FJ1008 Dramatická výchova ve výuce francouzského jazyka 1

Pedagogická fakulta
podzim 2019
Rozsah
0/3/0. 6 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Zilda Barthés (cvičící)
doc. Mgr. Václava Bakešová, Ph.D. (náhr. zkoušející)
Garance
doc. Mgr. Václava Bakešová, Ph.D.
Katedra francouzského jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Barbora Hůrková
Dodavatelské pracoviště: Katedra francouzského jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
FJ1008/01: Po 17:00–19:50 učebna 67, V. Bakešová
Předpoklady
Znalost francouzského jazyka od úrovně A2+.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět je zaměřen na osvojení řečových dovedností ve francouzském jazyce v individuálním i skupinovém projevu, na rozvoj improvizačních schopností, na pohotovost reakcí v nejrůznějších situacích a především na využití dramatické výchovy ve vyučovacím procesu. Velká pozornost je věnována správné výslovnosti, intonaci, improvizacím slovním i pohybovým. Součástí předmětu je interpretace nejrůznějších dramatických textů, osvojení si současných tendencí ve francouzské dramatické tvorbě, poznání různých autorů dramatických textů, včetně autorů her pro děti.
Výstupy z učení
Po absolvování tohoto kurzu by student měl být schopen vyjádřit se v cizím jazyce v různých modelových situacích a zařadit do výuky prvky dramatické výchovy k procvičování různých jevů a osvojování komunikačních i interkulturních kompetencí.
Osnova
  • 1. Výběr textu. 2. Interpretace krátkých textů. 3. Uvědomění si obsahu slova a jeho vyjádření. 4. Vyjádření pocitů a emocí. 5. Práce ve skupině. 6. Hry monologické a dialogické. 7. Pohybová a prostorová interpretace textu. 8. Improvizace na daná témata. 9. Sestavení poetického pásma či krátké hry. 10. Vzájemné hodnocení a pozorování. 11. Didaktické hodnocení prvků dramatické výchovy ve výuce FLE.
Literatura
    povinná literatura
  • PAYET, Adrien. Activités théâtrales en classe de langue. Paris: CLE International, 2010, 206 stran. ISBN 9782090382266. info
    doporučená literatura
  • BOAL, A. Jeux pour acteurs et non acteurs. Pratique du théâtre de l’opprimé. 1. vyd. Paris : Hachette, 2004. 307 s. ISBN 2707142174.
  • HERIL, A. MEGRIER, D., Entraînement théâtral pour les adolescents. 1. vyd. Paris : Retz, 1994. 112 s. ISBN 2725619602.
  • HINGLAIS, S. Enseigner le français – Par des activités d expressions et de communication. 1. vyd. Paris : Retz, 2001. 96 s. ISBN 2725621305.
  • BOAL, A. Théâtre de l’opprimé. 1. vyd. Paris : Découverte, 1996. 207 s. ISBN 2707125776.
  • FONTAINE, F. a kol. Grammaire en scène. 1. vyd. Paris : Retz, 1995. 160 s. ISBN 2725616204.
Výukové metody
Seminář, diskuse, prezentace.
Metody hodnocení
Závěrečný (skupinový) projekt, ústní projev, vytvoření metodického listu.
Vyučovací jazyk
Francouzština
Informace učitele
Předmět vyučuje rodilá mluvčí, Mme Zilda Barthes. Le cours est enseigné par Mme Zilda Barthes.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2017, podzim 2018, podzim 2020.