CJ3DC_JSp1 Současné slovotvorné postupy 1

Pedagogická fakulta
podzim 2016
Rozsah
0/0/.5. 6 hodin v semestru. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PaedDr. Ivo Martinec, CSc. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Eva Minářová, CSc.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Petra Rozbořilová
Dodavatelské pracoviště: Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
CJ3DC_JSp1/OS01: Rozvrh nebyl do ISu vložen. I. Martinec
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Po ukončení tohoto kurzu student bude schopen porozumět lexikální stránce češtiny a vysvětlit významové vztahy ve slovní zásobě; použít informace o lexiku k analýze textu; předkládat odůvodněná rozhodnutí v oblasti tvoření slov; na základě nabytých znalostí odvodit i neznámé souvislosti; interpretovat slovotvorné jevy.
Osnova
  • Prohlubování a rozšiřování poznatků o slovotvorbě současného jazyka českého. Slovotvorná analýza jazykového materiálu. Učivo o slovotvorbě ve středoškolských učebnicích češtiny. Broadening the knowledge about word formation in contemporary Czech. Word-formig analysis of language material. Teaching matter about word formation in secondary school textbook of Czech.
Literatura
  • UHER, František a Helena KNESELOVÁ. Nauka o tvoření slov. Tematické okruhy a cvičení. 1. vyd. Brno: PdF MU v Brně, 1999, 74 s. ISBN 80-210-2183-7. info
  • UHER, František. Nauka o slovní zásobě : tématické okruhy a cvičení [Uher, 1998]. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 1998, 62 s. ISBN 80-210-1766-X. info
  • DANEŠ, František, Jaroslav KUCHAŘ a Miloš DOKULIL. Tvoření slov v češtině. 1. vyd. Praha: Academia, 1967, 779 s. info
  • DOKULIL, Miloš. Tvoření slov v češtině. Vyd. 1. Praha: Nakladatelství Československé akademie věd, 1962, 263 s. URL info
Výukové metody
Přednášková a seminární výuka, skupinové a individuální projekty, prezentace samostatné práce, domácí práce.
Metody hodnocení
Vlastní projekt, písemný test (test sestává z 10 – 20 úkolů a k jeho splnění je nutná alespoň padesátiprocentní úspěšnost), ústní zkouška dle výsledku projektu a testu.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2002, podzim 2003, podzim 2004, podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2017, podzim 2018.