SPKDC_SP Speciální pedagogika

Pedagogická fakulta
podzim 2016
Rozsah
8 hodin. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Lenka Gajzlerová, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Institut výzkumu inkluzivního vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Institut výzkumu inkluzivního vzdělávání – Pedagogická fakulta
Rozvrh
So 26. 11. 7:30–14:40 učebna 30
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
získání základních vědomostí o současném pojetí speciální pedagogiky a jejím postavení v systému věd,
základní terminologie, kategorie, metody a diagnostika ve speciální pedagogice,
inkluzivní vzdělávání, legislativa,
RVP pro základní vzdělávání,
klasifikace jednotlivých poruch a vad, etiologie,
přehled speciálních škol a školských zařízení, pedagogicko-psychologické poradenské služby.
Osnova
  • Speciální pedagogika - terminologie, předmět, cíle, klasifikace oboru, interdisciplinární vztahy.
    Inkluzivní vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami.
    Legislativa, RVP pro předškolní a základní vzdělávání.
    Rodina s dítětem se zdravotním postižením.
    Pedagogicko-psychologické poradenské služby ve škole, školní poradenská pracoviště, pedagogicko-psychologické poradny, speciálněpedagogická centra, střediska výchovné péče.
    Speciálněpedagogická diagnostika – pojem, předmět, cíle, metody, terminologie.
    Mentální postižení – charakteristika, klasifikace dle WHO, etiologie, možnosti vzdělávání, demence, Downův syndrom.
    Poruchy autistického spektra – charakteristika, etiologie, možnosti vzdělávání.
    Tělesné postižení – charakteristika, klasifikace, etiologie, možnosti léčby, možnosti vzdělávání.
    Mozková obrna jako kombinované postižení
    Zrakové postižení – charakteristika, klasifikace, etiologie, možnosti léčby, možnosti vzdělávání.
    Komunikace s žáky se zrakovým postižením.
    Sluchové postižení – charakteristika, klasifikace, etiologie, možnosti vzdělávání.
    Sluchová protetika, kochleární implantát, komunikace s žáky se sluchovým postižením.
    Žáci s hluchoslepotou.
    Narušená komunikační schopnost – charakteristika, klasifikace, etiologie, náprava, možnosti vzdělávání.
    Alternativní a augmentativní komunikace – charakteristika jednotlivých systémů a jejich využití.
    Specifické poruchy učení a chování – charakteristika, klasifikace, etiologie, možnosti vzdělávání.
    Reedukace specifických poruch učení.
    Poruchy chování – charakteristika, klasifikace, možnosti nápravy, zařízení.
    Žáci se sociálním znevýhodněním.
    Žáci nadaní a nadprůměrně nadaní.
    Terapie ve speciálněpedagogické péči – hipoterapie, canisterapie, muzikoterapie, arteterapie, ergoterapie, dramaterapie.
Literatura
    povinná literatura
  • PIPEKOVÁ, Jarmila. Kapitoly ze speciální pedagogiky. 3. rozš. a uprav. vydání. Brno: Paido Brno, 2010, 401 s. ISBN 978-80-7315-198-0. info
Výukové metody
Teoretická příprava v oblasti výchovy a vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami.
Metody hodnocení
on-line test
Informace učitele
http://www.ped.muni.cz/wsedu
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2014, jaro 2015, podzim 2015, podzim 2017, podzim 2018.