NJ051 Jazyková cvičení z němčiny 5

Pedagogická fakulta
podzim 2019
Rozsah
0/2/0. 8 konzultací v kombinované formě. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Bc. Mgr. Petra Chládková (přednášející)
Garance
PhDr. Hana Peloušková, Ph.D.
Katedra německého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Helena Rytířová
Dodavatelské pracoviště: Katedra německého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
NJ051/01: Pá 13:00–14:50 respirium (5. nadzemní podlaží), P. Chládková
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je zìskánì základnìch řečových dovednostì a znalostì jazykových prostředků, které umožnì studentům v tomto cizìm jazyce komunikovat. Důležité je i vytvořenì kladného postoje ke kultuře národů, které cizìm jazykem, v našem přìpadě německy, hovořì jako mateřským jazykem. K dosaženì tohoto cìle přispìvá zařazenì konverzačnìch témat o reáliìch německy mluvìcìch zemì. Probìrá se slovnì zásoba a lexikálnì struktury k tématům: sport a móda. Komunikativnìm způsobem v rámci naznačených témat se opakujì a prohlubujì mluvnické jevy: komparativ, superlativ, řadové čìslovky. Particip I a II, sloveso werden. Důraz je kladen na aplikaci znalostì jazykových prostředků v dovednostech. Das Ziel ist, grundlegende Sprachkenntnisse und Kenntnisse der Sprachressourcen zu erhalten, damit die Studierenden in der Fremdsprache kommunizieren können. Das Ziel ist auch die Schaffung einer positiven Einstellung gegenüber der Kultur der Völker, die die jeweilige Fremdsprache in unserem Fall Deutsch, als ihre Muttersprache benutzen. Zum Erreichen dieses Ziels tragen Gesprächsthemen über den deutschsprachigen Raum bei. Auf die kommunikative Art und Weise wird innerhalb der skizzierten Themen diese Grammatik bearbeitet: Komparativ, Superlativ, Ordinalzahlen, Partizip I und II, Verb werden. Der Schwerpunkt liegt auf Fertigkeiten bei denen Sprachkenntnisse angewendet werden.
Výstupy z učení
Student ovládá slovnì zásobu a lexikálnì struktury k tématům: sport a móda. Komunikativnìm způsobem v rámci naznačených témat student ovládá tyto mluvnické jevy: komparativ, superlativ, řadové čìslovky. Particip I a II, sloveso werden. Der Student beherrscht das Vokabular und lexikalische Einheiten zu den Themen wie Sport und Mode. Innerhalb der angegebenen Themen benutzt der Student kommunikativ die folgenden grammatischen Phänomene: Komparativ, Superlativ, Line-Up. Teil I und II, Verb werden.
Osnova
  • Poslech: zìskat při prvnìm poslechu rozhovoru hlavnì informace, při druhém detailnì. Poslech pohádky s porozuměnìm. (1. – 3. týden) Mluvnì projev: ústnì zformulovánì děje vyslechnuté pohádky. Vyjádřenì názoru a vedenì diskuse k tématu povolánì. (4. – 6. týden) Psanì: zformulovánì čtenářského dopisu, napsánì reklamace a jiného formálnìho dopisu. (7. – 9. týden) Čtenì: kurzorické čtenì lexikonu, hledánì a přiřazovánì hesel k textu, čtenì biografie s detailnìm porozuměnìm, vyjádřenì domněnek o autorech krátkých textů. (10. – 12. týden) Hören: Beim ersten Hören die Schlüsselinformationen, bei einem zweiten, detailierte Informationen heraushören. Hörverstehen der Geschichten. (1 bis 3 Wochen) Sprachlicher Ausdruck: mündliche Formulierung der gehörten Geschichten. Führung einer Diskussion. (4 bis 6 Wochen) Schreiben: ein Leserbrief , schriftliche Beschwerden und andere formelle Briefe formulieren. (7 bis 9 Wochen) Reading: kurzorisches Lesen, suchen der Schlüsselwörter im Text, Lesen der Biographien mit detailliertem Verständnis, Zuordnung der ausgedrückt Annahmen über die Autoren in kurzen Texten. (10 bis 12 Wochen)
Literatura
  • HÄUBLEIN, Gernot. Memo : Wortschatz- und Fertigkeitstraining zum Zertifikat Deutsch als Fremdsprache : Lehr- und Übungsbuch. Berlin: Langenscheidt, 1995, 200 s. ISBN 3468497911. info
  • WAHRIG, Gerhard. Deutsches Wörterbuch : mit einem Lexikon der Sprachlehre : [das universelle Standardwerk zur deutschen Gegenwartssprache ; der deutsche Wortschatz in über 260000 Stichwörtern, Anwendungsbeispielen und Redewendungen ; mit umfassenden Bedeutungserkläru. Edited by Renate Wahrig-Burfeind. 8., vollständig neu bearbei. Gütersloh: Bertelsmann, 2010, 1728 s. ISBN 9783577102414. info
  • SLIZYK, Wolfgang. Wortschatz und Ausdruck :Arbeitsheft zur Wortschatzerweiterung für die Sekundarstufe. 3. Aufl. Freiburg im Breisgau: Herder, 1991, 80 s. ISBN 3-451-19940-8. info
  • BILLINA, Anneli, Lilli Marlen BRILL a Marion TECHMER. Wortschatz & Grammatik B1. 1. Auflage. München: Hueber, 2014, 224 stran. ISBN 9783194174931. info
  • BILLINA, Anneli, Lilli Marlen BRILL a Marion TECHMER. Wortschatz & Grammatik B1. 1. Auflage. München: Hueber, 2014, 224 stran. ISBN 9783194174931. info
  • HEROUT, Radim. Wortschatz lernen mit Ohren, Augen und Händen. In Internationale Deutschlehrertagung, Bolzano/Bozen (Italien). 2013. info
  • DREKE, Michael a Sofia PRESTES SALGUEIRO. Wortschatz & Grammatik : Üben mit Bildern A1 - B1. Berlin: Lagenscheidt, 2004, 95 s. ISBN 3468499744. info
Výukové metody
seminar
Metody hodnocení
Student prokáže teoretické znalosti gramatických struktur student má znalosti odpovìdajìcì úrovně podle SERR v oblasti lexikálních jednotek má praktické dovednosti: rozumí slyšenému a čtenému textu. Der Student belegt seine Sprachkenntnisse auf dem entsprechenden Niveau nach GER.
Vyučovací jazyk
Němčina
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka v kombinované formě probíhá v pátek.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2016, podzim 2018, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023, podzim 2024.