SP4MK_S4s2 Specializace: Poradenství, diagnostika a intervence u jedinců se sluchovým postižením 2

Pedagogická fakulta
podzim 2016
Rozsah
0/0/1.3. 16 hod. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Lenka Vrbecká Doležalová, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
SP4MK_S4s2/01: Pá 25. 11. 7:30–14:40 učebna 60, Pá 16. 12. 7:30–14:40 učebna 60, L. Vrbecká Doležalová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Na konci kurzu se bude student orientovat v problematice surdopedické diagnostiky a terapie; v možnostech péče o osoby se sluchovým postižením;využití alternativní a augmentativní komunikace. Osvojí si poznatky o etiologii,symptomatologii, klasifikaci, diagnostice a terapii jednotlivých sluchových vad, důsledky sluchové vady a psychologické zvláštnosti jedinců se sluchovým postižením. Jazykové kompetence osob se sluchovým postižením, komunikační formy, logopedická péče, sluchová protetika a kompenzační pomůcky.
Osnova
  • klasifikace sluchových vad, etiologie sluchových vad, psychologické zvláštnosti sluchově postižených, komunikační formy, sluchová protetika a kompenzační pomůcky, včasná intervence u sluchově postižených, systém vzdělávání u sluchově postižených, tinnitus.
Literatura
  • HORÁKOVÁ, Radka. Uvedení do surdopedie. In PIPEKOVÁ, Jarmila. Kapitoly ze speciální pedagogiky. 2., rozšířené vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2006, s. 127-141. ISBN 80-7315-120-0. info
Výukové metody
seminář, diskuse ve třídě
Metody hodnocení
závěrečný písemný test; ústní zkouška
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Zapisují pouze studenti specializace logopedie a surdopedie.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020.