretovat (1) hlubší taxonomické znalosti spojených se znalostmi (2) fylogenetických vztahů; (3) znalostmi o bionomii a etologii; (4) ekologii a (5) rozšíření bezobratlých živočichů. Získané globální znalosti o této části živočišné říše si studenti sami spojí se znalostmi získanými v obecné zoologii a základech zoologie bezobratlých. Programový cíl spočívá v získání takových znalostí, které umožní pochopení významu bezobratlých živočichů v životě člověka a způsobů, jak integrovat životní požadavky člověka a svébytnost jednotlivých živočišných skupin. Důraz je kladen na znalost druhů, se kterými se budoucí učitel a jeho žáci budou setkávat při zajišťování výuky přírodopisu na základní škole a v nižších ročnících gymnázia. Student, budoucí učitel, musí být vybaven takovým množstvím znalostí a dovedností, které v praxi zajistí jeho prestiž a autoritu před žáky. Učitel musí být příkladem, který budou žáci následovat, musí živočichy nejen poznat či určit, ale také vysvětlit jejich nezastupitelné místo v biocenóze. Náplní přednášek je základní charakteristika, tj. morfologie a anatomie; přehled modelových druhů, jejich bionomie, zejména rozmnožování a vývoj (vývojové cykly), jejich ekologie a rozšíření, týkající se zástupců následujících taxonomických jednotek (viz osnovu):
Osnova
  • 1. Prvoci (různé říše): kmeny prabičíkovci, krásnoočka, obrněnky a trubénky ("bičíkovci"), "kořenonožci" včetně dírkonošců, mřížovců a slunivek
  • 2. Říše Chromalveolata: kmeny nálevníci a výtrusovci
  • 3. Říše živočichové (Animalia): kmen houbovci
  • 4. Kmeny žahavci a žebernatky
  • 5. Kmen ploštěnci
  • 6. "Pseudocoelomata": kmeny vířníci, vrtejši, břichobrvky, hlístice a strunovci
  • 7. Kmen měkkýši: třídy chroustnatky, přílipkovci, plži, mlži, kelnatky a hlavonožci
  • 8. Kmeny: kroužkovci (třídy mnohoštětinatci a opaskovci), želvušky a drápkovci
  • 9. Kmen členovci: podkmeny trilobiti a klepítkatci
  • 10. Podkmen korýši: třídy lupenonožci, Maxillopoda (včetně lasturnatek) a rakovci
  • 11. Podkmeny stonožkovci (4 třídy) a šestinozí – třída skrytočelistní
  • 12. Podkmen šestinozí – třída hmyz: podtřída šupinušky a infratřída starokřídlí
  • 13. Třída hmyz: kohorty Polyneoptera, Acercaria a Holometabola
  • 14. Kmeny: mechovnatci, mechovci, chapadlovky a ramenonožci
  • 15. Pododdělení druhoústí: kmen ostnokožci
Literatura
  • SEDLÁK, Edmund. Zoologie bezobratlých. 2., přeprac. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2002, 336 s. ISBN 8021028920. info
  • ROSYPAL, Stanislav. Nový přehled biologie. 1. vydání. Praha: Scientia, 2003, xxii, 797. ISBN 9788086960234. info
  • Zoologie pro zemědělce a lesníky. Edited by Zdeněk Laštůvka. 3., dopl. vyd. Brno: Konvoj, 2004, 264 s. ISBN 8073020653. info
  • PAPÁČEK, Miroslav. Zoologie. 3., uprav. vyd. Praha: Scientia, 2000, 286 s. ISBN 80-7183-203-0. info
  • ZICHÁČEK, Vladimír. Zoologie. 1. vyd. Olomouc: FIN, 1995, 292 s. ISBN 8085572745. info
Výukové metody
přednášky (teoretická příprava na cvičení)
Metody hodnocení
Podmínkou získání zápočtu je úspěšné absolvování standardního testu (ABCD), které předpokládá zvládnutí látky v rozsahu daném osnovou přednášky (nastudování z doporučené literatury) a zčásti i praktickým seznámením se s konkrétními zástupci (významnými druhy) příslušných skupin (kmenů apod.) na cvičení (ZBEL).
Informace učitele
V průběhu navazujícího magisterského studia oboru Učitelství přírodopisu pro ZŠ jsou vypsány čtyři povinně volitelné předměty: Zoologie bezobratlých pro základní vzdělávání (přednáška + cvičení), Zoologie strunatců pro základní vzdělávání (přednáška + cvičení), Systém a fylogeneze nižších rostlin a hub pro základní vzdělávání (přednáška + cvičení), Systém vyšších rostlin pro základní vzdělávání (přednáška + cvičení). Studenti jsou povinni vybrat si alespoň dva z nich. Pokud si vyberou (nad rámec dvou předmětů) další předmět navíc, zavazují se k jeho splnění.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2004, jaro 2005, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, podzim 2014, podzim 2016, podzim 2017.