SZ7BP_MET1 Základy pedagogické metodologie

Pedagogická fakulta
podzim 2017
Rozsah
1/0/0. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. Mgr. et Mgr. Kateřina Vlčková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Jan Fikejs (pomocník)
doc. Mgr. Kateřina Lojdová, Ph.D. (náhr. zkoušející)
Mgr. Radek Pospíšil, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. Mgr. et Mgr. Kateřina Vlčková, Ph.D.
Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Soňa Kudelová
Dodavatelské pracoviště: Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
SZ7BP_MET1/01: Rozvrh nebyl do ISu vložen. K. Vlčková
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
předmět má 37 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámit studenty se základy pedagogického výzkumu a jeho metodologie. Základní terminologií, teoriemi a praxí, postupy sběru a analýzy dat a interpretací výsledků a jejich prezentací.
Výstupy z učení
Na konci kurzu bude student schopen:
- formulovat cíle výzkumu, výzkumné otázky a hypotézy,
- navrhnout a sestavit výzkumný nástroj na základě zkoumané problematiky,
- překódovat získané data do elektronické podoby,
- zanalyzovat data pomocí základní deskriptivní statistiky či kvalitativního kódování,
- vyjádřit výsledky (v grafické a tabulkové formě) a interpetovat je, napsat zprávu z výzkumu.
Osnova
  • 1. Pedagogická metodologie. Pedagogický výzkum. Typy výzkumu. Kvalitativní a kvantitativní výzkum.
  • 2. Cíle výzkumu, výzkumné problémy, hypotézy.
  • 3. Proměnné, operacionalizace.
  • 4. Výzkumný soubor.
  • 5.Dotazník (konstrukce, položky, administrace, vyhodnocování).
  • 6. Test (konstrukce, typy otázek, vyhodnocování).
  • 7. Pozorování (získávání dat, analýza).
  • 8. Interview (konstrukce, transkript dat, vyhodnocování).
  • 9. Obsahová analýza textu, sekundární analýza dat, kresba.
  • 10. Experiment (typy, efekty, intervence, vyhodnocnování).
  • 11. Validita a reliabilita.
  • 12. Zpracování získaných dat, interpretace výsledků, psaní výzkumné zprávy.
Literatura
    povinná literatura
  • Gavora, P., et al. (2010). Elektronická učebnica pedagogického výskumu. [online]. Bratislava: Univerzita Komenského. Dostupné z http://www.e-metodologia.fedu.uniba.sk
  • ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Vydání první. Praha: Portál, 2007, 377 stran. ISBN 9788073673130. URL info
  • Chvál, M., Procházková, I., & Straková, J. (2015). Hodnocení výsledků vzdělávání didaktickými testy. Praha: ČŠI. Dostupné z: http://www.csicr.cz/cz/Aktuality/Hodnoceni-vysledku-vzdelavani-didaktickymi-testy
    doporučená literatura
  • GALL, Meredith D., Joyce P. GALL a Walter R. BORG. Educational research : an introduction. 8th ed. Boston: Pearson/Allyn & Bacon, 2007, xxxi, 672. ISBN 9780205488490. info
  • CRESWELL, John W. Educational research : planning, conducting, and evaluating quantitative and qualitative research. 4th ed. Boston: Pearson, 2014, 672 s. ISBN 9781292021126. info
  • MAREŠ, Petr, Ladislav RABUŠIC a Petr SOUKUP. Analýza sociálněvědních dat (nejen) v SPSS. První. Brno: Masarykova univerzita, 2015, 508 s. ISBN 978-80-210-6362-4. info
  • GALL, Meredith D., Joyce P. GALL a Walter R. BORG. Applying educational research : how to read, do, and use research to solve problems of practice. 6th ed. Boston: Pearson, 2010, xxvi, 573. ISBN 9780205596706. info
  • CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu : základy kvantitativního výzkumu. Vydání 1. Praha: Grada, 2007, 265 stran. ISBN 9788024713694. info
  • PELIKÁN, Jiří. Základy empirického výzkumu pedagogických jevů. Praha: Karolinum, 1998, 270 s. ISBN 9788071845690. info
    neurčeno
  • HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum : základní teorie, metody a aplikace. 2., aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2008, 407 s. ISBN 9788073674854. info
  • HENDL, J. Přehled statistických metod zpracování dat: analýza a metaanalýza dat. 2. vyd. Praha: Portál, 2006, 583 s. ISBN 80-7367-123-9. info
  • GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. Translated by Vladimír Jůva. Brno: Paido, 2000, 207 stran. ISBN 8085931796. info
Výukové metody
Přednáška se samostatným studiem odborných zdrojů a využitím distančních materiálů v elektronické podobě.
Metody hodnocení
Písemný test, případně alternativní varianta výzkumného projektu.
Pro úspěšné zvládnutí je nutné dosáhnout v testu minimálně 70 % správných odpovědí.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka předmětu v PS 2017 probíhá v učebně 50, každou sudou středu 13:55-15:35.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2004, jaro 2005, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2018, podzim 2019.