XTVp33 Praktikum z tělesné výchovy a výchovy ke zdraví s reflektovanou praxí

Pedagogická fakulta
podzim 2019
Rozsah
0/2/1. 2s+1px. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Iva Kouřilová, Ph.D. (cvičící)
doc. PaedDr. Vladislav Mužík, CSc. (cvičící)
PhDr. Mgr. Leona Mužíková, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Hana Šeráková, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. PaedDr. Vladislav Mužík, CSc.
Katedra tělesné výchovy a výchovy ke zdraví – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Andrea Špačková
Dodavatelské pracoviště: Katedra tělesné výchovy a výchovy ke zdraví – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
XTVp33/01: St 14:00–15:50 tělocvična Poříčí 7, I. Kouřilová, H. Šeráková
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Jiné omezení: Je potřeba mít splněné předměty MSBP_DVKZ a MSBP_VKZ
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Studenti se seznámí s praktickou aplikací didaktiky tělesné výchovy a výchovy ke zdraví v praxi MŠ. Východiskem jsou reflektované modelové vyučovací pokusy studentů, na jejichž základě student realizuje didakticky propracované pohybové aktivity dětí v prostředí MŠ.
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu je student schopen: využít poznatky z teorie a didaktiky tělesné výchovy a výchovy ke zdraví ke kvalifikovanému řízení pohybových aktivit a aktivit týkajících se výchovy ke zdraví v rámci MŠ; tyto aktivity je schopný kvalifikovaně reflektovat
Osnova
  • Seminář: Příprava na realizace vyučovacích pokusů v praxi mateřských škol, osvojení si základních metod pozorování a hodnocení řízených pohybových aktivit. 2. – 3. Ukázky modelových řízených pohybových aktivit v předškolním vzdělávání. 4. – 11. Reflektované vyučovací pokusy studentů na daná témata v integraci s výchovou ke zdraví – v herně, na hřišti, v přírodním prostředí. 12. Evaluace a sebereflexe vyučovacích pokusů studentů v prostředí MŠ. Praxe: Ukázky řízených pohybových aktivit v mateřské škole (fakultní MŠ). 3. – 4. Příprava na realizaci vyučovacích pokusů v praxi mateřských škol, realizace základních metod pozorování a hodnocení řízených pohybových aktivit. 5. – 12. Reflektované vyučovací pokusy studentů na daná témata v integraci s výchovou ke zdraví – v herně, na hřišti, v přírodním prostředí.
Literatura
  • VOLFOVÁ, Hana a Ilona KOLOVSKÁ. Předškoláci v pohybu. 1. vyd. Praha: Grada, 2011, 120 s. ISBN 9788024735900. info
  • MACHOVÁ, Jitka a Dagmar KUBÁTOVÁ. Výchova ke zdraví : zdraví a prevence, životní styl - problémy a rizika, dospívání a zdravotní problémy. Vydání 1. Praha: Grada, 2009, 291 stran. ISBN 9788024727158. info
  • HAVLÍNOVÁ, Miluše, Eliška VENCÁLKOVÁ, Zora SYSLOVÁ, Jana HAVLOVÁ, Iva LACINOVÁ, Nina PETRASOVÁ a Ludmila ŠPRACHTOVÁ. Kurikulum podpory zdraví v mateřské škole. 2., přeprac. a dopl. vyd. Praha: Portál, 2008, 223 s. ISBN 978-80-7367-487-8. info
  • VENCÁLKOVÁ, Eliška a Jana HAVLOVÁ. Kurikulum podpory zdraví v mateřské škole : aktualizovaný modelový program podpory zdraví (dokument a metodika). Edited by Miluše Havlínová. 3. aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2008, 223 s. ISBN 9788073674878. info
  • VOLFOVÁ, Hana a Ilona KOLOVSKÁ. Předškoláci v pohybu : cvičíme jako myška, kočka a pejsek. 1. vyd. Praha: Grada, 2008, 118 s. ISBN 9788024723174. info
Výukové metody
Pravidelná kontaktní výuka. Příprava na realizaci vyučovacích pokusů v praxi mateřských škol. Vyučovací pokusy studentů. Reflexe a sebereflexe vyučovacích pokusů.
Metody hodnocení
Reflexe a sebereflexe přípravy na vyučovací pokus. Reflexe a sebereflexe vyučovacího pokusu.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022.