PdF:MSBP_LMKS Mediální kultura - Informace o předmětu
MSBP_LMKS Mediální kultura
Pedagogická fakultapodzim 2015
- Rozsah
- 0/1/0. 2 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- Mgr. et Mgr. Marek Lollok, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- doc. PhDr. Milena Šubrtová, Ph.D.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Nataša Vrbová
Dodavatelské pracoviště: Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- MSBP_LMKS/01: Čt 13:55–14:40 učebna 57, M. Lollok
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství pro mateřské školy (program PdF, B-PMP)
- Cíle předmětu
- Studijní předmět Mediální kultura je koncipován jako příspěvek k posílení tzv. mediální gramotnosti učitelů. Jeho cílem je především povzbudit zájem budoucích učitelů o studium médií a mediální výchovu. Pokouší se odpovědět na základní otázku, proč se zabývat studiem médií a co je možné tímto studiem získat. Předmět směřuje hlavně k tomu, aby ukázal, jak média fungují, jak vznikají mediální sdělení a jak média ovlivňují život příjemců.
- Osnova
- 1. Úvod do studia médií. Literatura předmětu, vysvětlení pojmů.
- 2. Co jsou masová média. Vliv médií na publikum. Vliv mediálního násilí na děti.
- 3. Média a zábava. Reality show jako vlivný žánr televizní zábavy.
- 4. Média a zpravodajství. Žánry zpravodajství a publicistiky.
- 5. Média a marketing. Média a reklama.
- 6. Regulace a autoregulace médií.
- Literatura
- MIČIENKA, Marek a Jan JIRÁK. Základy mediální výchovy. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-315-4. info
- BURTON, G. a J. JIRÁK. Úvod do studia médií. Brno: Barrister & Principal, 2001. info
- KROČA, David. Základy mediální výchovy. 1. vyd. Brno: Komenský, Pedagogická fakulta Masarykovy univerzity, 2008, s. 36. č. 5. ISSN 0323-0449. info
- Výukové metody
- Hlavní metodou výuky je přednáška spojená s konkrétními mediálními ukázkami (projekce ukázek z filmů, televizních reklam, televizního zpravodajství, počítačových her apod.).
- Metody hodnocení
- Podmínky zápočtu: Vypracování zápočtové práce podle předem vypsaných témat nebo podle vlastního výběru v rozsahu cca 5 stran v editoru Word při jednoduchém řádkování, která bude odpovídat na konkrétní problémovou otázku, např. Které pořady pro děti ve víkendovém vysílání veřejnoprávní televize lze označit za nejkvalitnější a proč? Které pořady ve vysílání Českého rozhlasu lze doporučit žákům? Jak vypadá aktuální žánrová skladba vámi sledovaného odborného časopisu? apod. Vlastní témata vítána (další z možností např.: Obsahová analýza vybraného mediálního produktu; Vliv reklamy na děti mladšího škoního věku; Návrh vyučovací hodiny mediální výchovy pro konkrétní ročník ZŠ či SŠ; Mediální prezentace vybrané politické strany/vybraných stran; Analýza reklamních sloganů; Prostředky působení a účinky virálních videí (na vybraných příkladech); Kultura veřejné debaty v ČR na příkladu Charlie Hebdo).
- Informace učitele
- Doporučená literatura: BURTON, Graeme - JIRÁK, Jan. Úvod do studia médií. Brno: Barrister & Principal, 2003. DOKOUPIL, Blahoslav a kol. Slovník literárních časopisů, periodických literárních sborníků a almanachů 1945-2000. Brno, Olomouc: Host, Votobia, 2002. OSVALDOVÁ, Barbora a kol. Encyklopedie praktické žurnalistiky. Praha: Libri, 1999. REIFOVÁ, Irena a kol. Slovník mediální komunikace. Praha: Portál, 2004. SCHELLMANN, Bernhard a kol. Média. Základní pojmy, návrhy, výroba. Praha: Europa-Sobotáles, 2004
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět bude realizován při minimálním počtu 10 zapsaných studentů.
- Statistika zápisu (podzim 2015, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2015/MSBP_LMKS