PdF:MSBP_HC3 Hudební činnosti 3 - Informace o předmětu
MSBP_HC3 Hudební činnosti 3
Pedagogická fakultapodzim 2018
- Rozsah
- 0/1/0. 1 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Daniela Taylor, Ph.D. (cvičící)
- Garance
- PhDr. Blanka Knopová, CSc.
Katedra hudební výchovy – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Blanka Knopová, CSc.
Dodavatelské pracoviště: Katedra hudební výchovy – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- MSBP_HC3/01: Čt 10:00–10:50 učebna 21, D. Taylor
MSBP_HC3/02: Po 13:00–13:50 učebna 21, D. Taylor - Předpoklady
- MSBP_KI1 Klavírní improvizace 1
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství pro mateřské školy (program PdF, B-PMP)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je propojení získaných odborných vědomostí a praktických dovedností z nástrojové výuky a hlasové výchovy tak, aby je student uměl aplikovat v praxi. Pozornost je věnována vokálním, rytmickým a rytmicko-pohybovým činnostem s využitím dětských hudebních nástrojů a dalších metodických pomůcek.
- Osnova
- - Činnosti vokální: složky hlasové výchovy, metodický nácvik jednohlasé písně. - Činnosti rytmické a rytmicko-pohybové: základní prvky rytmických činností - rytmus, metrum, takt, těžká doba, tempo, ostinátní figura. Hra na tělo. - Rytmizace slov v textu, práce s říkadlem a básní. - Základy dirigování: taktování ve 2/4, 3/4 a 4/4 taktu. - Základy hry na zobcovou sopránovou flétnu.
- Literatura
- doporučená literatura
- HAVELKOVÁ, K. – CHLÁDKOVÁ, B. Didaktika hudební výchovy 1. Brno, MU 1994. LASEVIČOVÁ, J. Didaktika hudební výchovy pro obor Učitelství 1. stupně ZŠ. (Distanční výuková opora) OU, Ostrava, 2004. SYNEK, J. Didaktika hudební výchovy I. Olomouc, 2004.
- HERDEN, J. - JENČKOVÁ, E. – KOLÁŘ, J. Hudba pro děti. Praha, 1992.
- ŠIMANOVSKÝ, Z. – TICHÁ, A. Lidové písničky a hry s nimi. Praha, Portál, 1999.
- TICHÁ, A. Učíme děti zpívat. Praha 2005. ISBN 80-7179-916-X
- TICHÁ, A. – RAKOVÁ, M. Zpíváme a hrajeme si s nejmenšími: od narození do 8 let. Vyd. 3. – Praha: Portál, 2014.
- ŠKOŘEPOVÁ, K. Hrajeme na zobcovou flétnu. Metodika výuky dětí hry na zobcovou flétnu bez not. Praha, Portál, 2014.
- FRYŠČÁK, J. Hlasová výchova dítěte. Ostrava: Katedra hudební výchovy Pedagogické fakulty v Ostravě, 1999.
- RAKOVÁ, M – ŠTÍPLOVÁ, L. – TICHÁ, A. Zpíváme a nasloucháme hudbě s nejmenšími: Pro děti od 3 do 8 let. Vyd. 2. Praha: Portál, 2016.
- KVAPIL, Jan a Eva KVAPILOVÁ. Flautoškola 1 : učebnice hry na sopránovou zobcovou flétnu : určeno pro barokní typ zobcové flétny s dvojitým vývrtem spodních otvorů. Edited by Tomáš Hanzlík, Illustrated by Alžběta Skálová. 1. vydání v Bärenreiter P. Praha: Bärenreiter, 2016, 78 stran. info
- KVAPIL, Jan a Eva KVAPILOVÁ. Flautoškola 1 : učebnice hry na sopránovou zobcovou flétnu. 1. vydání v Editio Bärenr. Praha: Editio Bärenreiter Praha, 2010, 63 stran. info
- Výukové metody
- Praktická průprava: zpěv - jednohlasá píseň - práce s textem - doprovod na elementární hudební nástroje, dirigování. Hra na klavír a zobcovou flétnu; hra na tělo. Zhudebnění dětského říkadla/ básničky a její zápis do notové osnovy. Vypracování přípravy hudebního kroužku.
- Metody hodnocení
- Typ výuky: seminář Požadavky k zápočtu: 1.minimálně 80% aktivní účasti v seminářích 2. zpracování přípravy hudebního kroužku pro předškolní děti (výuka na 45 minut) 3. zhudebnění říkadla/básně a její zápis do notové osnovy 4. ovládnutí základů hry na sopránovou zobcovou flétnu (5 lidových písní a 2 písně v úpravě pro malé děti (h1,a1,g1,c2,d2)) 5. 10 lidových písní, 2 písně od Ladislava Němce a 2 umělé písně: zpěv, hra na klavír, dirigování, doplňkový doprovod k písním(rytmický, instrumentální či pohybový) 6. 5 říkadel/básniček - doprovod rytmický či pohybové ztvárnění
- Navazující předměty
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně. - Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
- Statistika zápisu (podzim 2018, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2018/MSBP_HC3