ZS1BP_PIV3 Praktikum k výuce o přírodě a společnosti 3

Pedagogická fakulta
podzim 2018
Rozsah
0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Iva Frýzová, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Mgr. Monika Bortlíková (cvičící)
Mgr. Tereza Češková, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Miroslav Jireček, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Tomáš Miléř, Ph.D. (cvičící)
Garance
Mgr. Tereza Češková, Ph.D.
Katedra geografie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Iva Frýzová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra geografie – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
ZS1BP_PIV3/01: Út 9:00–10:50 učebna 2, M. Bortlíková, T. Češková, I. Frýzová, M. Jireček, T. Miléř
Předpoklady
ZS1BP_PIV2 Praktikum VPS 2
ZS1BP_IVZ2 ZS1BP_PIV2
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem tohoto předmětu je získání a sjednocení odborného vědeckého základu nutného pro výuku předmětů o přírodě a společnosti.


Na závěr tohoto předmětu by studenti měli rozumět ekologickým a environmentálním problémům z hlediska biologického, geografického, regionálního, globálního a historického.


Zmíněná témata by měli být schopni vysvětlit žákům 1. stupně z integrovaného mezioborového hlediska.


Na konci tohoto kurzu bude student schopen: funkčně propojit základní poznatky poskytovaných přírodovědnými disciplinami; interpretovat témata sdružující dílčí problematiky v podobě konkrétních příkladů vzájemných interakcí v přírodním prostředí krajinné sféry a jeho vazbách na lidskou společnost; vysvětlit možnosti řešení současné situace formováním postojů k žádoucímu vývoji krajinné sféry – trvale udržitelný rozvoj, ekologické a environmentální přístupy atd.

Výstupy z učení
Na konci tohoto kurzu bude student schopen:

  • vyjmenovat typy krajiny a zakreslit panoramatický náčrt včetně popisu;
  • porozumět základním projevům života v souvislosti s vývojem člověka v přírodě a společnosti a vysvětlit jak základní podmínky života na Zemi ovlivnily vývoj člověka a společnosti;
  • použít informace o základních taxonomických jednotkách z biologie k popisu živých organismů z hlediska biologického i uživatelského v rozsahu daném studijními texty;
  • vyjmenovat globální problémy spojené s udržitelným životem a nalézt ve svém životě rezervy pro odpovědnější chování v rámci dodržování principů a zásad udržitelného rozvoje;
  • zodpovědně jednat v zájmu občanské angažovanosti a s využitím územního plánu obce;
  • předkládat odůvodněné (argumentačně promyšlená, racionální) rozhodnutí, související s využitím poznatků z IVZ III do pedagogické praxe.
  • Osnova
    • Krajina a vnímání krajiny člověkem, panoramatický náčrt
    • Využívání přírodnin
    • Vývoj lidského druhu - výuka v Anthroposu
    • Člověk v krajině v době Kamenné
    • Odpady a jejich využití
    • Energie a zdroje energie
    • Udržitelný rozvoj a život
    • Občanská angažovanost
    • Územní plánování
    Literatura
      doporučená literatura
    • KOLEJKA, Jaromír. Nauka o krajině : pro studující geografie magisterských učitelských oborů. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2014, 129 stran. ISBN 9788021066595. info
    • NOVÁČEK, Pavel. Udržitelný rozvoj. 2. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2011, 430 s. ISBN 9788024427959. info
    • MÁCHAL, Aleš a Mojmír VLAŠÍN. Desatero domácí ekologie :praktický rádce, jak se nejen doma chovat šetrněji k životnímu prostředí. 2., upr. vyd. Brno: EkoCentrum, 1996, 76 s. ISBN 80-902203-2-0. info
      neurčeno
    • Earth in the balance : ecology and the human spirit (Orig.) : Země na misce vah : ekologie a lidský duch. info
    Výukové metody
    praktická cvičení, společná diskuse, náměty pro výuku
    Metody hodnocení
    zápočet - docházka, aktivní účast na cvičení, poznávací test
    Navazující předměty
    Další komentáře
    Studijní materiály
    Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2019.