PdF:SODR_PVC Leisure Education - Informace o předmětu
SODR_PVC Pedagogika volného času
Pedagogická fakultapodzim 2015
- Rozsah
- 0/0/10. 5 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Štěpařová
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta - Předpoklady
- Předmět je koncipován jako povinně-volitelný (profilační) v rámci doktorského studia programu Pedagogika, oboru Sociální pedagogika. Předpokládají se vstupní znalosti v dané disciplíně na úrovni magisterského studia.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Sociální pedagogika (program PdF, D-PD4) (2)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je rozšířit kompetence v oblasti výzkumu ve volném čase, především využití specifických výzkumných kvalitativních a kvantitativních výzkumných strategií vhodných pro oblast volného času. Předpokládá se rozšířená orientace v historických koncepcích výchovy ve volném čase, současných trendech, teoriích a výzkumných strategiích užívaných v oblasti volného času.
- Osnova
- Člověk, společnost a výchova ve volném čase. Pojetí a funkce volného času.
- Typologie volnočasových aktivit ve vztahu k věku, pohlaví, vzdělání, lokalitě a dalších proměnných.
- Aktivity ve volném čase, obsahová náplň, klasifikace, význam, metody a formy práce. Předmět, funkce, principy a metody výchovy ve volném čase.
- Rodina a výchova dětí ve volném čase.
- Osobnost pedagoga (animátora) ve volném čase, styly vedení skupiny, klima ve skupině.
- Využití pedagogické diagnostiky při výchově ve volném čase.
- Historické pohledy na výchovu ve volném čase, výchovné koncepce realizované ve volném čase (např. Jezuité, J. J. Pestalozzi, G. Bosco).
- Výchovný systém E. T. Setona, R. S. S. Baden Powella, K. Hahna, A. B. Svojsíka, Jaroslava Foglara (celkové zhodnocení jejich pedagogického přínosu). Analýza výchovných principů, her, pojetí výchovy, hodnot a ideálů ve vztahu k dnešní mládeži. (Analyzujte výchovný systém autorů na základě samostudia (četby) jejich díla. Předpokládá se znalost minimálně pěti děl.)
- Vznik a význam organizované činnosti ve volném čase (YMCA, YWCA, Sokol, skauting, Liga lesní moudrosti, Česká tábornická unie atd.).
- Definice her a jejich atributy, výchovný význam her. Proč si (děti) lidé hrají? Teorie hry, jejich členění. Dějiny her, proměna funkcí, motivů, postojů a cílů her v jednotlivých vývojových etapách dějiny pedagogiky.
- Hra v pedagogických koncepcích některých představitelů (Platón, Aristoteles, Quintilianus, J. A. Komenský atd.) a využití hry v modelech alternativního vzdělávání. Hry rozvíjející myšlenkové operace, především divergentní či laterální myšlení. Hry jako prostředek a předpoklad pro tvořivý život. Hra jako cesta k řešení životních problémů.
- Nebezpečí hráčství (tzv. gamblerské hry), vznik závislosti a současný stav v ČR, možná řešení problému.
- Hra jako významný prostředek omezující dětskou kriminalitu a řešící antisociální problémy mládeže.
- Dlouhodobé hry (např. celotáborové, celoroční) při práci se stálými kolektivy. Hra v pojetí globální výchovy, tzv. hry simulační a hry ekologické, výchova k trvale udržitelnému životu, hry jako prostředek k pochopení systémových vztahů v přírodě a na celém světě.
- Sdružení a organizace pečující výchovu ve volném čase v ČR. Stručný historický přehled a zhodnocení organizované činnosti po roce 1948.
- K. Hahn a pedagogika zážitku, koncepce prožitkové terapie. Nové trendy v oblasti výchovy ve VČ (edutainment), strategie užívané ve výzkumu VČ a marketingových strategií.
- Koncepce výzkumných projektů ve sféře volného času. Základní poznatky o tvorbě a realizaci projektů, vypracování vlastního (výzkumného) projektu od výběru tématu, formulace problému, volby nástrojů k jeho zpracování do závěrečné písemné podoby.
- Projekty edukační a jejich vytváření (strategické plánování, zdroje financování (granty, sponzoři-jejich výběr, odůvodnění projektů), projektování, pojem projekt, tvorba projektu (stanovení cílů, dílčí kroky ekonomické, technické, personální zajištění, propagace, jednotlivé etapy realizace).
- Literatura
- povinná literatura
- PRŮCHA, J. Pedagogická encyklopedie. Vyd. 1. Praha : Portál, 2009. 936 s. ISBN 978-80-7367-546-2. (Cíleně na k oboru souvisejícím kapitolám)
- HOFBAUER, B. Kapitoly z pedagogiky volného času. Soubor pojednání o volném čase a jeho výchovném zhodnocování. České Budějovice : JČU, 2010, 168 s. ISBN 978-80-7394-240-3.
- KAPLÁNEK, M. (ed.) Čas volnosti – čas výchovy. Pedagogické úvahy o volném čase. 1. vyd. Praha : Por-tál, 2012, 176 s. ISBN 978-80-262-0450-3.
- HÁJEK, B.; HOFBAUER, J.; PÁVKOVÁ, J. Pedagogické ovlivňování volného času. Současné trendy. Praha : Portál, 2008, 240 s. 978-80-7367-473-1.
- MACEK, Milan. Metodika pro podporu tvorby školního vzdělávacího programu ve školských zařízeních pro zájmové vzdělávání. Vyd. 1. V Praze: NIDM, 2007, 98 s. ISBN 9788086784038. info
- ČECH, Tomáš. Výchova a volný čas 2. Brno: MSD, 2007, 216 s. ISBN 978-80-86633-97-8. info
- Participace a zájmové organizace v České republice. Edited by Zdenka Mansfeldová - Aleš Kroupa. Vyd. 1. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON), 2005, 244 s. ISBN 8086429539. info
- HOFBAUER, Břetislav. Děti, mládež a volný čas. Vyd. 1. Praha: Portál, 2004, 176 s. ISBN 8071789275. info
- NĚMEC, Jiří. Kapitoly ze sociální pedagogiky a pedagogiky volného času. 1. vyd. Brno: Paido, 2003, 119 s. ISBN 80-7315-012-3. info
- PŘADKA, Milan. Kapitoly z dějin pedagogiky volného času. 1. dotisk 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2002, 93 s. ISBN 80-210-2033-4. info
- NĚMEC, Jiří. Od prožívání k požitkářství. 1. vyd. Brno: Paido, 2002, 111 s. edice pedagogické literatury. ISBN 80-7315-006-9. info
- PÁVKOVÁ, Jiřina. Pedagogika volného času. Vyd. 3. Praha: Portál, 2002, 231 s. ISBN 80-7178-711-6. info
- VÁŽANSKÝ, Mojmír a Vladimír SMÉKAL. Základy pedagogiky volného času. 1. vyd. Brno: Paido, 1995, 176 s. ISBN 80-901737-9-9. info
- doporučená literatura
- Časopis Gymnasion. Praha : Prázdninová škola Lipnice. ISSN 1214-603X.
- Výukové metody
- Projektování, plánování, seminární diskuse, konzultace
- Metody hodnocení
- Ukončení:
Kolokvium.
Požadavky k ukončení: Plánování a realizace výzkumu ve volném čase, sepsání závěrečné zprávy a prezentace ve výuce (se závěrečnou diskusí a reflexí). - Navazující předměty
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každý semestr.
- Statistika zápisu (podzim 2015, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2015/SODR_PVC