XPPk09 Dramatická výchova – projekty

Pedagogická fakulta
podzim 2019
Rozsah
0/0/.7. 8 konzultací + 2 dny praxí. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučující
Mgr. Veronika Rodová, Ph.D. (přednášející)
Garance
Mgr. Veronika Rodová, Ph.D.
Katedra primární pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Sabina Autratová
Dodavatelské pracoviště: Katedra primární pedagogiky – Pedagogická fakulta
Předpoklady
Student musí absolvovat předmět Základy dramatické výchovy.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět seznamuje studenty s hlavními principy projektové výuky a možnostmi jejího uplatnění pro oblast dramatické výchovy. Cílem předmětu je seznámit studenty se základy problematiky projektové výuky v kontextu dramatické výchovy, což prohlubuje profesní zkušenosti a rozvíjí tvořivost studentů. Po absolvování kurzu bude student: znát principy projektové výuky; schopen navrhnout a zrealizovat projekt, ve kterém budou vhodně uplatněny metody a techniky dramatické výchovy; na základě studia odborné literatury chápat rozdíl mezi projektovou a tematickou výukou.
Výstupy z učení
Po absolvování kurzu bude student: znát principy projektové výuky; schopen navrhnout a zrealizovat projekt, ve kterém budou vhodně uplatněny metody a techniky dramatické výchovy; na základě studia odborné literatury chápat rozdíl mezi projektovou a tematickou výukou.
Osnova
  • Srovnání cílů projektové výuky a dramatické výchovy. Druhy projektů. Plánování projektu. Realizace projektu. Hodnocení projektu a závěrečná reflexe.
Literatura
    povinná literatura
  • Valenta, J. a kol. (1994). Pohledy – Projektová metoda ve škole i za školou. Praha: Artama.
  • KRATOCHVÍLOVÁ, Jana. Teorie a praxe projektové výuky. 1. dotisk 1. vydání. Brno: MU Brno, 2009, 160 s. svazek č. 100. ISBN 978-80-210-4142-4. info
  • TOMKOVÁ, Anna, Jitka KAŠOVÁ a Markéta DVOŘÁKOVÁ. Učíme v projektech. Vyd. 1. Praha: Portál, 2009, 173 s. ISBN 9788073675271. info
  • VYBÍRAL, Michal. Od zkušenosti k poznání, aneb, Projekty, dramatická výchova a konstruktivismus s dětmi ve věku 7-12 let : (praktické ukázky). Plzeň: Pedagogické centrum Plzeň, 1996, 48 s. info
    doporučená literatura
  • Brhelová, E. & Rodriguezová, V. (2011). Otázka jako klíč k příběhu. Tvořivá dramatika, XXII (1), 15−22.
  • Bednařík, A. a kol. (2004). Životné zručnosti a ako ich rozvíjať. Bratislava: Nadácia pre deti Slovenska
  • Kratochvílová, J. (2007). Projektová výuka. In Výběr z reformních i současných edukačních koncepcí. Brno: MSD s.r.o.
  • Kašová, J. (1995). Škola trochu jinak: projektové vyučování v teorii i praxi. Kroměříž: IUVENTA.
  • KASÍKOVÁ, Hana. Kooperativní učení, kooperativní škola. Vyd. 2., rozš. a aktualiz. Praha: Portál, 2010, 151 s. ISBN 9788073677121. info
  • SVOZILOVÁ, Dana. Analýza strukturované dramatické hry v kontextu dramatické výchovy. Vydání první. Brno: Janáčkova akademie múzických umění v Brně, 2005, 192 stran. ISBN 8086928101. info
  • MORGAN, Norah a Juliana SAXTON. Vyučování dramatu : hlava plná nápadů. Translated by Helena Zymonová. Vyd. 1. Praha: Sdružení pro tvořivou dramatiku, 2001, 250 s. ISBN 8090166024. info
Výukové metody
diskuze, přednáška, domácí práce
Metody hodnocení
70 % aktivní účasti na seminářích, písemný návrh, realizace projektu v MŠ a jeho dokumentace
Navazující předměty
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2018.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2019/XPPk09