Ze0251 Didaktika geografie 1

Pedagogická fakulta
podzim 2018
Rozsah
12 hod. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. PaedDr. Eduard Hofmann, CSc. (cvičící)
doc. Mgr. Petr Knecht, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. PaedDr. Eduard Hofmann, CSc.
Katedra geografie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Kateřina Brabcová
Dodavatelské pracoviště: Katedra geografie – Pedagogická fakulta
Předpoklady
Předmět probíhá paralelně s učitelskou praxí a reflektivními semináři.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Studentům jsou předkládány základní teoretické poznatky didaktiky geografie se zvláštním zřetelem k jejich aplikaci v prostředí školy. Cílem předmětu je s oporou o teorii popsat a kriticky zhodnotit, jak v reálné školní praxi probíhá výuka zeměpisu. Důraz je kladen nejen na poznávání a hodnocení výuky, ale také na hodnocení učebnic zeměpisu, atlasů a dalších pomůcek. Prostřednictvím samostatné deskriptivní, analytické a kriticko-hodnotící práce se studující podrobněji seznamují s cíli a obsahy geografického vzdělávání. Konfrontují aktuální teorie geografického vzdělávání s praktickou realizací výuky zeměpisu. Všechna cvičení jsou propojena v posledním cvičení, jehož výstupem je „Vlastní školní vzdělávací program“. Na konci výuky předmětu bude student schopen:
Definovat a zdůvodnit obecné a konkrétní cíle, ke kterým směřuje vzdělávání zeměpisem.
Vyhledávat, analyzovat a interpretovat informace k tvorbě zeměpisného kurikula na základní škole;
Navrhnout a realizovat nejprve jednotlivé části a postupně celé vyučovací hodiny pro vybrané tematické celky geografického vzdělávání;
Stanovit konkrétní a měřitelné cíle vyučovací hodiny;
Vypracovat přípravu vyučovací hodiny dle zadané struktury, ověřit ji v reálné praxi a následně navrhnout návrhy na zlepšení.
Kriticky zhodnotit silná a slabá místa realizace výuky geografie na základní škole, ve které student vykonává pedagogickou praxi.
Zpracovat návrh „Vlastního školního vzdělávacího programu.
Výstupy z učení
-Definovat a zdůvodnit obecné a konkrétní cíle, ke kterým směřuje vzdělávání zeměpisem. -Vyhledávat, analyzovat a interpretovat informace k tvorbě zeměpisného kurikula na základní škole; -Navrhnout a realizovat nejprve jednotlivé části a postupně celé vyučovací hodiny pro vybrané tematické celky geografického vzdělávání; -Stanovit konkrétní a měřitelné cíle vyučovací hodiny; -Vypracovat přípravu vyučovací hodiny dle zadané struktury, ověřit ji v reálné praxi a následně navrhnout návrhy na zlepšení. -Kriticky zhodnotit silná a slabá místa realizace výuky geografie na základní škole, ve které vykonává pedagogickou praxi. -Zpracovat návrh „Vlastního školního vzdělávacího programu.
Osnova
  • Zhodnocení dosavadních zkušeností s výukou zeměpisu na jednotlivých stupních škol;
  • 3P – poprvé se představuji, poprvé učím, poprvé představuji předmět zeměpis;
  • Tvorba úvodních hodin – co je zeměpis a v čem tkví jeho přínos pro společnost;
  • Procvičování základních cílů zeměpisného vzdělávání
  • Hodnocení učebnic, kvantitativní i kvalitativní metodou, výběr učebnice – zdůvodnění;
  • Kritické zhodnocení silných a slabých míst realizace výuky geografie v Česku;
Literatura
    povinná literatura
  • BIDDULPH, Mary, David LAMBERT a David BALDERSTONE. Learning to teach geography in the secondary school : a companion to school experience. Third edition. London: Routledge, Taylor & Francis Group, 2015, xi, 349. ISBN 9781138779440. info
    doporučená literatura
  • GERSMEHL, Philip. Teaching geography. 3rd ed. London: Guilford Press, 2014, ix, 332. ISBN 9781462516414. info
Výukové metody
Individuálně, párově a skupinově pracovat s odbornými informačními zdroji. Prezentace výsledků individuální/párové/skupinové práce na semináři.
Metody hodnocení
Vypracování zadaných cvičení, včasné odevzdání a jejich schválení vyučujícím předmětu.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2017, podzim 2019.