UPV_0054 Didaktika praktického vyučování 2

Pedagogická fakulta
podzim 2016
Rozsah
2/0/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. Mgr. Pavel Pecina, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. RNDr. Petr Sládek, CSc.
Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jana Jachymiáková
Dodavatelské pracoviště: Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Rozvrh
Čt 13:55–15:35 laboratoř 80
Předpoklady
Předmět navazuje na znalosti z obecné pedagogiky a didaktiky a didaktiky praktického vyučování 1
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Na konci kurzu bude student schopen: - Stanovit cíle do výuky odborných předmětů. - Stanovit obsah a prostředky vyučování ve výuce odborných předmětů. - Popsat výukové metody, prosředky a formy ve výuce odborných předmětů. - Definovat vyučovací principy ve výuce odborných předmětů. - Naplánovat výuku svého odborného předmětu.
Osnova
  • Předmět je nyní průběžně inovován v období řešení projektu (2011-2013) > CZ.1.07/2.2.00/15.0205 "Inovace akreditovaného bakalářského studijního oboru Učitelství praktického vyučování".
  • Systémy praktického vyučování vývoj systémů PV rozbor a hodnocení základních systémů PV Cíle vzdělávání v praktickém vyučování pojetí učebního (studijního) oboru stanovení pedagogických cílů v PV vymezování výcvikových a výchovných cílů Obsah praktického vyučování učební dokumenty, charakteristika učebního – studijního oboru, profil absolventa, učební plán, učební osnovy výběr učiva podle obsahu pracovní činnosti v oboru složky učiva a jejich funkce, členění pracovního procesu a didaktické členění obsahu učiva diferenciace učiva, základní a rozšiřující učivo výstavba obsahu učiva PV modernizace obsahu učiva Vyučovací prostředky praktického vyučování nemateriální prostředky PV, organizační opatření, organizační formy, a metody, jejich uplatnění v jednotlivých formách výuky materiální prostředky - výrobní prostředky a předměty, didaktické materiální prostředky faktory ovlivňující volbu vyučovacích prostředků Výchova k bezpečné práci a ochraně zdraví, výchova k péči o životní prostředí uplatnění vhodných metod a volba materiálních didaktických prostředků Hodnocení v odborném výcviku hodnocení výsledků dosahovaných žáky, způsoby hodnocení dílčích výsledků, souborných prací, cvičných a produktivních prací zadávání kontrolních prací a jejich hodnocení Vedení pedagogické dokumentace rozpisy učiva (plány tématické, koordinační a přeřazovací) evidence PV (deník evidence) příprava učitele praktického vyučování na výuku Odborná praxe žáků časový plán zařazení a rozmístění žáků na pracovištích, jejich střídání činnost učitelů a instruktorů Závěrečné a maturitní zkoušky obsah a organizace metodická a materiální příprava zkoušek Adaptace absolventů na nových pracovištích sledování jejich uplatnění zpětná vazba pro zkvalitňování práce v SOU a SOŠ Metodika výuky odborného výcviku a praxe příslušného oboru rozbor vybraného učiva PV podle osnov rozpracování tématického celku (tématu) na základě didaktické analýzy volba vhodných vyučovacích metod, forem a materiálních prostředků postup a obsah metodické a materiální přípravy učitele
Literatura
  • ČADÍLEK, Miroslav. Didaktika praktického vyučování I. Brno: Akademické nakladatelství CERM,s.r.o., 2003, 104 s. info
  • ČADÍLEK, Miroslav a Pavla STEJSKALOVÁ. Didaktika praktického vyučování II. Brno: Akademické nakladatelství CERM, s.r.o., 2003, 68 s. info
Výukové metody
Přednáška, samostatná práce studentů.
Metody hodnocení
Předmět je ukončen zkouškou. Otázky ke zkoušce- viz sylabus. Další požadavky na studenta: Příprava projektu výuky zvoleného tématického celku a dvou vyučovacích jednotek
Informace učitele
Literatura: Základní: ČADÍLEK, M. Didaktika odborného výcviku technických oborů. Brno : Masarykova univerzita v Brně, 1995, 134 s. ISBN 80-210-1081-9. ČADÍLEK, M. Pedagogické minimum pro mistry technických oborů . Brno: Cech topenářů a instalatérů České republiky, 1999. ISBN 80-86208-03-6 ČADILEK, M. Didaktika praktického vyučování I. 1. vyd. Brno:Akademické nakladatelství CERM,s.r.o., 2001. 125s. STEJSKALOVÁ, P.a ČADÍLEK,M. Didaktika praktického vyučování II. 1. vyd. Brno:Akademické nakladatelství CERM,s.r.o., 2001. 68s. LOVEČEK, A.a ČADÍLEK, M. Didaktika odborných předmětů I. 1. vyd. Brno:Akademické nakladatelství CERM,s.r.o., 2001. 125s. ČADILEK, M. Didaktika praktického vyučování I. 2. vyd. Brno:Akademické nakladatelství CERM,s.r.o., 2004. 125s. Dostupné z WWW:http://www.ped.muni.cz/winf/learn/default1.htm DOPORUČENÁ: BAJTOŠ, J. Základy didaktiky technickej výroby . Prešov : Prešovská univerzita, 1999 ISBN 80-88722-46-2 FORMAN, K. Úvod do didaktiky odborného výcviku pro mistry odborné výchovy . Olomouc : Vydavatelství Univerzity Palackého, 1995 ISBN 80-7067-527-6 VINTR, J. Úvod do didaktiky odborného výcviku . České Budějovice : Jihočeská univerzita, 1998 ISBN 80-7040-292-X
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět se vnitřně dělí na seminární skupiny pro zaměření Technické obory a Obchod a služby.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2013, podzim 2015, podzim 2017, podzim 2018.