PdF:SV4BP_SP2a Specialization 2a - Teaching P - Course Information
SV4BP_SP2a Specialization 2a - Teaching Pupils with Behavioral Disorders
Faculty of EducationAutumn 2017
- Extent and Intensity
- 0/4/0. 6 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
- Teacher(s)
- doc. Mgr. et Mgr. Karel Červenka, Ph.D. (lecturer)
- Guaranteed by
- prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Department of Special and Inclusive Education – Faculty of Education
Contact Person: Mgr. Kateřina Štěpařová
Supplier department: Department of Special and Inclusive Education – Faculty of Education - Timetable of Seminar Groups
- SV4BP_SP2a/01: Wed 9:20–12:50 učebna 7, K. Červenka
- Prerequisites
- Specialisation subject for students of Special pedagogic in the frame of specialisation social pedagogic and leisure time.
- Course Enrolment Limitations
- The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Social and Free Time Education (programme PdF, B-PD)
- Course objectives
- Current state of the professional field, professional terminology, comparison with foreign countries, classifications of behavioral disorders, theoretical concepts of solutions, behavioral disorders with aggression, with conflict, with substance abuse;
- education of individuals at-risk of developing behavioral disorders, with behavioral disorders, with ADD;
- concept of case management; system of educational and supportive institutions for students with behavioral problems, with behavioral disorders;
- personality of an individual with behavioral disorder definition, characteristics, connection with quality of life;
- personality of special teacher specializing in behavioral disorders;
- system approach towards education of students with behavioral disorders;
- system of educational facilities for institutional and protective care and preventive educational care; legal framework of foster care.
At the end of the course, the students will be able:
- Understand the difficulties of an approach to the individuals suffering from the behaviour disorders.
- Create casuistic study on children with behavioural disorders and an intervention programme.
- Create an intervention programme of re education and re socialization of a child with behaviour disorders. - Syllabus
- Syllabus of the subject is the same as areas for final examination:
- 1. Behavioral disorders in the system of special education - Current state of the professional field, professional terminology, comparison with foreign countries.
- 2. Classifications of behavioral disorders.
- 3. Conceptual models of addressing problems of emotion and/or behavioral disorders, contribution of theoretical concepts.
- 4. System approach towards education of students with behavioral disorders prevention of discipline problems school, class, discipline rules, evaluation, relationships, effectiveness of education.
- 5. Quality of life of children with BD.
- 6. Guidening BD child - perspektive orientation.
- 7. Questions associated with education of students with emotion and/or behavioral disorders in mainstream schools.
- 6. Questions associated with education of students with emotion and/or behavioral disorders in special education facilities.
- 7. Questions associated with education of students with emotion and/or behavioral disorders in non-govermental institutions.
- 8. Criminality of Youth
- Literature
- required literature
- Zákon č. 109/2002 Sb. o výkonu ústavní výchovy nebo ochranné výchovy ve školských zařízeních a o preventivně výchovné péči ve školských zařízeních.
- ŠTĚPÁNKOVÁ, L. Střediska výchovné péče. In Vítková, M Otázky speciálně pedagogického poradensví. Brno : MSD, 2003, s.191-193. ISBN 80-214-2359-5.
- Zákon č. 218/2003 Sb. o odpovědnosti mládeže za protiprávní činy a o soudnictví ve věcech mládeže a o změně některých zákonů ze dne 25. června 2003.
- MATOUŠEK, O.; MATOUŠKOVÁ, A. Mládež a delikvence. 3. vyd. Praha : Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-825-8.
- VOJTOVÁ,V. Poradenství v rámci školy. In Vítková, M. (ed.) Otázky speciálně pedagogického poradenství. Brno : MSD, 2003, s.176-182. ISBN 80-214-2359-5.
- VÁGNEROVÁ, M. Psychologie problémového dítěte školního věku. 1. vyd. Praha: Karolinum, 1997. ISBN 80-7184-488-8.
