PdF:KL10 První vídeňská škola - Informace o předmětu
KL10 První vídeňská škola
Pedagogická fakultapodzim 2019
- Rozsah
- 0/1/0. 1 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- doc. Mgr. Vladimír Richter (cvičící), doc. Mgr. Petr Hala, Ph.D. et Ph.D. (zástupce)
- Garance
- doc. Mgr. Petr Hala, Ph.D. et Ph.D.
Katedra hudební výchovy – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: doc. Mgr. Petr Hala, Ph.D. et Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra hudební výchovy – Pedagogická fakulta - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Hra na klavír se zaměřením na vzdělávání (hlavní prezenční) (program PdF, B-KL3S)
- Hra na klavír se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SPE)
- Hra na klavír se zaměřením na vzdělávání (vedlejší prezenční) (program PdF, B-KL3S)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je seznámit studenty s klavírními sonátami J. Haydna, W. A. Mozarta a L. van Beethovena. Výuka je zaměřena na sledování homofonní a polyfonní složky, na vývoj hudebního jazyka od raného klasicismu až po období zrodu ideálů romantismu, charakter tanečních vět sonátového cyklu a náznaky substituce sonátové formy formou variační. Cílem předmětu je také sledování úlohy polyfonní složky v sonátách První vídeňské školy a její provázanost s formálním uspořádáním jednotlivých vět cyklických kompozic.
- Osnova
- 1. Tematické kontrasty v klavírních sonátách J. Haydna 2. Tematické kontrasty v klavírních sonátách W. A. Mozarta 3. Tematické kontrasty v klavírních sonátách L. van Beethovena 4. Homofonní a polyfonní složky nástrojové sazby 5. Virtuózní prvky v klavírních sonátách autorů První vídeňské školy 6. Tempové poměry mezi větami sonátových cyklů 7. Proměny struktury a charakteru tanečních vět sonátového cyklu 8. Variační forma v klavírních sonátách autorů První vídeňské školy 9. Rondo v sonátových cyklech 10. – 12. Prvky romantismu v klasicistních sonátových cyklech
- Literatura
- KOGAN, G. M. Práca pianistu. Bratislava: VŠMU, 1988. ISBN 80-85182-05-X
- PEČMAN, R. Klavír v zrcadle doby. Brno: UJEP, 1982. 114 s.
- SCHNIERER, M. Proměny hudebního neoklasicismu: deset studií k dějinám hudby 20. století. Vyd. 1. Praha: Academia, 2005, 271 s. ISBN 80-200-1207-9.
- RISINGER, K. Hierarchie hudebních celků. Praha: Panton, 1969. 134 s.
- Výukové metody
- Teoretická příprava, diskuse.
- Metody hodnocení
- Zápočet. Vyžadována domácí práce, povinnost navštěvovat výuku.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každý semestr.
Výuka probíhá každý týden.
- Statistika zápisu (podzim 2019, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2019/KL10