CJ3DC_JTx1 Textová syntax 1

Pedagogická fakulta
podzim 2016
Rozsah
0/0/.5. 6 hodin v semestru. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Ivana Kolářová, CSc. (přednášející), PaedDr. Ivo Martinec, CSc. (zástupce)
Garance
doc. PhDr. Eva Minářová, CSc.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Petra Rozbořilová
Dodavatelské pracoviště: Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
CJ3DC_JTx1/OS01: Rozvrh nebyl do ISu vložen. I. Kolářová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět předpokládá znalosti lingvistických disciplín zabývajících se současným českým jazykem, především ze syntaxe a stylistiky. Studenti se seznamují s teoretickými poznatky o textové lingvistice.
Po skončení semestru by student měl znát základní terminologii textové syntaxe (struktura textu, navazování a odkazování, koherence a koheze textu, reference, koreference...) a měl být schopen:
- provést rozbor stavby textu;
- popsat jazykové prostředky textové soudržnosti
- zvolit text a téma práce - komplexního rozboru textu.
Osnova
  • 1. Terminologie textové lingvistiky. Text a promluva, věta avýpověď. Text dialogický, text monologický. Text mluvený, text psaný. Komunikace. Komunikační situace.
  • 2. Text a kód. Typy kódů. Kódy jazykové a nejazykové. Intertextovost.
  • 3. Textová koherence. Prostředky textové koherence. Konektory. Druhy konektorů z hlediska struktury (jednoslovné, víceslovné), z hlediska slovnědruhové platnosti, z hlediska dalších funkcí v textu.
  • 4. Koreference a alterace. Jazykové prostředky vytvářející vztahy koreference a alterace.
  • 5. Jazykové prostředky vytvářející jiné vztahy sémantické souvislosti.
  • 6. Gramatické prostředky textové koherence (syntaktické vztahy a gramatická kongruence).
  • 7. Zakotvení textu a textových jednotek v komunikační situaci. Jazykové signály zakotvení textu v komunikační situaci. Kontaktové prostředky a jejich funkce.
Literatura
  • ŠTÍCHA, František a kol. Akademická gramatika spisovné češtiny. 1. vyd. Praha: Academia, 2013, 974 s. ISBN 978-80-200-2205-9. info
  • HOFFMANNOVÁ, Jana, Světla ČMEJRKOVÁ, Martin HAVLÍK, Olga MÜLLEROVÁ a Jiří ZEMAN. Styl mediálních dialogů. 1. vyd. Praha: Academia, 2013, 314 s. ISBN 978-80-200-2267-7. info
  • KOLÁŘOVÁ, Ivana a Jana HOFFMANNOVÁ. Kombinatorika temporálních konektorů. In Kapitoly z české gramatiky. 1. vyd. Praha: Academia, 2011, s. 1081-1120. Lingvistika. ISBN 978-80-200-1845-8. info
  • KOLÁŘOVÁ, Ivana. Základní jevy koreference. In Kapitoly z české gramatiky. 1. vyd. Praha: Academia, 2011, s. 979-1000. Lingvistika. ISBN 978-80-200-1845-8. info
  • GREPL, Miroslav a Petr KARLÍK. Skladba češtiny. Olomouc: Votobia, 1998, 503 s. ISBN 80-7198-281-4. info
  • HRBÁČEK, Josef. Nárys textové syntaxe spisovné češtiny. 1. vyd. Praha: Trizonia, 1994, 134 s. ISBN 80-85573-51-2. info
  • Mluvnice češtiny. 3, Skladba. 1. vyd. Praha: Academia, 1987, 746 s. info
Výukové metody
- Přednáška spojená s ukázkami konkrétních textů pro prezentaci jevů textové syntaxe
- Samostudium
- Řízený rozhovor, diskuse vybrané tematiky z textové syntaxe
Metody hodnocení
Typ výuky: konzultace
Ukončení: zápočet
Předpokladem pro získání zápočtu volba tématu. Student též sdělí práce, která bude v závěru následujícího semestru podmínkou k úspěšnému absolvování kolokvia z předmětu Textová syntax II, a k této práci vypracuje krátkou osnovu nebo anotaci doplněnou seznamem literatury.
Možná témata práce:
Analýza textu dle vlastního výběru – možnosti:
a) komplexní analýza;
b) analýza vybraných jevů (např. sledování funkce konektorů, sledování lexikálních prostředků vyjadřujících významovou totožnost/souvislost apod.; sledování tematicko-rematických vztahů v textu apod.; funkce zájmen a zájmenných příslovcí v textu, zvláště mluveném);
c) prostředky členění souvislého textu ze zvolené stylové oblasti (např. členění a stylizace uměleckého textu; prostředky členění textu stylu prostě sdělovacího);
d) syntaktické rysy mluvených projevů z různých stylových oblastí e) prostředky mezitextového navazování a odkazování; výrazy odkazů na „cizí mínění“ apod.;
f) spisovnost a nespisovnost textu;
g) sociologické aspekty jazykové komunikace;
h) psychologické aspekty jazykové komunikace;
Posluchačka/posluchač mohou navrhnout vlastní téma.
Navazující předměty
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2002, podzim 2003, podzim 2004, podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2017, podzim 2018.