BIk036 Základy zahradnictví a pěstitelství

Pedagogická fakulta
podzim 2017
Rozsah
2 bloky po 4 hodinách. 2 kr. Ukončení: k.
Vyučující
Mgr. Kateřina Ševčíková (cvičící)
Pavel Tesař (pomocník)
Garance
Mgr. Kateřina Ševčíková
Katedra biologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Ševčíková
Dodavatelské pracoviště: Katedra biologie – Pedagogická fakulta
Předpoklady
Kurz studentům nabídne základní znalosti a dovednosti o pěstování vybraných rostlin během podzimu a zimy. Studenti se seznámí s významem pěstovaných zahradních rostlin pro člověka, se základními životními podmínkami pro život rostlin, s významem půdy, s pokojovými rostlinami, s jedovatými a jinak nebezpečnými rostlinami a pod.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Po absolvování předmětu bude student schopen:
- provádět fenologické pozorování v podzimních a zimních měsících;
- provádět běžné činnosti související s péčí o fakultní výukovou zahradu v podzimním období;
- zajistit základní podmínky a postupy pro pěstování vybraných zahradních rostlin;
- ošetřovat a pěstovat podle daných zásad nenáročné pokojové rostliny;
- pracovat s odbornou studijní literaturou zaměřenou na pěstování, využívání a zpracovávání zahradních rostlin;
- interpretovat výsledky založených pokusů a pozorování - používat vhodné pracovní pomůcky, nástroje, nářadí a provádět jejich údržbu;
- dodržovat technologickou kázeň, zásady hygieny a bezpečnosti práce, poskytnout první pomoc při úrazu na zahradě, popř. při styku s jedovatými, alergenními či jinak nebezpečnými rostlinami.
Osnova
  • Osnova přednášek:
  • 1. Základy zahradnictví a pěstitelství na základních školách;
  • 2. Fenologie, meteorologie a klimatologie;
  • 3. Půda – složení, vlastnosti, typy;
  • 4. Zpracování půdy, výživa rostlin a hnojení;
  • 5. Hnojiva - průmyslová, statková;
  • 6. Vnější podmínky růstu a vývoje rostlin;
  • 7. Růstové regulátory rostlin;
  • 8. Rozmnožování rostlin – vegetativní, generativní;
  • 9. Rychlení okrasných rostlin, větviček;
  • 10. Pokojové rostliny – původ, význam, modelové druhy vhodné pro základní školy;
  • 11. Ochrana rostlin – choroby, škůdci, fyziologické poruchy, ochranná opatření;
  • 12. Jedovaté, alergenní a nebezpečné rostliny
  • Osnova cvičení:
  • 1. Seznámení se s fakultní výukovou zahradou, zásady bezpečnosti a ochrany zdraví při práci na fakultní výukové zahradě. Funkce fakultní výukové zahrady a její význam pro vzdělávání, vybavení a další důležité komponenty zahrad při základních školách;
  • 2. Tvorba a význam kalendáře přírody;
  • 3. Význam půdy - odběr vzorku, hodnocení pomocí pozorování a pokusů;
  • 4. Praktická výuka na fakultní výukové zahradě (nácvik základních pracovních dovedností);
  • 5. Praktická výuka na fakultní výukové zahradě (nácvik základních pracovních dovedností);
  • 6. Základní podmínky života – význam světla, tepla, vody, vzduchu a výživy na rostliny, hodnocení pomocí pozorování a pokusů;
  • 7. Využití Botanické zahrady Přírodovědecké fakulty MU k výuce na základní škole;
  • 8. Rozmnožování rostlin (vegetativní) – nácvik pracovních dovedností;
  • 9. Pozorování a pokus s rychlením větviček a cibulovin;
  • 10. Pokojové rostliny – přesazování, výběr vhodných podmínek pro růst a vývoj (stanoviště), hydroponické pěstování;
  • 11. Pokojové rostliny – choroby, škůdci a fyziologické poruchy;
  • 12. Biologicky pěstované rostliny na zahradách základních škol a jejich vliv na zdraví žáků (rostliny jedovaté, alergenní, nebezpečné, jako drogy a jejich zneužívání).
Literatura
    povinná literatura
  • HIEKE, Karel. Atlas pokojových rostlin. Translated by Petra Nerandžičová, Illustrated by Miroslav Pinc, Photo by Hele. České přeprac. a dopl. vy. Praha: Jan Vašut, 2003, 624 s. ISBN 8072361872. info
  • DYTRTOVÁ, Radmila. Pěstitelství : pro 6.-9. ročník základních škol. Druhé, upravené vydání. Praha: Fortuna, 2003, 111 stran. ISBN 8071688576. info
  • VODÁKOVÁ, Jitka. Pěstitelské práce. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1990, 238 s. ISBN 8004239765. info
    doporučená literatura
  • STRUMHAUS, Zbyněk a Alena ZEMANOVÁ. Pěstitelské práce pro studium učitelství v 1.-4. ročníku ZŠ. Brno: Univerzita J.E. Purkyně, 1988.
  • ŠKARDOVÁ, Pavlína a Ondřej ŠKARDA. Pěstitelské práce 1: pro obor Učitelství pro 1. stupeň základních škol. Olomouc: Univerzita Palackého, 2006. Texty k distančnímu vzdělávání v rámci kombinovaného studia. ISBN 80-244-1194-6.
  • STRUMHAUS, Zbyněk a Alena ZEMANOVÁ. Kurs pěstitelských prací pro studium učitelství 1.-4. ročníku ZŠ. Brno: Univerzita J.E. Purkyně, 1981.
  • SLIPKA, Jiří, Miroslav SLÍPKA a Jiří PETERKA. Pokusy a praktické práce v pěstitelských pracích. 2., upr. vyd. České Budějovice: Jihočeská univerzita, 1997. ISBN 80-7040-231-8.
    neurčeno
  • ŠKARDOVÁ, Pavlína a Ondřej ŠKARDA. Pěstitelské práce 2: pro obor Učitelství pro 1. stupeň základních škol. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2006. Texty k distančnímu vzdělávání v rámci kombinovaného studia. ISBN 80-244-1195-4.
Výukové metody
Teoretická příprava, laboratorní práce, instruktáž, exkurze.
Metody hodnocení
Každý student na konci semestru odevzdá vypracovaný fenologický kalendář (kalendář přírody) a proběhne společná rozprava k problematice vybraných témat ze základů zahradnictví a pěstitelství.
Další komentáře
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2016.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2017/BIk036