CJp422 Testování a hodnocení jedinců s odlišným mateřským jazykem

Pedagogická fakulta
podzim 2018
Rozsah
1/0/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. et Mgr. Marek Lollok, Ph.D. (přednášející)
Mgr. et Mgr. Radim Ošmera, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Hana Svobodová, Dr. phil. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Jana Marie Tušková, Ph.D.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Petra Rozbořilová
Dodavatelské pracoviště: Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Rozvrh
Út 12:00–12:50 učebna 60
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Jiné omezení: Předmět bude realizován při minimálním počtu 10 zapsaných studentů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Studenti porozumí problematice hodnocení a testování jedinců s odlišným mateřským jazykem. Jsou schopni vysvětlit současné pojetí SERRJ a jazykové zkoušky jako součásti žádosti o udělení občanství ČR. Umějí vytvořit jednoznačně formulované úkoly a otázky pro testování jedinců s odlišným mateřským jazykem.
Výstupy z učení
Na konci kurzu bude student umět: - podat přehled o základních metodách a systémech testování češtiny jako cizího jazyka - podat přehled o jednotlivých součástech typického testování češtiny jako cizího jazyka (poslech, mluvení, gramatika, psaní, případně další testované oblasti) - vypracovat standardní formulace otázek a úkolů, - ohodnotit písemné i ústní výstupy z písemného testování cizinců. - kategorizovat jednotlivé úrovně znalostí cizího jazyka (zejména na základě SERR).
Osnova
  • 1. Pojem hodnocení a testování znalostí cizího/druhého jazyka; 2. Způsoby testování znalostí cizího/druhého jazyka (čtení poslech, psaní, mluvení); 3. Kategorizace úrovní znalosti cizího jazyka – požadované znalosti a kompetence; 4. SERRJ – Společný evropský referenční rámec; 5. Hodnocení jazykových znalostí českého jazyka u nerodilých mluvčích; 6. Specifika testování a hodnocení českého jazyka v souvislosti s jeho stratifikací; 7. Analýza a komentář konkrétních výstupů testovaní; 8. Zkouška z českého jazyka jako součást žádosti o udělení občanství ČR.
Literatura
    povinná literatura
  • Společný evropský referenční rámec pro jazyky : jak se učíme jazykům, jak je vyučujeme a jak v jazycích hodnotíme. Translated by Jaroslava Ivanová. 2. české vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 2006, xviii, 267. ISBN 8024414252. info
  • HRDLIČKA, Milan. Cizí jazyk čeština. Vyd. 1. Praha: ISV, 2002, 150 s. ISBN 8085866986. info
  • CHODĚRA, Radomír. Moderní výuka cizích jazyků : didaktika cizích jazyků jako vědní obor. Praha: Apra, 1993, 135 s. ISBN 9999001971. info
    doporučená literatura
  • Sborník Asociace učitelů češtiny jako cizího jazyka (AUČCJ) 2005-2006. ISBN 8086903370. info
  • • Připravujeme se k certifikované zkoušce z češtiny - úroveň B2, Karolinum, 2016
  • HRDLIČKA, Milan. Gramatika a výuka češtiny jako cizího jazyka : k prezentaci gramatiky českého jazyka v učebnicích češtiny pro cizince. Vyd. 1. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2009, 158 s. ISBN 9788024615271. info
  • ČEMUSOVÁ, Jana a Barbora ŠTINDLOVÁ. Sborník Asociace učitelů češtiny jako cizího jazyka (AUČCJ) 2006-2007. Praha: Akropolis, 2007. info
  • Sborník Asociace učitelů češtiny jako cizího jazyka (AUČCJ) 2003-2005. Edited by Jitka Ryndová - Jana Čemusová - Lída Holá. 1. vyd. Praha: Akropolis, 2005, 207 s. ISBN 808690315X. info
Výukové metody
Přednáška spojená s následnou diskusí o odborných problémech předmětu.
Metody hodnocení
Pro úspěšné zakončení předmětu je třeba: 1. prostudovat zadanou odbornou literaturu; 2. odevzdat/přednést seminární práci/referát. Podrobné požadavky jsou zveřejněny v každém semestru, kdy přednáška probíhá, ve Studijních materiálech předmětu v ISu, složka Učební materiály.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023, podzim 2024.