SPk208 Metodologie 2

Pedagogická fakulta
podzim 2017
Rozsah
0/0/.7. 8 hodin. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Lenka Slepičková, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Helena Vaďurová, Ph.D., M.Sc. (cvičící)
doc. Mgr. Lucie Jarkovská, Ph.D. (přednášející)
prof. PhDr. Karel Pančocha, Ph.D., M.Sc. (cvičící)
Garance
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Institut výzkumu inkluzivního vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Institut výzkumu inkluzivního vzdělávání – Pedagogická fakulta
Rozvrh
So 7. 10. 14:50–18:20 učebna 50, Pá 15. 12. 14:50–18:20 učebna 50
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
předmět má 9 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Cílem kurzu je seznámit studenty se základy vědecké práce, generováním a ověřováním vědeckých poznatků. Studenti se seznámí se základními výzkumnými strategiemi a jejich aplikací na konkrétní výzkumný problém a s jednotlivými prvky výzkumného návrhu, jakým jsou výzkumné otázky, hypotézy, proměnné, indikátory. Osvojí si také řadu dalších pojmů, klíčových pro vědeckou metodologii v sociálních vědách: reprezentativita, reliabilita, validita atd. Kurz je orientován prakticky – studenti budou v jeho průběhu sestavovat výzkumný návrh, který by měl vycházet z tématu, zvažovaného pro magisterskou diplomovou práci. Osvojí si tak schopnost formulovat výzkumné problémy a otázky v pojmech a konceptech sociálních věd, operacionalizovat tyto pojmy pomocí empiricky pozorovatelných ukazatelů (indikátorů), zvolit adekvátní strategii sběru dat, která jim umožní výzkumné otázky zodpovědět, simplifikovat realitu v relevantních modelech (hypotézy o vztazích mezi proměnnými) a zacházet s odbornou literaturou.
Osnova
  • 1. Úvod. Vědecká metoda. Věda versus zdravý rozum. Přírodní versus sociální vědy. Logika kvantitativního výzkumu. Výběr tématu pro výzkum. Výzkumné otázky. 2. Kvantitativní výzkum. Kauzalita. Od teorie k praxi. Hypotéza (teoretická a pracovní), proměnná, koncept, operacionalizace, měření, indikátory. 3. Základní kvantitativní metody. Jak sestavit dotazník? Co je to sekundární analýza? Populace, vzorek, reprezentativita. Validita a reliabilita výzkumu. 4. Logika kvalitativního výzkumu. Hlavní charakteristiky kvalitativního výzkumu a jeho srovnání s kvantitativním. Kdy zvolit kvalitativní přístup? Indukce, generování hypotéz. Zakotvená teorie, etnografie. Zdroje kvalitativních dat. 5. Sběr dat v kvalitativním výzkumu. Zásady práce v terénu. Jak analyzovat kvalitativní data? Co je výstupem z kvalitativního výzkumu? 6. Práce s literaturou. Databáze, rešerše, zdroje. Jak psát odborný text? Jak vypadá dobře napsaný výzkumný projekt? Jak se dělá profesionální věda? Hlavní problémy odevzdaných projektů.
Literatura
  • PUNCH, Keith. Základy kvantitativního šetření. Translated by Jan Hendl. Vydání první. Praha: Portál, 2008, 150 stran. ISBN 9788073673819. info
  • HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum : základní metody a aplikace. Vyd. 1. Praha: Portál, 2005, 407 s. ISBN 8073670402. info
  • Jak se vyrábí sociologická znalost :příručka pro uživatele. Edited by Miroslav Disman. 3. vyd. Praha: Karolinum, 2000, 374 s. ISBN 978-80-246-0139-7. info
  • Jak se vyrábí sociologická znalost :příručka pro uživatele. Edited by Miroslav Disman. 3. vyd. Praha: Karolinum, 2000, 374 s. ISBN 80-246-0139-7. info
  • GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. Translated by Vladimír Jůva. Brno: Paido, 2000, 207 stran. ISBN 8085931796. info
  • HENDL, Jan. Úvod do kvalitativního výzkumu. Praha: Karolinum, 1999, 278 s. ISBN 8024600307. info
  • Výzkumné metody v pedagogice :příručka pro studenty, učitele a výzkumné pracovníky. Edited by Peter Gavora. [1. vyd.]. Brno: Paido, 1996, 130 s. ISBN 80-85931-15-X. info
Výukové metody
Teoretická příprava, samostatné vypracování výzkumného projektu.
Metody hodnocení
Exam (test s uzavřenými otázkami, 65% správných odpovědí minimum), výzkumný projekt (samosta\tná práce studenta během semestru), práce s literaturou
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2018, podzim 2019.