SPKDC_PIP2 Poradenství, diagnostika a intervence v psychopedii II.

Pedagogická fakulta
podzim 2015
Rozsah
0/0/16. 16 hodin. 8 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. PhDr. Mgr. Barbora Bazalová, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. Mgr. Jarmila Pipeková, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Po absolvování předmětu je student schopen porozumět a vysvětlit tyto pojmy:Psychopedie, cíl oboru,etiologie mentálního postižení, dále student získá znalosti o dělení mentálního postižení podle doby vzniku, dědičnosti, seznámí se s Downovým syndromem, demencí, sociálními příčinami vzniku mentálního postižení, klasifikací MR dle WHO. Dalšími cíly je charakteristika jednotlivých stupňů, systém vzdělávání žáků s potížemi v učení, seznámení s poradenským zařízením, jakým je speciálně pedagogické centrum, charitativními a nestátními organizacemi, komunikací, alternativními formami komunikace, dále je probírána speciálně pedagogická diagnostika, školský zákon, vyhlášky, chráněné bydlení, podporované zaměstnávání, terapie a problematika autismu. Výstupy z učení:
student umí charakterizovat mentální postižení, Downův syndrom, autismus;
umí se orientovat v systému vzdělávání jedinců s mentálním postižením;
umí vyjmenovat terapie pro tuto cílovou skupinu;
dokáže navrhnout postup při zařazování dítěte s mentálním postižením do školského systému;
orientuje se v příslušné legislativě
Osnova
  • Psychopedie.
  • Pojem, předmět, cíle předmětu.
  • Vnější biologické příčiny vzniku mentálního postižení.
  • Dělení podle doby vzniku, dědičnost, vnitřní příčiny MR.
  • Downův syndrom.
  • Demence.
  • Sociální příčiny vzniku mentálního postižení.
  • Klasifikace MR dle WHO.
  • Charakteristika jednotlivých stupňů mentálního postižení.
  • Systém vzdělávání.
  • Speciálně pedagogické centrum, poradenství.
  • Stacionáře, domovy pro osoby se zdravotním postižením, charitativní a nestátní organizace.
  • Terapie.
Literatura
  • PIPEKOVÁ, J. (ed.) Kapitoly ze speciální pedagogiky. 2. rozšířené a přepracované vydání. Brno: Paido, 2006. ISBN 80-7315-120-0.
  • VÍTKOVÁ, M. (ed.) Integrativní (speciální) pedagogika. 2. rozšířené a přepracované vydání. Brno: Paido, 2004. ISBN 80-7315-071-9.
  • BARTOŇOVÁ, M. Současné trendy v edukaci dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v České republice. Brno: MSD, 2005. ISBN 80-86633-37-3.
  • VALENTA, M., MULLER, O. Psychopedie. Praha: Parta, 2003. ISBN 80-7320-063-5.
Výukové metody
Výukovými metodami je seminář v rozsahu 4 vyučovacích hodin, účast je povinná, práce ve skupině, seminární práce.
Metody hodnocení
Ústní zkouška, anotace prostudované literatury ke zkoušce. Povinná docházka a aktivní účast v semináři.
Informace učitele
Souhrnná literatura a okruhy ke zkoušce budou zadány na začátku semestru vyučujícím.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2014, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018.