- VOJTOVÁ,V. Edukace žáků s poruchami chování. In Vítková, M. (ed.) Integrativní školní pedagogika. Brno : MSD, 2003, s.191-203. ISBN 80-214-2359-5.
- VOJTOVÁ, Věra. Inkluzivní vzdělávání žáků v riziku poruch chování a s poruchami chování jako perspektiva kvality života v dospělosti. (Inclusive Education with the Focus on At-risk Pupils and Pupils with Behaviour Disorder and the Quality of Life.). 1.vyd. Brno: Muni Press, 2010, 336 pp. ped. ISBN 978-80-210-5159-1. info
- VOJTOVÁ, Věra. Kapitoly etopedie I., Přístupy k poruchám emocí a chování v současnosti. (Education of children with behavioral disorders - I. chapter; Approaches in Education). 1.vyd. Brno: MU v Brně, 2004, 94 pp. Učebnice. ISBN 80-210-3532-3. info
- recommended literature
- Children behaving badly : could my child have a disorder? (Orig.) : Nejčastější poruchy chování dětí : jak je rozpoznat a kdy se obrátit na odborníka. info
- ČERNÍKOVÁ, V, MAKARIUSOVÁ, V., SEDLÁČEK, V. Sociální ochrana. Praha : 1996, ISBN 80-85981-36-X.
- KOLÁŘ, M. Nová cesta k léčbě šikany. Praha : Portál, 2011. 336 s. ISBN 978-80-7367-871-5.
- BEDNÁŘOVÁ, Z., PELECH, L. Sociální práce na ulici, 1.vyd. Brno : Jan Šabata. ISBN 80-7239-048-1.
- KRATOCHVÍL, S. Základy psychoterapie, 4.vyd. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-657-8.
- VÁGNEROVÁ, M. Kognitivní a sociální psychologie žáka základní školy. 1. vyd. Praha : Karolinum, 2001. ISBN 80-246- 0015-3.
- Zákon o rodině a související předpisy sociálně-právní ochrany dětí. Ostrava, ÚZ, Sagit, číslo 666, 2001.
- ČECH, T. Škola a sociálně patologické symptomy v projevech žáků. In Střelec, S. (ed.) Studie z teorie a metodiky výchovy I. Brno : MSD, 2002. ISBN 80-86633-00-4.
- ONDRÁČEK, P. Františku, přestaň konečně zlobit, nebo… Praha : ISV, 2003. ISBN 80-86642-18-6.
- ELLIOTT, J; PLACE, M. Dítě v nesnázích, 1.vyd.. Havlíčkův Brod : Grada, 2002, ISBN 80-247-0182-0.
- ČECH, Tomáš. Škola a její preventivně-výchovná strategie jako předpoklad rozvoje kompetencí dětí. Prevence. Praha: Občanské sdružení Život bez závislosti, 2011, vol. 8, No 7, p. 4-7. ISSN 1214-8717. info
- VÁGNEROVÁ, Marie. Psychopatologie pro pomáhající profese. Vyd. 4., rozš. a přeprac. Praha: Portál, 2008, 870 s. ISBN 9788073674144. info
- VOCILKA, Miroslav. Vybrané statě z etopedie. Vyd. 1. Most: Regionální středisko výchovy a vzdělávání, 1994, 91 s. info
- Teaching methods
- Seminary work with individually preparation and study hour. Class discussion, presentations of semestral work. Sememestral work - casuistic analysis of a child with behavior dissorders.
- Assessment methods
- Teaching methods: seminar.
The course is finished by: exam.
Exam requirements:
- Active participations and interest in the subject, active participation in the facilities.
- Work on a seminar work – casuistic of a PCHE child. Complex diagnostics (evaluation of the methods used), anamneses of a child (RA, OA), distinctive features of its behaviour and suggestion for the therapy (family, school, leisure time).
- To pass successfully the exam. - Language of instruction
- Czech
- Follow-Up Courses
- Further comments (probably available only in Czech)
- Study Materials
The course is taught annually.
- Enrolment Statistics (Autumn 2017, recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/autumn2017/SV4BP_SP2a