SC4MK_PPD Pedagogická a psychologická diagnostika

Pedagogická fakulta
podzim 2017
Rozsah
0/0/1.2. 14 hodin. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Denisa Denglerová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Barbara Strobachová, Ph.D. (přednášející)
Garance
PhDr. Denisa Denglerová, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Štěpařová
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Předpoklady
Absolvování kognitivní, vývojové psychologie a sociální psychologie.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Studenti se seznámí s možnostmi a úskalím pedagogicko-psychologické diagnostiky, se zásadami práce s diagnostickými metodami, s užitím diagnostických metod u jednotlivých klientů. Velký důraz bude kladen na analýzu dětské kresby. Na konci kurzu bude student schopen detekovat kresby dětí, u nichž je důvodné podezření na psychické a fyzické týrání nebo sexuální zneužívání. Dále bude student schopen používat klinické metody (rozhovor, pozorování) a testové metody (osobnostní dotazníky) k výzkumným účelům.
Osnova
  • Diagnostická činnost a diagnostická metoda; předmět a subjekt diagnostiky, vztah pedagogické a pedagogickopsychologické diagnostiky
  • Hlavní kategorie proměnných v diagnostice
  • Zásady práce s diagnostickými metodami
  • Užití diagnostiky v praxi; cíle a postupy, strategie
  • Základní vlastnosti testů
  • Klasifikace diagnostických metod
  • 1) Klinické metody:
  • a) Pozorování
  • b) Rozhovor (fáze rozhovoru, techniky vedení rozhovoru, technika kladení otázek, technika jednoduché akceptace, technika zachycení a objasnění, technika parafrázování, technika interpretace, technika ujištění, technika používání pomlk, registrace rozhovoru, anamnéza)
  • c) Analýza spontánních produktů - dětská kresba a možnosti jejího využití v diagnostice
  • 2) Testové metody - co lze měřit testem? Reliabilita a validita testu. Jak interpretovat testové nálezy. Projektivní metody - verbální x kresebné.
Literatura
  • SVOBODA, Mojmír. Psychologická diagnostika dospělých. 3. vyd. Praha: Portál, 2005, 306 s. 3. vydání. ISBN 80-7367-050-X. info
  • Čáry, klikyháky, paňáci a auta :výtvarný projev a psychický život dítěte. Edited by Jaromír Uždil. 5. přeprac. vyd. Praha: Portál, 2002, 125 s., ob. ISBN 80-7178-599-7. info
  • PETERSON, Linda Whitney a Milton Edward HARDIN. Děti v tísni : příručka pro screening dětských kreseb. Vyd. 1. Praha: Triton, 2002, 141 s. ISBN 8072542370. info
  • HRABAL, Vladimír. Diagnostika : pedagogickopsychologická diagnostika žáka s úvodem do diagnostické aplikace statistiky. 2. vydání. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2002, 199 stran. ISBN 8024603195. info
  • SVOBODA, Mojmír. Psychodiagnostika dětí a dospívajících. 1. vyd. Praha: Portál, 2001, 791 s. Studium. ISBN 80-7178-545-8. info
  • MAREŠ, Jiří. Styly učení žáků a studentů. Vyd. 1. Praha: Portál, 1998, 239 s. ISBN 80-7178-246-7. info
  • HRABAL, Vladimír. Pedagogicko-psychologická diagnostika žáka. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1989, 198 s. ISBN 8004221491. URL info
Výukové metody
přednášky, cvičení - analýza vlastních testových výkonů
Metody hodnocení
Odevzdání dvou průběžných úkolů v průběhu semestru.
1. Interpersonální diagnostika Timothy Leary - vyhodnocení a interpretace testu - autohodnocení osoby A plus její zhodnocení třemi dalšími - test bude vysvětlen a procvičen v rámci výuky (v zářijovém termínu). Odevzdat do poloviny listopadu do Odevzdávárny!
2. Druhá metoda - opět bude procvičena a zadána na přednášce (v říjnovém termínu výuky). Odevzdat do poloviny prosince do Odevzdávárny!
Písemná zkouška
Informace učitele
Ditrich,P.: Pedagogickopsychologická diagnostika.HaH, Jinočany 1993 Hrabal,V.: Diagnostika. Karolinum,Praha 2002, ISBN 80-246-0319-5 Svoboda, M.:Krejčířová D.;Vágnerová M.: Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Portál, Praha 2001 Svoboda, M.: Psychologická diagnostika dospělých. Portál, Praha 1999 Koluchová,J.;Morávek,S.: Psychologická diagnostika dětí a mládeže. UP, Olomouc 1990 Mareš,J.: Styly učení žáků a studentů.Portál,Praha 1998 Mareš,J.: Psychodiagnostika podporovaná počítačem.ÚIV,Praha 1992 Davido, Roseline: Kresba jako nástroj poznání dítěte. Portál, Praha, 2001. Uždil, Jaromír: Čáry, klikyháky, paňáci a auta.SPN, Praha, 1975. Peterson, L. W., Hardin, M. E.: Děti v tísni. Triton, Praha, 2002.
Další komentáře
Předmět je vyučován každý semestr.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2002, podzim 2003, podzim 2004, podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2018.