SO510 Základy romologie 1

Pedagogická fakulta
podzim 2016
Rozsah
0/1/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Ema Štěpařová, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Štěpařová
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 35 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/35, pouze zareg.: 0/35, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/35
Mateřské obory/plány
předmět má 17 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Cílem je seznámit studenty s romskou historií a kulturou, aby dokázali více porozumět mentalitě Romů a svým vlastním dílem přispět k pozitivnímu soužití romského národa s většinovou společností. Studenti se naučí definovat problémy romské komunity, určit příčiny problémů složitého soužití majority s menšinou, popsat historii romského národa a vztah romských rodin ke vzdělávání.
Osnova
  • Úvod do studia romologie, přehled romologické literatury, romologie – vymezení oboru romologie a romistiky, čeští a zahraniční romisté a romologové. Historie Romů v jednotlivých významných obdobích, migrační vlny, typická romská řemesla, nelehký život Romů těchto obdobích, zásahy majoritní společnosti do života romských komunit. Diferenciace současných romských komunit, sociální rozdíly mezi současnými romskými komunitami, společenský status, kastovnictví a jeho vliv na společenské postavené v dnešní době Romů – historický původ v Indii. Romský jazyk a jeho odlišnosti, specifika. Kořeny romského jazyka, přehled romské jazykové diferenciace, členění jazykových prvků z hlediska migračních vln Romů. Romská rodina a její specifika, kultura rodiny, cíle, funkce, hodnoty a hierarchie romské rodiny, sociální postavení jednotlivých členů uvnitř rodiny a uvnitř romské komunity, diferenciace rodin. Archetyp romské rodiny. Současná romská rodina. Romské tradice, jejich uchování: námluvy, svatba, křtiny, pohřeb, svátky, rodinné sešlosti - sociální aspekty Romů. Čeští a slovenští Romové. Východoslovenské romské osady a česká segregace v podobě periferních ghett: jejich existenční dopady na společenský život Romů. Romská pohádka: zfilmovaná pohádka, v niž hrají romští herci z divadla Romathan.
Literatura
  • ČECHOVSKÁ, Lucie. Romové a náboženství. In Milan Fujda - Eva Klocová - Radek Kundt. Identity v konfrontaci : Multikulturní výchova pro učitele/učitelky SŠ a ZŠ. Vydání první. Brno: Masarykova univerzita, 2011, s. 353-372. ISBN 978-80-210-5558-2. info
  • GULOVÁ, Lenka a Ema ŠTĚPAŘOVÁ. Výzkumné šetření mezi studenty předmětu romologie (aneb Kulturní odlišnosti nás vzájemně obohacují). In BARTOŇOVÁ, M., VÍTKOVÁ, M. et al. Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami V. Education of Pupils with Special Educational Needs V. Brno, MU: Nakladatelství Masarykovy univerzity, 2011, s. 153 170, 18 s. ISBN 978-80-7315-219-2. info
  • SEKOT, Aleš. Romové: není na čem stavět? Universitas. Brno: Masarykova univerzita, 2010, roč. 43, 2010/03, s. 3-13. ISSN 1211-3387. info
  • KALEJA, Martin. Romové a jejich kultura ve filmu: Přednáška doc. PhDr. Veroniky Ševčíkové, Ph.D. v rámci projektu Aven vakeras pal o Roma - Mluvme o Romech. 2009. info
  • ŠTĚPAŘOVÁ, Ema a Martin KALEJA. Základy romologie 1 In E-learningový kurz pro studenty prezenčního studia MU v rámci předmětu Základy romologie 1. Brno: PdF MU, 2008. info
  • NEČAS, Ctibor. Moravští Romové a Sintové na sklonku 19. a počátkem 20. století. Časopis Matice moravské. Brno: Matice moravská, 2002, roč. 121, s. 83-99. ISSN 0323-052X. info
  • Romové a sociální pedagogika : 18. setkání Hnutí R v Přerově a Levoči, 7.-9. června 2001. Edited by Jaroslav Balvín - Július Tancoš. Ústí nad Labem: Hnutí R, 2001, 197 s. ISBN 8090246141. info
  • NEČAS, Ctibor. Bohosoudovští Romové (1784-1945). Sborník prací brněnské univerzity. Brno: MU, 2000, C 48, s. 201-204. ISSN 1211-3522. info
  • BALVÍN, Jaroslav. Romové a alternativní pedagogika : 16. setkání Hnutí R na Technické univerzitě v Liberci, 2.-3. června 2000. Ústí nad Labem: Hnutí R, 2000, 198 s. ISBN 8090246176. info
  • FÓNADOVÁ, Laura. Angus Fraser: Cikáni (recenze). Sociologický časopis. Praha: Sociologický ústav AV ČR, 1999, roč. 35, č. 3, s. 367-370. ISSN 0038-0288. info
  • BALVÍN, Jaroslav. Romové a jejich učitelé : 12. setkání Hnutí R v Květušíně 27.-28. listopadu 1998. Ústí nad Labem: Hnutí R, 1999, 143 stran. ISBN 8090246117. info
  • FRASER, Angus M. Cikáni. Praha: Lidové noviny, 1998, 374 s. ISBN 807106212X. info
  • FONSECA, Isabel. Pohřbi mě vestoje : Cikáni a jejich pouť. 1. české vyd. [S.l.]: Slovart, 1998, 254 s. ISBN 8072090747. info
  • Romové - reflexe problému : soubor textů k romské problematice. Edited by Tomáš Jeníček. Vyd. 1. Praha: Sofis, 1997, 106 s. ISBN 8090243908. info
  • BALVÍN, Jaroslav. Romové a obecná škola : (přípravné ročníky a projekt "Začít spolu") : 5. setkání Hnutí R v ZŠ Karviná (Třída Družby), 9.-10. května 1996. Ústí nad Labem: Hnutí R, 1996, 121 s. ISBN 8090214932. info
  • NEČAS, Ctibor. Českoslovenští Romové v letech 1938-1945. Vyd. 1. Brno: Masarykova univerzita, 1994, 220 s. ISBN 8021009454. URL info
  • MÁCHA, Karel Hynek. Cikáni a jiná próza. 1. vyd. Praha: Státní nakladatelství krásné literatury, hudby a umění, 1953, 243 s. URL info
  • MÁCHA, Karel Hynek. Cikáni. 1. vyd. V Praze: Státní nakladatelství, 1949, 74 s. URL info
Výukové metody
semináře - diskuse o tématech romské problematiky
Metody hodnocení
a) vypracování konspektu z romologické nebo romistické knihy b) seminární práce – esej na téma: "Jak vnímám Romy, jak je vnímá mé okolí (přátelé, rodiče, příbuzní) a proč se tak děje? Min. rozsah eseje na 3 strany
Informace učitele
http://moodlinka.ics.muni.cz/course/view.php?id=1195
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Kurz je otevřen VŠEM studentům MU, přednostně studentům PdF MU.
Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020, jaro 2025.