PdF:CJ3BP_JUJJ Úvod do studia jazyka - Informace o předmětu
CJ3BP_JUJJ Úvod do studia jazyka a jazykovědy
Pedagogická fakultapodzim 2015
- Rozsah
- 1/0/0. 2 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- PhDr. Ivana Kolářová, CSc. (přednášející)
- Garance
- doc. PhDr. Eva Minářová, CSc.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Nataša Vrbová
Dodavatelské pracoviště: Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta - Rozvrh
- Po 12:05–12:50 učebna 1
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 120 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/120, pouze zareg.: 0/120, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/120 - Mateřské obory/plány
- Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SPE)
- Učitelství českého jazyka a literatury pro střední školy (program PdF, M-SS)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je seznámení se základními jazykovědnými pojmy ve vztahu k rovinám jazyka a se základy jazykovědných disciplín.
Předpokládá se, že po absolvování předmětu student:
1. Zná obecnějazykovědné a sémantické pojmy (jazyk a řeč, znak, druhy znaku, jazyková situace, národní jazyk, komunikace...;
2. Rozumí pojmu "národní jazyk" a dokáže vysvětlit stratifikaci národního jazyka.
3. Zná jazykovou situaci v současné Evropě a v České republice.
4. Dokáže vysvětlit a zdůvodnit požadavky na rozvoj jazykové kultury ve vzdělávacích dokumentech.
5. Zná základní jazykovědné časopisy a jazykové příručky (slovníky, mluvnice).
6. Zná nejvýznamnější osobnosti české a zahraniční lingvistiky.
Předpokladem pro úspěšné absolvování předmětu je elementární teoretická znalost základní terminologie užívané v lingvistických disciplínách. - Osnova
- 1. Jazyk a jeho podstata. Znak. Pojem. Význam. Smysl. Jazyk a řeč. Synchronie a diachronie.
- 2. Řeč a mluvení jako činnost. Mluvní akt.
- 3. Jazyk, řeč a komunikace (vymezení pojmů). Komunikativní situace, komunikační událost.
- 4. Komunikativní funkce jako projev záměru mluvčího. Komunikační kompetence a její úloha ve vzdělávacím procesu. Úloha komunikace v Rámcovém vzdělávacím programu pro základní vzdělávání a v Rámcovém vzdělávacím programu pro gymnaziální vzdělávání (pilotní verze). Nejčastější bariéry v rozvoji komunikačních kompetencí.
- 5. Jazyky přirozené. Původ, vznik a vývoj přirozeného jazyka. Fylogeneze jazyka. Jazyky umělé. Druhy umělých jazyků a jejich funkce v současné komunikaci. Perspektivy umělých jazyků. Ontogeneze jazyka. Stádia vývoje dětské řeči v předškolním a školním věku, souvislost vývojového stadia dětské řeči a rozvoje komunikačních kompetencí.
- 6. Jazyk národní. Dialekty. Jazyková situace. Bilingvismus, jeho původ a význam v současné společnosti. Diglosie v jazykové komunikaci. Jazyková politika. Jazyková kultura. Postavení češtiny jako jazyka mateřského a jazyka cizího. Jazykový pas. Společný referenční rámec, stupně znalosti jazyků.
- 7. Funkce jazyka. Jazyk a myšlení. Jazyk a společnost.
- 8. Jazyková kultura. Kultura řeči.
- 9. Kritéria klasifikace jazyků.
- 10. Lingvistika. Lingvistické disciplíny. Základní lingvistické pojmy.
- 11. Lingvistika a jiné disciplíny (sémantika, pragmatika, filozofie). Tzv. pomezní disciplíny (psycholingvistika; paralingvistika; pragmalingvistika, sociolingvistika, etnolingvistika).
- 12. Nástin vývoje lingvistiky od starověku do současnosti. Období předvědecké a vědecké. Historicko-srovnávací metoda. Strukturalismus, jeho podoby, jeho vývoj. Generativní gramatika. Závislostní syntax.
- 13. Významné osobnosti české a zahraniční lingvistiky.
- Literatura
- HIRSCHOVÁ, Milada. Pragmatika v češtině. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 2006, 243 s. ISBN 8024412837. info
- Úvod do studia jazyka. Edited by Jiří Černý. 1. vyd. Olomouc: Rubico, 1998, 243 s. ISBN 80-85839-24-5. info
- MACHOVÁ, Svatava a Milena ŠVEHLOVÁ. Sémantika & pragmatika jako lingvistické disciplíny. Praha: Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy v Praze, 1996, 190 s. ISBN 80-86039-05-6. info
- ČEJKA, Mirek. Úvod do studia jazyka (pro bohemisty ). In Úvod do studia jazyka (pro bohemisty ). Brno: Masarykova univerzita Brno, 1996. ISBN 80-210-1393-1. info
- ČERMÁK, František. Jazyk a jazykověda : (přehled). 1. vydání. Praha: Pražská imaginace, 1994, 251 stran. ISBN 8071101494. info
- SAUSSURE, Ferdinand de. Kurs obecné lingvistiky. Edited by Albert Sechehaye - Charles Bally - Tullio De Mauro, Translated by Fran. Vyd. 1. Praha: Odeon, 1989, 467 s. ISBN 8020700706. info
- PALEK, Bohumil. Základy obecné jazykovědy. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1989, 285 s. ISBN 8004229379. info
- Vývoj odborných zájmů o češtinu. Edited by Radoslav Večerka. Vyd. 1. Brno: Univerzita J.E. Purkyně, 1988, 140 s. info
- ERHART, Adolf. Základy jazykovědy. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1984, 185 s. info
- Výukové metody
- - Přednáška s názornou prezentací;
- Diskuse o vybraných jazykovědných problémech;
- Samostudium. - Metody hodnocení
- Typ výuky: přednáška
Předmět je ukončen kolokviem.
Tematické okruhy vycházejí z osnovy, podrobnější okruhy je možné získat na adrese http://moodlinka.ped.muni.cz/course/view.php?id=1212.
Kolokvium probíhá formou ústního pohovoru ve skupinách 3-5 studentů. Každý si vylosuje 3 otázky. Odpovědi jsou hodnoceny podle věcné správnosti i podle kultivovanosti vyjadřování. - Navazující předměty
- Informace učitele
- http://moodlinka.ped.muni.cz/course/view.php?id=1212
Studium předmětu předpokládá znalosti jazykovědné terminologie a praktické znalosti jazykovědných disciplín (zvuková stránka řeči, tvarosloví, skladba, tvoření slov, nauka o slovní zásobě, sloh) v rozsahu osnov pro gymnázia. - Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2015, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2015/CJ3BP_JUJJ