OSDV_OSP3 Osobnostní a sociální příprava 3-nácvik

Pedagogická fakulta
podzim 2016
Rozsah
0/20/0. 4 kr. Ukončení: k.
Vyučující
Mgr. et Mgr. Jan Mareš, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Veronika Michovská, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Petr Soják, Ph.D. (přednášející)
Garance
Mgr. Petr Soják, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět je koncipován jako praktikum se zaměřením na rozvoj osobnosti sociálního pedagoga. Seznamuje studenta se základy verbální i nonverbální komunikace, s terapeutickými technikami. Cílem předmětu je prohloubení sebepojetí studenta. Studium osobnostně sociální výchovy bude mít podobu sebezkušenostního výcviku, který se bude skládat ze tří částí: Sebepoznávací fáze, Interakční fáze; Nácviková fáze OSP 3 - Nácviková fáze: Hlavním cílem je nácvik vedení aktivity ve skupině pod přímou supervizí účastníků a lektorů a to v bezpečném prostředí nácvikové skupiny ještě před kontaktem s bezprostřední profesní realitou a následnou praxí ve své organizaci/instituci. Základním smyslem této fáze jsou témata jako: • skupinová práce • skupinové dění – dynamika, koheze, atmosféra • teoretická příprava • tvůrčí myšlení • vedení sebe sama • VTI – videotrénink interakcí.
Osnova
  • Osobnostní příprava je zaměřená na prohloubení komunikativních dovedností studentů sociální pedagogiky. Vychází z pochopení základních principů sociální percepce, ze zvnitřnění a verbalizace vlastních zdrojů, ze zamyšlení nad svými slabými stránkami. Student osvojuje dovednost diagnostikovat dominantní smyslové analyzátory, schopnost působit na klienta s určitou dominancí smyslových analyzátorů. Studenti analyzují pomocí videonahrávky silné a slabé stránky klienta, hledají základní principy kontaktu, prvky komunikace, možnosti svého působení na klienta. Kurz je zaměřen zejména na oblasti: Efektivní péče o sebe Self-monitoring (techniky sebepozorování, zpracování zpětné vazby od druhých, sebevědomí a sebehodnocení), Self-management (zvládání harmonického působení nároků na profesi pedagoga, prevence syndromů burnout, organizace času v každodenních procesech, sebemotivační techniky), Sebeprezentace (prezentace sebe, vhodných pedagogických postojů, role pozitivní autority u žáků) Efektivita vnitřních psychických funkcí Nácvik žádoucího druhu koncentrace při různých druzích učení (percepční kanály, hladina alfa, vrcholové zážitky) Zacházení s emocionálními stavy (druhy žádoucích a nežádoucích stavů pro učební a výchovný proces, techniky zvyšování motivace. Techniky zkvalitňování morálního a etického vývoje v jeho jednotlivých fázích. Efektivita interpersonálních dovedností Komunikace (asertivita, aktivní naslouchání, jednání, projednávání, vhodné strategie u problémových osob) Zásady zacházení s vnitřními a interpersonálními problémy a konflikty, typické vzorce jejich řešení. Intervence u problémového žáka a jeho rodičů. Cílem OSV je: nabídnout: • studentům možnost rozvoje osobnostní a sociální kompetence • osobnostní a profesní rozvoj v souvislosti se studentovo ustávající či budoucí praxí v oblasti pomáhajících profesí vytvářet prostor odpovědím na otázky; • Kdo jsem, jaký jsem, čeho se obávám, na čem mi záleží, co umím a neumím, jak působím na druhé lidi…? Jedná se o základní cestu k porozumění a pochopení druhých lidí. vzbudit potřebu „pracovat na sobě“ vedoucí k úsilí o vnitřní rozvoj, ve smyslu lidského i profesního. ověřit si sám na sobě: Jak reaguji a jak budu reagovat na měnící se podmínky v okolí,v zaměstnání? Strategie 13. Percepční schémata a mechanismy Obraz vlastní sociální percepce / Percepce klienta/zkoumané osoby / Možnosti zkreslení sociální percepce 14. Interakční schémata Iniciativa a příjem / Interakce ve skupině / Diskuse / Zvládání konfliktu 15. Analýza a mikroanalýza Možnosti videonahrávky, příprava videonahrávky, videointerakční analýza 16. Rozbor videonahrávky dialogu z ČTV a interpretace Principy kontaktu, prvky a vzorce interakcí 17. Rozbor videonahrávky skupinové komunikace z ČTV a interpretace Principy kontaktu, prvky a vzorce interakcí 18. Rozbor vlastní nahrávky s klientem (vlastní prezentace) Principy kontaktu, prvky a vzorce interakcí
Literatura
  • ÚLEHLA, Ivan. Umění pomáhat : učebnice metod sociální praxe. Vyd. 2., v Sociologickém na. Praha: Sociologické nakladatelství, 1999, 128 s. ISBN 8085850699. info
  • ROGERS, Carl Ransom. Způsob bytí : klíčová témata humanistické psychologie z pohledu jejího zakladatele. Translated by Jiří Krejčí. Vyd. 1. Praha: Portál, 1998, 292 s. ISBN 8071782335. info
  • ADLER, Alfred. Smysl života. Translated by Zbyněk Vybíral. Vyd. v čes. jaz. 1. Praha: Práh, 1995, 146 s. ISBN 80858009346. info
Výukové metody
Praktická výuka, presentace, diskuse, skupinové projekty, samostudium
Metody hodnocení
Seminář (workshop – pracovní dílna) Ukončení: kolokvium Požadavky k získání kolokvia: 1. seminární práce 1.: Esejistické zpracování knihy na libovolné téma týkající se rozvoje osobnostní a sociální kompetence 2. seminární práce 2.: Sebereflexe (získaná sebepoznání a sebezkušenost). 3. pohovor s lektory:
Informace učitele
http://moodlinka.ped.muni.cz
V moodlince v el-kurzu je uveřejněný aktuální termín odevzdání vašich seminárních prací a jiných povinností. Klíč k zápisu do kurzu obdrží student na úvodní hodině.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2015, podzim 2017.