FJ0006 La culture dans l'enseignement des langues étrangères

Pedagogická fakulta
podzim 2019
Rozsah
1/1/0. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. Mgr. Václava Bakešová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Francois Schmitt, Ph.D. (přednášející)
Ing. Mgr. Hana Delalande (pomocník)
Garance
doc. Mgr. Václava Bakešová, Ph.D.
Katedra francouzského jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Barbora Hůrková
Dodavatelské pracoviště: Katedra francouzského jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Rozvrh
St 27. 11. 10:00–11:50 kancelář vyučujícího, 17:00–19:50 učebna 37, Čt 28. 11. 8:00–9:50 učebna 56, 13:00–15:50 kancelář vyučujícího, Pá 29. 11. 9:00–10:50 učebna 54
Předpoklady
Znalost francouzštiny. Kurz je primárně určen studentům navazujícího magisterského studia učitelství, ale bude vhodným doplňkem i pro studenty doktorského programu Didaktika cizího jazyka, případně zájemcům z programů bakalářských.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Předmět si smí zapsat nejvýše 30 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 2/30, pouze zareg.: 0/30, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/30
Cíle předmětu
Předmět je otevřen všem zájemcům o propojení kulturních otázek s výukou cizích jazyků, kteří budou schopni jazyku výuky porozumět a rozhodnou se absolvovat v rámci internacionalizace předmět v jiném cizím jazyce než v angličtině. Formou blokové výuky budou studenti seznámeni s několika okruhy souvisejícími s otázkami kultury jako nezbytné součásti výuky cizího jazyka.
Výstupy z učení
Přednáškový cyklus s následnou analýzou zvoleného kulturního problému a jeho vztahu k výuce CJ bude vhodným doplňkem k oborovým didaktikám navazujících magisterských programů na katedrách cizích jazyků na pedagogické i filozofické fakultě a umožní studentům zamyslet se nejen nad odlišnostmi a bohatstvím kultury studovaného jazyka, ale také nad otázkami spojenými s vlastní kulturní identitou.
Osnova
  • Tématy budou zejména: aktualizace významu kulturního aspektu v didaktice CJ, přítomnost kulturních otázek v průběhu proměn výukových metod, srovnání frankofonního a anglosaského pohledu na kulturu ve výuce CJ, vliv globalizace na kulturní otázky kladené studenty při učení se CJ, kulturní otázky v učebnicích různých výukových metod.
Literatura
    povinná literatura
  • CUQ, Jean-Pierre a Isabelle GRUCA. Cours de didactique du franҫais langue étrangère et seconde. 4ᵉ édition. Fontaine: Presses universitaires de Grenoble, 2017, 482 stran. ISBN 9782706126772. info
    doporučená literatura
  • Zarate, G. Représentations de l’étranger et didactique des langues, Didier, 2004
  • Perceille, M. L’Education interculturelle, PUF (Que sais-je ?), 1999
  • Dictionnaire de didactique du français : langue étrangére et seconde. Edited by Jean-Pierre Cuq. Paris: CLE International, 2003, 303 stran. ISBN 2090339721. info
  • CUQ, Jean-Pierre. Une introduction a la didactique de la grammaire en français langue étrangere. Paris: Didier, 1996, 127 s. ISBN 2278045687. info
Výukové metody
Přednšáka, seminář, e-learning.
Metody hodnocení
účast na blokové přednášce (70%), aktivní zapojení do e-learningu, vytvoření seminární práce (analýza vybraného kulturního jevu ve výuce FLE) - vzájemné hodnocení studentů (přostřednictvím ISu)
Vyučovací jazyk
Francouzština
Informace učitele
Přednáška předmětu proběhne prezenčně blokově v rámci pobytu zahraničního vyučujícího na PdF MU. Výuka bude doplněna seminářem, který studenti absolvují prostřednictvím e-learningu a online komunikace s vyučujícím. Do hodnocení studentských písemných výstupů bude zapojeno vzájemné hodnocení prostřednictvím nové aplikace v ISu.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Vyučuje zahraniční host.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2023.