PdF:SZ6099 Učitelská praxe 1 - Informace o předmětu
SZ6099 Učitelská praxe 1
Pedagogická fakultapodzim 2019
- Rozsah
- 0/0/10. 120 hodin. 4 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Viola Daňhelová (přednášející)
Mgr. Bc. Jan Nehyba, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Petr Svojanovský, Ph.D. (přednášející)
doc. Mgr. Jana Kratochvílová, Ph.D. (cvičící)
PhDr. Mgr. Lenka Adámková, Ph.D. (pomocník)
Mgr. Tomáš Andrášik, Ph.D. (pomocník)
doc. Mgr. Václava Bakešová, Ph.D. (pomocník)
Mgr. Olga Bobrzyková (pomocník)
Barbora Bočková (pomocník)
PhDr. Mgr. Monika Bortlíková (pomocník)
Mgr. Jarmila Bradová, Ph.D. (pomocník)
PhDr. Alice Brychová, Ph.D. (pomocník)
Mgr. Irena Budínová, Ph.D. (pomocník)
doc. Mgr. et Mgr. Karel Červenka, Ph.D. (pomocník)
PhDr. Alena Dobrovolná, Ph.D. (pomocník)
Mgr. Karolína Dundálková, Ph.D. (pomocník)
PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D. (pomocník)
Mgr. Martin Fico (pomocník)
Bc. Denisa Foltová, DiS. (pomocník)
Mgr. et Mgr. Lucie Grůzová, Ph.D. (pomocník)
Mgr. et Mgr. et Mgr. Bc. Lucie Hájková, Ph.D. (pomocník)
doc. Mgr. Světlana Hanušová, Ph.D. (pomocník)
Ing. Zdeněk Hodis, Ph.D. (pomocník)
doc. PaedDr. Eduard Hofmann, CSc. (pomocník)
doc. PaedDr. Hana Horká, CSc. (pomocník)
Mgr. Helena Hradílková (pomocník)
Mgr. Ivana Hrozková, Ph.D. (pomocník)
PhDr. Barbora Chleboradová, Ph.D. (pomocník)
Mgr. Jana Chocholatá, Ph.D. (pomocník)
Mgr. Miroslav Jireček, Ph.D. (pomocník)
Mgr. Miroslav Jurčík, Ph.D. (pomocník)
Mgr. Petr Kamenický, Ph.D. (pomocník)
PaedDr. Květoslava Klímová, Ph.D. (pomocník)
Mgr. Blanka Klimovič (pomocník)
doc. Mgr. Petr Knecht, Ph.D. (pomocník)
Mgr. Tomáš Kohoutek, Ph.D. (pomocník)
PhDr. Mgr. Petr Kopečný, Ph.D. (pomocník)
doc. PhDr. Mgr. Simona Koryčánková, Ph.D. (pomocník)
Mgr. Jan Krása, Ph.D. (pomocník)
Mgr. Jana Létalová, Ph.D. (pomocník)
doc. Mgr. Kateřina Lojdová, Ph.D. (pomocník)
PhDr. Josef Lukas, Ph.D. (pomocník)
Mgr. Pavla Marečková, Ph.D. (pomocník)
Mgr. et Mgr. Jan Mareš, Ph.D. (pomocník)
Mgr. Tomáš Miléř, Ph.D. (pomocník)
Mgr. Petr Novák, Ph.D. (pomocník)
PhDr. Eva Nováková, Ph.D. (pomocník)
Mgr. Jana Obrovská, Ph.D. (pomocník)
Mgr. Jana Ovčáčková, Ph.D. (pomocník)
Mgr. Jitka Panáčová, Ph.D. (pomocník)
Mgr. Lenka Pavlíčková, Ph.D. (pomocník)
doc. Mgr. Pavel Pecina, Ph.D. (pomocník)
Mgr. Karel Picka, Ph.D. (pomocník)
Mgr. Radek Pospíšil, Ph.D. (pomocník)
PhDr. Mgr. et Mgr. Jitka Reissmannová, Ph.D. (pomocník)
PhDr. Petra Röderová, Ph.D. (pomocník)
Mgr. Bc. Michaela Sojková Šamalová, Ph.D. (pomocník)
doc. PaedDr. Hana Stadlerová, Ph.D. (pomocník)
doc. PaedDr. Hana Stehlíková Babyrádová, Ph.D. (pomocník)
Mgr. Petra Suquet, M.A., Ph.D. (pomocník)
Mgr. Hana Svobodová, Dr. phil. (pomocník)
Mgr. Jiří Šibor, Ph.D. (pomocník)
Mgr. Lucie Škarková, Ph.D. (pomocník)
Mgr. et Mgr. Michal Škerle (pomocník)
JUDr. Mgr. Ing. Kateřina Šmejkalová, PhD. (pomocník)
PhDr. Kamil Štěpánek, CSc. (pomocník)
PhDr. Mgr. Radim Štěrba, Ph.D., DiS. (pomocník)
Mgr. Daniela Taylor, Ph.D. (pomocník)
Mgr. Milena Tomanová, Ph.D. (pomocník)
Mgr. Marek Trávníček (pomocník)
doc. RNDr. Eva Trnová, PhD. (pomocník)
doc. Mgr. František Tůma, Ph.D. (pomocník)
Mgr. Dana Veselá, Ph.D. (pomocník)
PhDr. Mgr. Jan Viktorin, Ph.D. (pomocník)
doc. Mgr. et Mgr. Kateřina Vlčková, Ph.D. (pomocník)
Mgr. Libuše Vodová, Ph.D. (pomocník)
doc. PhDr. Věra Vojtová, Ph.D. (pomocník)
PhDr. Lenka Vrbecká Doležalová, Ph.D. (pomocník)
Mgr. Petr Vybíral, Ph.D. (pomocník)
PhDr. Mgr. Dana Zámečníková, Ph.D. (pomocník)
Mgr. Jitka Zítková, Ph.D. (pomocník) - Garance
- Mgr. Petr Svojanovský, Ph.D.
Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta - Předpoklady
- !NOWANY( SZ6640 Teaching Practice 1 )
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- předmět má 79 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je rozšíření profesních kompetencí, seznámení s rolemi, do nichž učitel při své práci vstupuje, uvědomění si vlastních profesních potřeb. V této praxi je kladen důraz na pedagogicko-psychologický aspekt praxe. Student má v rámci předmětu možnost propojovat teoretické poznatky získaných v kurzech pedagogiky, psychologie a studovaného oboru s praktickými zkušenostmi a prohloubit reflektivní a sebereflektivní dovednosti potřebné k práci učitele. Předmět je úzce provázaný se Seminářem k učitelské praxi, kde student reflektuje svoji pedagogickou praxi v malé skupině studentů. Jedná se o průběžnou praxi, kterou student vykonává 10 týdnů během semestru. Celkem jde o 120 hodin, z toho 80 hodin přímo ve škole a 40 hodin na přípravu vlastní výuky a pomoc při práci s provázejícím učitelem (např. oprava písemek, vytváření pomůcek apod.).
- Výstupy z učení
- Po absolvování předmětu student: • má reálnou představu o tom, co obnáší plánování, realizace a reflexe vlastní výuky • má přehled o všech každodenních činnostech učitele (výukových i nevýukových); • reflektuje klima konkrétní školy a třídy a jejich vliv na vlastní práci.
- Osnova
- • činnosti vykonávané ve funkci asistenta (třídního) učitele zadané ředitelem základní školy či cvičným učitelem (např. pomoc s opravováním písemných prací a sešitů žáků, tvorba učebních pomůcek, individuální práce se žáky se specifickými potřebami, doprovod (spolu s učitelem) žáků na exkurze, příprava školních projektů a akcí, dozory, účast na třídních schůzkách, pomoc se školní/třídní dokumentací, příprava třídnické hodiny, suplování ad.); • vedení pedagogického deníku a zpracovávání dlouhodobého komplexního portfoliového úkolu – čas na vypracování těchto úkolů je vyhrazen v rámci předmětu Semináře k učitelské praxi, se kterým je praxe ve škole přímo provázána • náslechy ve výuce cvičných učitelů (dle možností školy); • vlastní výuka – 16 hodin; • výuka v tandemu – 16 hodin.
- Literatura
- DYTRTOVÁ, Radmila a Marie KRHUTOVÁ. Učitel : příprava na profesi. Vyd. 1. Praha: Grada, 2009, 121 s. ISBN 9788024728636. URL info
- KYRIACOU, Chris. Klíčové dovednosti učitele : cesty k lepšímu vyučování. Translated by Dominik Dvořák - Milan Koldinský. Vydání třetí. Praha: Portál, 2008, 155 stran. ISBN 9788073674342. info
- PETTY, Geoffrey. Moderní vyučování. Translated by Štěpán Kovařík. Vyd. 3. Praha: Portál, 2004, 380 s. ISBN 807178978X. info
- GOWER, Roger, Diane PHILLIPS a Steve WALTERS. Teaching practice handbook. New edition. Oxford: Macmillan Heinemann, 1995, viii, 215. ISBN 0-435-24059-5. info
- ŠIMONÍK, Oldřich. Začínající učitel. dotisk 1. vydání. Brno: MU, 1995, 101 s. Spisy pedagogické fakulty MU, sv. 56. ISBN 80-210-0944-6. info
- Výukové metody
- • aktivní práce pod vedením cvičného učitele; • hospitace oborového didaktika ve výuce studenta učitelství; • individuální konzultace.
- Metody hodnocení
- • hodnocení studenta učitelství vypracované cvičným učitelem; • pravidelná docházka studenta učitelství do školy, na níž praktikuje.
- Informace učitele
- V případě, že nebudete na praxi řádně zapsáni, praxe vám nebude uznána. Podrobné informace k předmětům, které se týkají praxe naleznete zde: https://www.ped.muni.cz/pedagogika/rozcestnik-praxe-nmgr/
- Další komentáře
- Studijní materiály
Poznámka k četnosti výuky: Praxe trvá 10 týdnů. Celkem jde o 60 hodin praxe, z toho 40 hodin přímo ve škole.
MAJOR PREZENČNÍ.
- Statistika zápisu (podzim 2019, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2019/SZ6099