PdF:CJp057 Adaptace literární předlohy - Informace o předmětu
CJp057 Adaptace literární předlohy
Pedagogická fakultapodzim 2018
- Rozsah
- 0/2/0. 3 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- MgA. Miroslav Jindra, Ph.D. (cvičící)
doc. PhDr. Milena Šubrtová, Ph.D. (cvičící) - Garance
- doc. PhDr. Milena Šubrtová, Ph.D.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Petra Rozbořilová
Dodavatelské pracoviště: Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- CJp057/01: St 18:00–19:50 učebna 56, M. Jindra
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/20, pouze zareg.: 0/20, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/20 - Mateřské obory/plány
- Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SPE)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je nabídnout studentům další možnosti práce s literární předlohou pro děti a mládež. Na základě praktické činnosti se studenti seznamují s možnostmi práce s literární předlohou s různými věkovými kategoriemi dětí a mládeže, prostřednictvím tvorby výukového programu. Učí se tak navrhovat, koncipovat, realizovat a reflektovat výukový program se zaměřením na seznámení dětí s literární předlohou. Studenti vytváří program pro děti v návaznosti na projekt „Noc s Andersenem“.
- Výstupy z učení
- Student bude po absolvování předmětu schopen:
- analyzovat vybrané literární dílo pro děti či mládež a tyto poznatky aplikovat při tvorbě výukového programu;
- zvolit vhodnou předlohu pro různé věkové kategorie;
- vhodně zvolit výukové metody pro tvorbu výukového programu. - Osnova
- 1) Základní didaktické kategorie (výukové cíle, výukové obsahy, organizační forma výuky, didaktické prostředky)
- 2) Vhodnost literární předlohy pro tvorbu programu
- 3) Volba literární předlohy
- 4) Strukturování a plánování výukového programu
- 5) Příprava, realizace a reflexe programu pro projekt „Noc s Andersenem“
- Literatura
- SVOZILOVÁ, Dana. Analýza strukturované dramatické hry v kontextu dramatické výchovy. Vydání první. Brno: Janáčkova akademie múzických umění v Brně, 2005, 192 stran. ISBN 8086928101. info
- RICHTER, Luděk. Co skrývá text : dramaturgicko-režijní úvahy nad oblíbenými literárními předlohami divadla pro děti, dětského a mladého divadla. Vyd. 1. Praha: Dobré divadlo dětem, 2005, 128 s. ISBN 8090297552. info
- RICHTER, Luděk. Co je co v pohádce : (pohádkové reálie). Vyd. 1. Praha: Dobré divadlo dětem, 2004, 54 s. ISBN 8090297536. info
- RICHTER, Luděk. Od pohádky-- --k pohádce : (od literatury k divadlu). Vyd. 1. Praha: Dobré divadlo dětem, 2004, 95 s. ISBN 8090297544. info
- MACHKOVÁ, Eva. Volba literární látky pro dramatickou výchovu, aneb, Hledání dramatičnosti. 2. vyd. Praha: Akademie múzických umění, 2004, 122 s. ISBN 8073310139. info
- LEDERBUCHOVÁ, Ladislava. Průvodce literárním dílem : výkladový slovník základních pojmů literární teorie. Vyd. 1. Jinočany: H & H, 2002, 355 s. ISBN 8073190206. info
- DELONGOVÁ, Jindra, Dana SVOZILOVÁ a Silva MACKOVÁ. Vezměte do ruky knihu : dětská literatura jako inspirace pro dramatickou hru s dětmi. 2. rozš. vyd. Brno: Mravenec, 1993, 74 s. ISBN 8090080472. info
- HRABÁK, Josef. Poetika. Druhé vydání. Praha: Československý spisovatel, 1977, 361 stran. info
- Výukové metody
- Práce s textem, práce s obrazem, práce s audiem, diskuzní metody, metody vytváření dovedností, herní jednání, samostatná práce studentů.
- Metody hodnocení
- Předmět ukončen realizací výukového programu v rámci „Noci s Andersenem". Hodnocení probíhá na základě analýzy výsledků činnosti studenta - aktivní zapojení studentů, pravidelná docházka, domácí příprava a reflexe přípravné a realizační fáze projektu.
- Statistika zápisu (podzim 2018, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2018/CJp057