CJp306 Kapitoly z didaktiky českého jazyka pro základní školy

Pedagogická fakulta
podzim 2018
Rozsah
1/0/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Adam Veřmiřovský, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Jana Marie Tušková, Ph.D.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Petra Rozbořilová
Dodavatelské pracoviště: Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Rozvrh
Čt 15:00–15:50 učebna 10
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem výuky je seznámení studenta s didaktikou českého jazyka jako uceleným vědním oborem a se vztahy k dalším lingvistickým, pedagogickým a psychologickým disciplínám a naučit studenta používat získané informace k rozvoji učitelských dovedností se zřetelem k výuce českého jazyka, vytvořit studijní plány a adekvátně využívat učební metody.
Výstupy z učení
Na konci tohoto kurzu bude student schopen prezentovat didaktiku českého jazyka jako ucelený vědní obor. Student dále rozpozná a odvodí vztahy k dalším lingvistickým, pedagogickým a psychologickým disciplínám. Student bude používat získané informace k rozvoji učitelských dovedností se zřetelem k výuce českého jazyka na základní škole. Student si dokáže vytvořit vazby na studijní plány. Na základě nabytých dovedností student dokáže využívat učební metody
Osnova
  • 1. Didaktika, její předmět a vztah k ostatním disciplínám. 2. Postavení předmětu ČJL v učebních plánech základní školy. Cíl vyučování ČJ a slohu. 3. Vztah mezi vyučováním jazyku, slohu a literatuře. Didaktické zásady. 4. Osobnost učitele. 5. Obsah vyučování na jednotlivých stupních škol. 6. Vědomosti, dovednosti, návyky. 7. Vyučovací formy a metody. 8. Učební pomůcky.
Literatura
  • MAŇÁK, Josef a Vlastimil ŠVEC. Výukové metody. Brno: Paido, 2003, 219 s. 148. ISBN 80-7315-039-5. info
  • ČECHOVÁ, Marie a Vlastimil STYBLÍK. Čeština a její vyučování :didaktika českého jazyka pro učitele základních a středních škol a studenty učitelství. 2., upr. vyd., v SPN vyd. 1. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 1998. 264 s. ISBN 80-85937-47-6.
  • ZORMANOVÁ, Lucie. Obecná didaktika : pro studium a praxi. Vydání 1. Praha: Grada, 2014, 239 stran. ISBN 9788024745909. URL info
  • ČAPEK, Robert. Moderní didaktika : lexikon výukových a hodnoticích metod. Vydání 1. Praha: Grada, 2015, 604 stran. ISBN 9788024734507. URL info
  • TUŠKOVÁ, Jana Marie. Alternativní metody ve výuce českého jazyka a kritické myšlení. In Přednáška pro učitele, CDVU Olomouc. 2008. info
  • JANÍK, Tomáš. Obecná didaktika. In PRŮCHA, Jan (ed.). Pedagogická encyklopedie. 1. vyd. Praha: Portál, 2009, s. 651-655. Výchova a vzdělávání. ISBN 978-80-7367-546-2. info
Výukové metody
Přednáška kombinovaná s následnou diskusí. Diskuse se bude týkat témat popsaných v osnově.
Metody hodnocení
Pro úspěšné zakončení předmětu je nutné prezentovat či odevzdat v písemné formě (upřesníme na přednášce) vlastní přípravu na jednu vyučovací hodinu.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2017.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2018/CJp306