SOk212 Sociologie výchovy

Pedagogická fakulta
podzim 2017
Rozsah
0/1.2/0. 14 hodin. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. et Mgr. Veronika Kolaříková, Ph.D. (přednášející)
doc. Mgr. Radim Šíp, Ph.D. (přednášející)
Mgr. et Mgr. Markéta Košatková, Ph.D. (cvičící)
Mgr. et Mgr. Martina Kurowski, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Štěpařová
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh
So 14. 10. 8:25–11:55 učebna 21, Pá 10. 11. 13:00–16:30 učebna 32, So 9. 12. 15:45–18:20 učebna 37
Předpoklady
Navazuje se na předmět Proměny soudobé společnosti. Předpokládá se znalost základních charakteristik moderní společnosti - rané a pozdní.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 100 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/100, pouze zareg.: 0/100, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/100
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je, aby student po absolvování: • rozuměl podstatě institucí a dokázal je odlišit o organizací • pochopil historické zakotvení institucí • uvažoval o škola a rodině jako o dynamických systémech proměňující se ve vztahu k proměnám společenských podmínek • porozuměli vlivu globalizace na proces reprodukce vzdělanosti
Osnova
  • 1) Moderna a instituce, pozdní moderna a instituce 2) Proměny podob a funkcí rodiny v 20. a 21. století. 3) Proměny funkcí školy: škola jako prostředek nacionální homogenizace a škola jako homogenizace na základě státní příslušnosti. 4) Proměna funkce školy: Výzva globalizace, nová etnizace školy. 5) Reprodukce vzdělanosti a výzva globalizace: Škola ve 21. století. 6) Etnizace a univerzalismus v socializačních a edukačních institucí. 7) Přenos kulturního kapitálu a současná společnost.
Literatura
    povinná literatura
  • Berger, P. L., Luckmann, T. (1999). Sociální konstrukce reality. Pojednání o sociologii vědění. Brno: CDK.
  • Prokop, J. (2005). Škola a společnost v kritických teorií druhé poloviny 20. století. Praha: Karolinum
    doporučená literatura
  • Hallinen, M. T. Maureen. (2000). Hanbook of the Sociology of Education. Springer.
  • Bourdieu, P., Passerson, J.-C. (1990). Reproduction in Education, Society, and Culture. London, New Dehli: Sage.
  • Strouhal, M. (2010). Émil Durkheim – sociolog a pedagog. Praha: Filozofická fakulta UK.
Výukové metody
přednášky, analýzy textů, skupinová diskuse
Metody hodnocení
skupinová semestrální práce, test
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023.