AJ3405 Literatura ve výuce AJ na ZŠ

Pedagogická fakulta
podzim 2019
Rozsah
0/2/0. kombinované studium: výuka v blocích. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučující
PhDr. Alena Dobrovolná, Ph.D. (cvičící)
doc. Mgr. Světlana Hanušová, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. Mgr. Světlana Hanušová, Ph.D.
Katedra anglického jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jana Popelková
Dodavatelské pracoviště: Katedra anglického jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
AJ3405/Kombi01: Pá 20. 9. 12:00–13:50 učebna 63, Pá 4. 10. 12:00–13:50 učebna 63, Pá 18. 10. 12:00–13:50 učebna 63, Pá 8. 11. 12:00–13:50 učebna 63, Pá 22. 11. 12:00–13:50 učebna 63, Pá 6. 12. 12:00–13:50 učebna 63, A. Dobrovolná
AJ3405/Kombi02: Pá 27. 9. 12:00–13:50 učebna 63, Pá 11. 10. 12:00–13:50 učebna 63, Pá 25. 10. 12:00–13:50 učebna 63, Pá 15. 11. 12:00–13:50 učebna 63, Pá 29. 11. 12:00–13:50 učebna 63, Pá 13. 12. 12:00–13:50 učebna 63, A. Dobrovolná
AJ3405/Prez01: Út 8:00–9:50 učebna 54, A. Dobrovolná
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
předmět má 13 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
The students will:
- study different types of literary works (e.g. short stories, fables, poems, extracts from novels) and learn about the possibilities for using them in lessons;
- learn to design different types of activities for individual stages of work with a literary text;
- study the criteria for choosing an appropriate text for different age groups and levels;
- discover possibilities and potentials of extensive reading.
Výstupy z učení
The students will:
- study different types of literary works (e.g. short stories, fables, poems, extracts from novels) and learn about the possibilities for using them in lessons;
- learn to design different types of activities for individual stages of work with a literary text;
- study the criteria for choosing an appropriate text for different age groups and levels;
- discover possibilities and potentials of extensive reading.
Osnova
  • 1 Different approaches to using authentic literature in ELT.
  • 2 Choosing the right book. Criteria of choice.
  • 3 Methodological overview of using literature in ELT.
  • 4 Activities to motivate students, raising students' interest in a text;
  • 5 Looking for appropriate tasks and activities;
  • 6 Pre-reading activities.
  • 7 While-reading activities.
  • 8 Post-reading activities.
  • 9 Using short stories and novels.
  • 10 Using poetry.
  • 11 Creative writing techniques.
  • 12 Monitoring the process, giving feedback.
Literatura
    povinná literatura
  • COLLIE, Joanne a Stephen SLATER. Literature in the language classroom : a resource book of ideas and activities. Cambridge: Cambridge University Press, 1987, vi, 266. ISBN 0521312248. info
    doporučená literatura
  • LAZAR, Gillian. Literature and language teaching : a guide for teachers and trainers. First published. Cambridge: Cambridge University Press, 1993, xiv, 268. ISBN 9780521404808. info
  • CARTER, Ronald a Christopher BRUMFIT. Literature and language teaching. Oxford: Oxford University Press, 1986, xi, 289 s. ISBN 0-19-437082-8. info
  • BEAN, Thomas W., Judith DUNKERLY-BEAN a Helen J. HARPER. Teaching young adult literature : developing students as world citizens. Los Angeles: Sage, 2014, xxviii, 33. ISBN 9781412956840. info
  • DUFF, Alan a Alan MALEY. The inward ear : poetry in the language classroom. Cambridge: Cambridge University Press, 1989, vi, 186. ISBN 0521320488. info
Výukové metody
Workshops, seminars, discussions, online support and discussions in the moodlinka forum
Metody hodnocení
Presentations (face-to-face, online, Pecha Kucha), discussions, hands-on activities with reflections, independent work, project.
Course requirements:
Active participation in the lessons and in the discussions in moodlinka
A series of lesson plans (4 is minimum) based on one literary text - microteaching or extensive reading programme for a class at the primary school.
Pecha Kucha presentation on Reading
Project log
Vyučovací jazyk
Angličtina
Informace učitele
http://moodlinka.ped.muni.cz/course/view.php?id=922
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2017, podzim 2018, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023, podzim 2024.