SOk233 Terénní výzkum sociálních jevů

Pedagogická fakulta
podzim 2019
Rozsah
0/1.2/0. 14 hodin. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Štěpařová
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
SOk233/01: Pá 18. 10. 9:00–12:50 učebna 20, Pá 22. 11. 9:00–12:50 učebna 72, So 7. 12. 14:00–17:50 učebna 20, J. Němec
Předpoklady
Předmět navazuje na odborné metodologické znalosti a dovednosti z bakalářského studia a předmět Kvantitativní a kvalitativní metody pedagogického výzkumu. Předpokladem úspěšného zvládnutí této disciplíny je základní znalost obsahu předcházejících předmětů. Podmínkou ukončení je vypracování seminárních úkolů a jejich úspěšná obhajoba, zdařilé vypracování praktického testu na 70% a pohovoru nad testem, který potvrdí porozumění jednotlivým úkolům.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 100 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/100, pouze zareg.: 0/100, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/100
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Po absolvování kurzu bude student/ka schopen: • popsat rozdíly laického a vědeckého poznávání reality • definovat rozdíly kvalitativní a kvantitativní výzkumné strategie, opírající se o znalost odlišných teoretických východisek (filozofií), cílů, metod, sběru a analýze dat, produkce rozmanitých teorií atd. • orientovat se v základních kvalitativních výzkumných strategiích, definovat rozdíly mezi jednotlivými strategiemi (případová studie, etnografický výzkum, biografický výzkum atd.) • prokázat znalost základních metod sběru údajů a schopnost jejich analýzy (viz seminární cvičení) • orientovat se v zásadách vědecké práce (práce se zdroji) a respektovat etické principy při práce s daty, respondenty a vědeckými zdroji • realizovat návrh kvalitativního i kvantitativního výzkumného šetření, sestavit projekt výzkumně orientované diplomové práce • orientovat se v základních charakteristikách proměnných (kvalitativních i kvantitativních) a navrhnout způsob analýzy dat • vypracovat přehledovou studii, která může být součástí diplomové práce • analyzovat data na deskriptivní úrovni, testovat hypotézy, identifikovat korelační a kauzální vztahy mezi proměnnými • analyzovat data dle obvyklých kvalitativních metod (IPA, zakotvená teorie, narativní analýza, diskursivní analýza, rámcová analýza, obsahová analýza atd.) • ovládat software Statistica nebo vhodný ekvivalent
Výstupy z učení
Mezi klíčové výstupy studentů v semináři řadíme: • dovednost zpracovat koncept výzkumné studie, včetně kritické reflexe a respektování formálních náležitostí • analyzovat data nominální, ordinální, metrická a poměrová • analyzovat vícerozměrná data a umět interpretovat základní grafy • navrhnout komplexní kvantitativní výzkumné šetření nebo výzkumné šetření založené na smíšeném designu
Osnova
  • Tématické okruhy konzultací a samostatného studia
  • Vychází se z obsahu dvou předchozích předmětů (viz anotace) důraz je kladem na praktickou práci s daty, texty teoretických a výzkumných studií, metodologickou tvorbu nástrojů pro sběr dat a jejich analýzu. Statistické zpracování a interpretace dat, základy ovládání software Statistica. Popisná i induktivní statistika, míry centrální tendence, průměr, modus, modus, směrodatná odchylka, rozptyl, míra šikmosti a špičatosti, histogram. Předpokládá se dovednost v užití interpretačních postupů na základě znalosti popisné statistiky. Statistická indukce – statistický odhad, testy normality rozdělení, testování hypotéz, chí-kvadrát, t-testy, korelační analýza, regresní analýza, analýza rozptylu. Vícerozměrné statistické metody – analýza hlavních komponent, faktorová analýza, shluková analýza, shluková analýza. Základy práce s programem Statistica – popis základní oken v programu Statistica, práce se vstupními daty, kontrola dat, tvorba tabulek a práce s nimi, zobrazování dat, grafy vstupních dat, grafy bloku dat, výstupy, pracovní sešity a protokoly, úprava grafů. Analýza vícerozměrných dat (úvod do problematiky) – PCA, FA, CA, atd.
