PdF:NJ_K200 Kulturní studia pro učitele - Informace o předmětu
NJ_K200 Kulturní studia pro učitele němčiny
Pedagogická fakultapodzim 2018
- Rozsah
- 1/0/0. 6 hodin v kombinované formě. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mag. Elisabeth Denner (přednášející)
- Garance
- doc. Mgr. Tomáš Káňa, Ph.D.
Katedra německého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Helena Rytířová
Dodavatelské pracoviště: Katedra německého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- NJ_K200/Kombi02: Pá 21. 9. 14:00–14:50 učebna 63, Pá 12. 10. 14:00–14:50 učebna 63, Pá 26. 10. 14:00–14:50 učebna 63, Pá 9. 11. 14:00–14:50 učebna 63, Pá 23. 11. 14:00–14:50 učebna 63, Pá 7. 12. 14:00–14:50 učebna 63, E. Denner
NJ_K200/Prez01: Út 19:00–19:50 učebna 51, E. Denner - Předpoklady
- Dosažená jazyková úroveň B2 Sprachkompetenz auf B2
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- DAP Německý jazyk a literatura pro základní školy (program PdF, C-CV)
- Učitelství německého jazyka pro základní školy (program PdF, N-ZS) (4)
- Cíle předmětu
- Stěžejním cílem předmětu je rozvoj interkulturní a sociokulturní kompetence studentů. Studenti si osvojí znalosti o aktuálním společenském fenoménu v německy mluvících zemích z pohledu historického, kulturně-politického, sociologického, psychologického či filozofického (např. uprchlická krize, náboženská tolerance, genderová rovnováha, homosexualita aj.). Das Hauptziel des Faches ist die Entwicklung der interkulturellen und soziokulturellen Kompetenz der Studierenden. Die Studenten erwerben neue Kenntnisse über ein gesellschaftliches Phänomen in den deutschsprachigen Ländern aus der historischen, kultur-politischen, soziologischen, psychologischen bzw. philosophischen Hinsicht (z.B. Flüchtlingskrise, religiöse Toleranz, Gender-Freiheit, Homosexualität etc.)
- Výstupy z učení
- Ziele des Kurses: - Schaffung des Bewusstseins für Verantwortung beim Unterrichten von Kulturstudien im Fremdsprachenbereich - Entwicklung der interkulturellen und soziokulturellen Kompetenz - Kenntniserwerb über ein gesellschaftliches Phänomen in den deutschsprachigen Ländern aus der historischen, kultur-politischen, soziologischen, psychologischen bzw. philosophischen Hinsicht
- Osnova
- 1. Vymezení cílů semináře, požadavků k zápočtu a společná volba jednoho společenského fenoménu 2. Volba perspektivy vlastního pojetí daného fenoménu (historie, politologie, sociologie, psychologie) a zadání rešerší (zdroje, postupy apod.) 3.Reflexe dílčích výsledků rešerší a postupů 4.Představení daného společenského jevu z pohledu jednotlivých disciplín a následná diskuse 5.Evaluace semináře, sebereflexe studentů 1. Ziele und Anforderungen zum Zapocet werden festgelegt, das Thema wird gemeinsam gewählt 2. Wahl der Perspektiven für eigene Bearbeitung des Themas (Geschichte, Politologie, Soziologie, Psychologie); Quellen und Tipps fürs Recherchieren werden angeboten 3. Reflexion von Abläufen und partiellen Ergebnissen der Recherchen 4. Präsentation des Themas aus der Hinsicht einzelner Disziplinen und anschließende Diskussion 5. Evaluation des Seminars, Selbstevaluation der Studierenden
- Literatura
- KOSTKOVÁ, Klára. Rozvoj interkulturní komunikační kompetence. Online. Brno: Masarykova univerzita, 2013, 223 s. Pedagogický výzkum v teorii a praxi, sv. 29. ISBN 978-80-210-6397-6. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.5817/CZ.MUNI.M210-6397-2013. Čítárna Munispace info
- HERINGER, Hans Jürgen. Interkulturelle Kommunikation : Grundlagen und Konzepte. 3., durchgesehene Aufl. Tübingen: A. Francke, 2010, 240 s. ISBN 9783772083945. info
- HOFSTEDE, Geert. Kultury a organizace. Software lidské mysli. Spolupráce mezi kulturami a její důležitost pro přežití. LINDE. Praha, 2005. info
- Developing intercultural competence in practice. Edited by Michael Byram - Adam Nichols - David Stevens. Clevedon: Multilingual matters, 2001, viii, 283. ISBN 1853595365. info
- Výukové metody
- vlastní rešerše, ústní prezentace mit PPT, diskuse Eigene Recherchen, mündliche Präsentation mit PPT, Diskussion
- Metody hodnocení
- Ústní prezentace výsledků vlastní rešerše k zadanému tématu (doprovozená PPT) Mündliche Präsentation der Ergebnisse aus eigener Recherche zum ausgewählten Thema (begleitet von PPT)
- Vyučovací jazyk
- Němčina
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Kombinované studium má výuku v pátek, prezenční od pondělí do čtvrtka..
- Statistika zápisu (podzim 2018, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2018/NJ_K200