PdF:ITVp11 Zdravotní problematika dětskéh - Informace o předmětu
ITVp11 Zdravotní problematika dětského věku
Pedagogická fakultapodzim 2019
- Rozsah
- 1/0/1. 4 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- PhDr. Mgr. Lenka Adámková, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Mgr. et Mgr. Jitka Reissmannová, Ph.D. (přednášející) - Garance
- doc. MUDr. Petr Kachlík, Ph.D.
Katedra tělesné výchovy a výchovy ke zdraví – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Andrea Špačková
Dodavatelské pracoviště: Katedra tělesné výchovy a výchovy ke zdraví – Pedagogická fakulta - Rozvrh
- Po 8:00–8:50 učebna 30
- Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství pro 1. stupeň základní školy (program PdF, M-ZS5)
- Cíle předmětu
- K základním cílům předmětu patří návaznost na poznatky o stavbě a funkci lidského organismu, podání přehledu základních infekčních onemocnění a důležitých neinfekčních chorob hromadného výskytu v dětském věku (srdečně-cévní a nádorová onemocnění, cukrovka, alergie), základy patofysiologie, epidemiologie, hygieny, prevence a první pomoci. Předmět přináší syntetické informace z oblasti teoretických, preklinických i klinických medicínských oborů upravené pro potřeby posluchačů pedagogické fakulty. Tyto poznatky jsou skloubeny se zásadami dobré pedagogické praxe, aplikovány na období předškolního věku s důrazem na samostatné a zodpovědné rozhodování pedagoga v případě ohrožení zdraví či života dítěte, komunikaci s dalšími specialisty v týmu, jenž o dítě pečuje. Důraz je kladen na holistické pojetí zdraví a včasné rozpoznání jeho poruch, preventivní opatření, hygienu pedagogického procesu, spolupráci s dalšími odborníky v zájmu dítěte, omezení rizik spojených s pobytem dítěte v předškolním školním zařízení.
- Výstupy z učení
- Po absolvování předmětu je student schopen:
mít základní představu o anatomii a fysiologii lidského organismu jako celku i jeho jednotlivých systémů;
porozumět vybraným infekčním a neinfekčním patologickým procesům;
pochopit smysl preventivních opatření a řadu z nich bude schopen realizovat;
poskytnout základy laické první pomoci. - Osnova
- Sylabus přednášek:
- 1. Základní terminologie a vymezení oboru, zdraví a jeho determinanty.
- 2. Dítě a prostředí, dědičnost, životní podmínky, úloha faktorů prostředí.
- 3. Ontogenetický vývoj.
- 4. - 6. Anatomie a fyziologie lidského těla.
- 7. Základy obecné infektologie, epidemiologický řetězec.
- 8. Choroby přenosné vzduchem, vodou a potravinami, krví, působená prvoky, červy, členovci.
- 9. Imunologické minimum, poruchy obranyschopnosti, očkování, očkovací kalendář.
- 10. -11. Neinfekční choroby hromadného výskytu, systém rizikových faktorů.
- 12. Energetická a biologická hodnoty stravy, základní živiny, pitný režim, rizikové a ochranné faktory.
- Sylabus cvičení:
- 1. První pomoc u bezvědomí a resuscitace.
- 2. Diabetes mellitus - výskyt, etiologie, typ I a II, rizikové a ochranné faktory, léčba a prevence, první pomoc.
- 3. Alergická onemocnění - výskyt, etiologie, zástupci, rizikové a ochranné faktory, léčba a prevence, první pomoc.
- 4. Epilepsie – výskyt, etiologie, první pomoc.
- 5. Neurózy v dětském věku, mozková obrna, lehká mozková dysfunkce.
- 6. Dětské úrazy, riziková období dětského věku, prevence úrazů a první pomoc.
- 7. Popáleniny, prevence a první pomoc.
- 8. Omrzliny, úpal, úžeh, akutní horečnaté stavy.
- 9. Otravy a poleptání.
- 10. Lékárnička. Její vybavení a význam jednotlivých součástí.
- 11. Postup na místě události.
- 12. Nejčastější onemocnění dětského věku.
- 13. Studenti se v rámci pedagogické praxe seznámí s knihou úrazů a provedou její analýzu. Didakticky zpracují vybrané téma první pomoci, které realizují v praxi.
- Literatura
- povinná literatura
- www.starneme-uspesne.cz
- www.szu.cz
- KUBÍKOVÁ, Zdeňka, Radek TURIN, Martin SEBERA, Barbora ZUCHOVÁ, Petr ZAORAL a Martin NOVOTNÝ. První pomoc ve školských zařízeních. Elportál. Brno: Masarykova univerzita, 2008. ISSN 1802-128X. URL info
- MACHOVÁ, Jitka. Biologie člověka pro učitele. Vyd. 1. V Praze: Karolinum, 2002, 269 s. ISBN 8071848670. info
- doporučená literatura
- www.lpr.cz
- KOTULÁN, Jaroslav. Zdravotní nauky pro pedagogy. 3. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2012, 258 stran. ISBN 9788021057630. info
- Výukové metody
- Cyklus teoretických přednášek, které budou doplněny vhodnými videoukázkami. Nácvik první pomoci.
- Metody hodnocení
- Závěrečným hodnocením je ústní zkouška - student zodpovídá a vysvětluje teoretické otázky, které si vylosuje.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2019, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2019/ITVp11