Literatura
    povinná literatura
  • HENDL, Jan. Přehled statistických metod : analýza a metaanalýza dat. 3., přeprac. vyd. Praha: Portál, 2009, 695 s. ISBN 9788073674823. info
  • DISMAN, M. Jak se vyrábí sociologická znalost: příručka pro uživatele. 3. vyd. Praha: Karolinum, 2000, 374 s. ISBN 80-246-0139-7. info
  • PELIKÁN, Jiří. Základy empirického výzkumu pedagogických jevů. Praha: Karolinum, 1998, 270 s. ISBN 9788071845690. info
  • KERLINGER, Freed N. Základy výzkumu chování : pedagogický a psychologický výzkum : Foundations of behavioral research : educational and psychological inquiry (Orig.). Translated by V. Smékal. Vyd. 1. Praha: Academia, 1972, 705 s. info
    doporučená literatura
  • WALKER, Ian. Výzkumné metody a statistika : z pohledu psychologie. Edited by Nigel Holt - Robert Lewis, Translated by Ondřej Novák. Vydání 1. Praha: Grada, 2013, 218 stran. ISBN 9788024739205. info
  • GAVORA, Peter. Tvorba výskumného nástroja pre pedagogické bádanie. Prvé vydanie. Bratislava: Slovenské pedagogické nakladateľstvo, 2012, 119 stran. ISBN 9788010023530. info
  • CHRÁSTKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu. 1. vyd. Praha: Grada, 2007, 263 s. ISBN 978-80-247-1369-4. info
  • SZTOMPKA, Piotr. Vizuální sociologie : fotografie jako výzkumná metoda. Translated by Jiří Ogrocký. Vyd. 1. Praha: Sociologické nakladatelství, 2007, 168 s. ISBN 9788086429779. info
  • MORGAN, David L. Ohniskové skupiny jako metoda kvalitativního výzkumu. Vyd. 1. Brno: Psychologický ústav Akademie věd, 2001, 99 s. ISBN 80-85834-77-4. info
  • Základy sociologického výzkumu. Edited by Alois Surynek - Růžena Komárková - Eva Kašparová. 1. vyd. Praha: Management Press, 2001, 160 s. ISBN 80-7261-038-4. info
  • Úvod do metodologie psychologického výzkumu :jak zkoumat lidskou duši. Edited by Ján Ferjenčík - Petr Bakalář. 1. vyd. Praha: Portál, 2000, 255 s. ISBN 80-7178-367-6. info
  • GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. Translated by Vladimír Jůva. Brno: Paido, 2000, 207 stran. ISBN 8085931796. info
  • HENDL, Jan. Úvod do kvalitativního výzkumu. Praha: Karolinum, 1999, 278 s. ISBN 8024600307. info
  • STRAUSS, Anselm a Juliet CORBINOVÁ. Základy kvalitativního výzkumu : postupy a techniky metody zakotvené teorie. Vyd. 1. Boskovice: Albert, 1999, 196 s. ISBN 80-85834-60-X. info
Výukové metody
veřejná oblajoba a honocení studentských projektů, diskuse, domácí cvičení
Metody hodnocení
Studenti vypracují studentská cvičení podle zadání vyučujícího a obhájí ho před ostatními. Podmínkou zkoušky je vědomostní test (75%). Předmět probíhá kombinovanou formou. Konzultace v rámci kombinovaného studia jsou povinné.
Informace učitele
http://moodlinka.ics.muni.cz/course/view.php?id=2426
Na začátku semestru jsou studenti podrobně seznámeni s obsahem seminárních prací a úkolů, které postupně plní. Studenti připraví dvě klíčové seminární práce, které se mohou stát i součástí diplomové práce.
1) PŘEHLEDOVÁ STUDIE
Studenti vypracují přehledovou studií obsahově se vážící k již zvolenému tématu diplomové práce a odevzdají ji ke stanovenému datu. Prokáží dovednost vyhledávat a analyzovat relevantní zdroje a to včetně cizojazyčných (zpravidla angličtiny).
2) PRAKTICKÁ UKÁZKA PRÁCE S DATY
V průběhu semestru studenti začnou se sběrem dat dle zvoleného postupu nastíněného v projektu diplomové práce a připraví ukázku analýzy kvalitativní nebo kvantitativní dat. Prezentace je veřejná před seminární skupinou.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2018, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023, podzim 2024.