PdF:XCJp05 Did. lit. vých s refl. praxí - Informace o předmětu
XCJp05 Didaktika literární výchovy s reflektovanou praxí
Pedagogická fakultapodzim 2018
- Rozsah
- 0/2/1. 1px. 4 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- Mgr. Jitka Zítková, Ph.D. (cvičící)
- Garance
- doc. PhDr. Milena Šubrtová, Ph.D.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Petra Rozbořilová
Dodavatelské pracoviště: Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- XCJp05/01: Po 17:00–17:50 učebna 51, Po 18:00–19:50 učebna 36, J. Zítková
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství pro mateřské školy (program PdF, B-PMP)
- Učitelství pro 1. stupeň základní školy (program PdF, M-ZS5)
- Cíle předmětu
- Předmět kombinuje seznámení s obecnou teorií didaktiky literární výchovy s aplikací literárněvýchovných postupů na specifické podmínky práce v mateřské škole. Studenti si v předmětu osvojují především různorodé aktivity interpretačního, reprodukčního a tvořivého charakteru při práci s uměleckou literaturou. Součástí předmětu je reflexe studentské praxe formou analýzy konkrétních činností.
- Výstupy z učení
- Student si v předmětu osvojí teoretické základy literární výchovy a různorodé praktické aktivity interpretačního, reprodukčního a tvořivého charakteru při práci s uměleckou literaturou. Bude schopen tyto dovednosti aplikovat v literárněvýchovných činnostech v mateřské škole. Student dokáže kriticky zhodnotit vlastní výchovný postup.
- Osnova
- 1. Didaktika literární výchovy jako vědní disciplína. Místo literární výchovy v předškolní přípravě dětí, její obsah a cíle ve vztahu k oblastem předškolního vzdělávání, vztahy k jiným estetickým výchovám a výchově jazykové. 2. Literatura jako zprostředkovaná zkušenost a prostředek osobnostního rozvoje. Čtenářská, literární a kulturní gramotnost a počátky jejich rozvoje v mateřské škole, vytváření čtenářských návyků. 3. Specifika procesu recepce literárního textu dětmi předškolního věku (emocionální a racionální složka recepce). Výběr textů pro práci s dětmi předškolního věku, role literatury v emocionálním a sociálním rozvoji dítěte 4. Příprava učitele mateřské školy na práci s uměleckým textem, řízená literární komunikace. 5. Funkce a metody motivace k literárněvýchovným aktivitám. Podstata a funkce didaktické interpretace. 6. Ucelený přehled metod didaktické interpretace a jejich modifikace v podmínkách mateřské školy. Podstata a funkce didaktické interpretace. 7. Interpretační práce s poezií pro předškolní věk (ukázky postupu). 8. Interpretační práce s vybranými prozaickými žánry (ukázky postupu). 9. Reprodukční činnosti, dětský přednes 10. Tvořivé činnosti při práci s literaturou, slovesné, výtvarné. Herní činnosti jako součást literárněvýchovných aktivit. 11. Práce s ilustrací dětských knih. Dramatizace, prvky dramatické výchovy v práci s literárním textem. 12. Návaznost literárněvýchovných aktivit v počátečních ročnících základní školy.
- Literatura
- Souhrnná prezentace dostupná v IS - učební materiály.
- KOLLÁRIKOVÁ, Zuzana a Branislav PUPALA. Předškolní a primární pedagogika: Predškolská a elementárna pedagogika. 2. vyd. Praha: Portál, 2010, 455 s. ISBN 978-80-7367-828-9. info
- VAŘEJKOVÁ, Věra. Literárněvýchovná interpretace uměleckého textu na 1. stupni základní školy. druhé, přepracované vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2005, 79 s. ISBN 80-210-3860-8. info
- BERÁNKOVÁ, Eva. Tvořivá hra jako cesta k pochopení literárního díla. 1. vydání. Plzeň: Fraus, 2002, 106 stran. ISBN 8072381822. info
- CHALOUPKA, Otakar. Rodina a počátky dětského čtenářství. 1. vyd. Praha: Victoria Publishing, 1995, 103 s. ISBN 8085865408. info
- CHALOUPKA, Otakar. Škola a počátky dětského čtenářství. 1. vyd. Praha: Victoria Publishing, 1995, 101 s. ISBN 8085865416. info
- HAVLÍNOVÁ, Miluše. Knížka pro rodiče o knížkách pro děti. 2. rozš. vyd. Praha: Albatros, 1987, 111 s. URL info
- KÁDNEROVÁ, Božena. Metodika literární výchovy v mateřské škole. Praha: SPN, 1982, 111 s. info
- Výukové metody
- Typ výuky: seminář a cvičení Metody: přímá práce s literárními texty - přípravná a následně realizovaná v praxi, sebereflexe
- Metody hodnocení
- Způsob ukončení: kolokvium Požadavky na ukončení: reflektovaný výstup (dílčí literárněvýchovná aktivita s dětmi v mateřské škole) jako východisko kolokvia
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2018, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2018/XCJp05