IVc714 Intervence a implementace programů aplikované behaviorální analýzy

Pedagogická fakulta
podzim 2019
Rozsah
0/0/3.7. 45 hodin. 8 kr. Ukončení: k.
Vyučující
Mgr. Kateřina Chrapková (přednášející)
Mgr. Zuzana Maštenová (přednášející)
Mgr. Ivana Trellová (přednášející)
Bc. Matúš Mader (cvičící)
Garance
prof. PhDr. Karel Pančocha, Ph.D., M.Sc.
Institut výzkumu inkluzivního vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Lenka Gajzlerová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Institut výzkumu inkluzivního vzdělávání – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem je představit uchazečům způsoby výběru intervencí, které jsou založeny na vědeckých důkazech, způsobu monitoringu a supervize individuálních programů. Součástí výuky je také praktický nácvik dovedností.
Předmět se zaměřuje na základní praktické dovednosti při sestavování a implementaci programů behaviorální intervence u pacientů/klientů. Důraz je kladen na jednotlivé kroky, které behaviorální analytik provádí s cílem rozvinout u pacienta/klienta nové funkční projevy chování, které mu napomohou zvýšit kvalitu jeho života. Předmět tak rozvíjí praktické dovednosti účastníků kurzu pro tvorbu individuálních plánů behaviorální intervence a jejich využití v přirozeném prostředí pacienta/klienta. Důraz je kladen na zvládnutí základních technik při intenzivním učení a učení v přirozeném prostředí, včetně technik promptování, tvarování, diferencovaného posilování, implementaci různých rozvrhů posilování a specializovaných technik aplikované behaviorální analýzy, které se zaměřují na rozvoj verbálních operantů.
Cílem je také připravit účastníky na roli profesionála, který vede profesně mladší a méně zkušené kolegy, hodnotí a monitoruje úspěšnost behaviorální intervence a kontinuálně adaptuje její průběh na základě dosažených výsledků a změn v chování pacienta/klienta.
Výstupy z učení
Absolvent předmětu umí vypracovat plán behaviorální intervence, zná teoreticky a provede prakticky postupy při diskriminačním tréninku a transferu kontroly stimulů, zná do hloubky a provede různé techniky promptování (dopomoci s provedením úkolu), techniky tvarování a řetězení chování. Dokáže provést pokročilé antecedentní intervence, zná jak teoreticky tak prakticky provede techniky diferencovaného posilování a vyhasínání, umí využít pokročilé postupy a protokoly při redukci problémového chování. Dokáže výše uvedené postupy zprostředkovat behaviorálním technikům a případně dalším zainteresovaným osobám. Dohlíží na jejich bezchybnou implementaci.
Osnova
  • Vymezení potencionálních intervencí a volba vhodné intervence, procedurální integrita, tvorba a řízení programu behaviorální intervence
  • Odborný dohled a supervize behaviorálního programu
  • Základní postupy při učení dovedností a nabývání nových repertoárů chování včetně praktického nácviku
  • Učení v přirozeném prostředí pacienta/klienta
  • Základní postupy při intenzivním učení
  • Techniky diskriminačního tréninku a transferu kontroly stimulů včetně praktického nácviku
  • Techniky promptování (dopomoci s provedením úkolu) včetně praktického nácviku
  • Techniky tvarování a řetězení chování včetně praktického nácviku
  • Způsoby antecedentní intervence
  • Způsoby diferencovaného posilování a vyhasínání
  • Základní postupy při redukci problémového chování včetně praktického nácviku
Výukové metody
seminář, diskuze
Metody hodnocení
písemná zkouška
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023, podzim 2024.