PdF:RV2MK_1DR1 Didaktika VZ 1 - Informace o předmětu
RV2MK_1DR1 Didaktika výchovy ke zdraví 1
Pedagogická fakultapodzim 2016
- Rozsah
- 0/0/.7. 8 hodin. 3 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- PhDr. Mgr. Lenka Adámková, Ph.D. (cvičící)
PhDr. Mgr. et Mgr. Jitka Reissmannová, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Radim Slaný (cvičící) - Garance
- doc. PaedDr. Vladislav Mužík, CSc.
Katedra tělesné výchovy a výchovy ke zdraví – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Andrea Špačková
Dodavatelské pracoviště: Katedra tělesné výchovy a výchovy ke zdraví – Pedagogická fakulta - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství výchovy ke zdraví pro základní školy (program PdF, N-ZS)
- Cíle předmětu
- - po absolvování předmětu student aplikuje poznatky z obecné didaktiky a dalších pedagogicko - psychologických disciplín tzv. společného vědního základu učitelského studia - definuje specifické problémy vyučování v oborech rodinná výchova a výchova ke zdraví na ZŠ, osvojí si specifické prvky, které se v oborové didaktice výchovy ke zdraví vyskytuje - zařadí rodinnou výchovu a výchovu ke zdraví do systému vzdělávání a RVP ZV - definuje didaktické dovednosti učitele rodinné výchovy a výchovy ke zdraví - používá aktivizující metody výuky v rodinné výchově a ve výchově ke zdraví, analyzuje vyučovací jednotku
- Osnova
- Základní témata: 1. Výchova ke zdraví v systému vzdělávání. Pojetí předmětu výchovy ke zdraví v minulosti a současnosti. Budoucnost výchovy ke zdraví. 2. Specifické problémy vyučování výchovy ke zdraví. Výchovně vzdělávací proces, organizační zabezpečení výuky výchovy ke zdraví. 3. Mezipředmětové vazby vertikální a horizontální. Integrace předmětu. 4. Pojetí a analýza výchovně vzdělávacích cílů výchovy ke zdraví. 5. Osobnost učitele. Didaktické dovednosti učitele výchovy ke zdraví. 6. Příprava učitele na vyučování (perspektivní, bezprostřední). Didaktická analýza učiva rodinné výchovy a výchovy ke zdraví. 7. Metody výuky a jejich uplatnění ve výchově ke zdraví. 8. Aktivizující metody výuky ve výchově ke zdraví. Didaktické a psychologické hry. Problémové vyučování. Dramatická výchova. 9. Učební úlohy ve výchově ke zdraví. 10. Procesuální prostředky pro výuku výchovy ke zdraví. Učební pomůcky. 11. Diagnostika vědomostí a dovedností žáků. Problematika hodnocení a klasifikace žáků ve výchově ke zdraví. 12. Pozorování a analýza vyučovací hodiny.
- Literatura
- doporučená literatura
- PASCH, Marvin, Trevor G. GARDNER, Georgea M. LANGER, Alane STARK a Christella MOODY. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Translated by Milan Koldinský. Vydání druhé. Praha: Portál, 2005, 416 stran. ISBN 8073670542. info
- ŠIMONÍK, Oldřich. Úvod do školní didaktiky. Brno: MSD s.r.o. Brno, 2003, 98 s. škola v praxi, svazek 2. ISBN 80-86633-04-7. info
- MAŇÁK, Josef. Stručný nástin metodiky tvořivé práce ve škole. Brno: Paido, 2001, 46 stran. ISBN 8073150026. info
- Obecná didaktika. Edited by Jarmila Skalková. 1. vyd. Praha: ISV nakladatelství, 1999, 292 s. ISBN 80-85866-33-1. info
- HUNTER, Madeline C. Účinné vyučování v kostce. Vyd. 1. Praha: Portál, 1999, 101 s. ISBN 80-7178-220-3. info
- Moderní vyučování. Edited by Geoffrey Petty, Translated by Štěpán Kovařík. 1. vyd. Praha: Portál, 1996, 380 s. ISBN 80-7178-070-7. info
- PRŮCHA, Jan. Pedagogická evaluace : hodnocení vzdělávacích programů, procesů a výsledků. Vyd. 1. V Brně: Masarykova univerzita, 1996, 166 s. ISBN 8021013338. info
- MAREŠ, Jiří a Jaro KŘIVOHLAVÝ. Komunikace ve škole. Vydání první. Brno: Masarykova univerzita, 1995, 210 stran. ISBN 8021010703. info
- MAŇÁK, Josef. Nárys didaktiky. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 1995, 104 s. ISBN 80-210-1124-6. info
- Výukové metody
- Výuka probíhá formou seminářů a samostatné práce.
- Metody hodnocení
- Pro úspěšné zakončení předmětu student vypracuje, odevzdá a obhajuje tři podrobné přípravy na vyučovací jednotku na vybrané téma (student si vybírá z celkové databáze 30 témat), přípravy prezentuje a diskutuje s vyučujícím a ostatními studenty. Součástí příprav je definování klíčových kompetencí žáků, zařazení tématu do RVP ZV a vytyčení mezipředmětových vztahů.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
- Statistika zápisu (podzim 2016, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2016/RV2MK_1DR1