RJ2033 Seminář z historického vývoje 1

Pedagogická fakulta
podzim 2018
Rozsah
0/1/0. v kombinovaném studiu 12 hodin. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Bc. Oxana Truhlářová, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Mgr. Simona Koryčánková, Ph.D.
Katedra ruského jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Helena Rytířová
Dodavatelské pracoviště: Katedra ruského jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
RJ2033/01: Pá 5. 10. 14:00–15:50 učebna 7, Pá 2. 11. 10:00–11:50 učebna 7, Pá 30. 11. 8:00–9:50 učebna 7, O. Truhlářová
Předpoklady
Znalost ruštiny na úrovni C1
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je procvičení získaných vědomostí z předmětu historický vývoj ruštiny 1; na aplikaci poznatků při rozboru vybraných staroruských textů a na sledování fonetických a morfologických rysů charakteristických pro starou ruštinu. Kromě toho zvláštní pozornost je věnována komparativním aspektům staroruského a staročeského jazyka.
Výstupy z učení
Po absolvování tohoto semináře studenti si osvojí základní pojmy a kategorie disciplíny, analyzují fonetické a morfologické diachronní změny ruštiny, propojují dříve osvojené poznatky z lingvistických disciplín (fonologie, morfologie a lexikologie) s nabytými znalostmi z předmětu; porozumí práci se staroruskými texty.
Osnova
  • 1. Základní pojmy a kategorie disciplíny. Archetipy a současná podoba slov.
  • 2. Staroslověnština a ruština. Identifikace staroslověnismů v současné ruštině.
  • 3. Porovnání hlavních rysů charakteristických pro jednotlivé slovanské skupiny jazyků.
  • 4. Jery. Určování slabých a silných pozic v slově.
  • 5. Vystopování vývoje měkkostní korelace a depalatalizačních procesů.
  • 6. Analýza prozodických prostředků. Vznik akání a ikání.
  • 7. Určování cokání, čokání, dzekání, cekání v ruštině.
  • 8. Podstatná jména. Rozbor gramatických kategorií.
  • 9. Skloňování staroruských substantiv.
  • 10. Přídavná jména. Skloňování jmenných a složených tvarů ve staré ruštině.
  • 11. Tvoření komparativních tvarů adjektiv.
  • 12. Shrnutí a opakování.
Literatura
    povinná literatura
  • MRÁZEK, Roman, Galina Vladimirovna POPOVA a Aleš BRANDNER. Historický vývoj ruštiny. V Tribunu EU vyd. 1. Brno: Tribun EU, 2013, 202 s. ISBN 9788026303541. info
  • VEČERKA, Radoslav. Jazyky v komparaci 2: Charakteristiky současných slovanských jazyků v historickém kontextu. Praha: Euroslavica, 2009, 148 s. ISBN 978-80-85494-87-7. info
  • VEČERKA, Radoslav. Základy slovanské filologie a staroslověnštiny. 5. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2002, 112 s. ISBN 80-210-2961-7. info
    doporučená literatura
  • VEČERKA, Radoslav. Jazyky v komparaci 1: Nástin české jazykovědné slavistiky v mezinárodním kontextu. Praha: Nakladatelství Lidové noviny, 2008, 253 s. Nakladatelství Lidové noviny 1. ISBN 978-80-7106-575-3. info
  • KOLESOV, Vladimir Viktorovič. Istorija russkogo jazyka v rasskazach. 3-e izd. Sankt-Peterburg: Azbuka-klassika, 2005, 221 s. ISBN 5352014088. info
  • LEŠKA, Oldřich. Jazyk v strukturním pojetí : kapitoly ze synchronní a diachronní analýzy ruštiny. Edited by Zdena Skoumalová. Vydání první. Praha: Euroslavica, 2003, xxxiv, 476. ISBN 8086420132. info
    neurčeno
  • VEČERKA, Radoslav. Jazyky v komparaci. Vydání první. Praha: Euroslavica, 2009, 145 stran. ISBN 9788085494877. info
Výukové metody
Seminář. Pravidelná příprava na výuku a plnění domácích úkolů. Individuální a skupinová práce.
Metody hodnocení
Požadavky k zápočtu:
1. pravidelná aktivní účast na seminářích;
2.průběžné plnění zadávaných úkolů na základě osvojené teoretické látky a odborné terminologie;
3. zvládnutí písemné zápočtové práce z probrané látky.
Vyučovací jazyk
Ruština
Navazující předměty
Informace učitele
Pro prezenční studium platí pravidelná docházka (povoleny jsou 2 absence).
Studijní opory v IS
Odpovědník „Opredelenije drevněrusskich form“
http://is.muni.cz/el/1441/podzim2015/RJ2MP_HVP1/odp/Opredelenije_drevnerusskich_form.qref
Odpovědník „Opredelenije tipov sklonenija“
http://is.muni.cz/el/1441/podzim2015/RJ2MP_HVP1/odp/Opredelenije_tipov_sklonenija.qref
Odpovědník „Vozvedenie k archetipu“
http://is.muni.cz/el/1441/podzim2015/RJ2MP_HVP1/odp/Vozvesti_k_archetipu.qref
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023, podzim 2024.