PdF:Ze0255 Aktivizující formy a metody ve - Informace o předmětu
Ze0255 Aktivizující formy a metody ve výuce zeměpisu
Pedagogická fakultapodzim 2019
- Rozsah
- 12 hod. 3 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- doc. Mgr. Petr Knecht, Ph.D. (cvičící)
- Garance
- doc. Mgr. Petr Knecht, Ph.D.
Katedra geografie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Kateřina Brabcová
Dodavatelské pracoviště: Katedra geografie – Pedagogická fakulta - Předpoklady
- Předmět probíhá paralelně s učitelskou praxí a semináři k reflexi praxí. Předmět syntetizuje a aplikuje poznatky získané při studiu dílčích geografických disciplín a předmětů z pedagogiky a psychologie.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství zeměpisu pro základní školy (program PdF, N-ZS)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je a) představit, porovnat, prakticky vyzkoušet a analyzovat vybrané aktivizující prostředky, metody a formy výuky zeměpisu, b) seznámit studenty s principy konstruktivismu a zásadami kooperativní a problémově orientované výuky, c) naučit studenty plánovat a hodnotit výuku zeměpisu vedoucí k rozvíjení klíčových kompetencí a oborových dovedností.
- Výstupy z učení
- Po absolvování předmětu bude student schopen:
- porovnat, kriticky zhodnotit, uvést klady a zápory aktivizujících metod a forem výuky;
- naplánovat konkrétní vyučovací hodinu výuky zeměpisu s využitím aktivizujících metod a forem výuky. - Osnova
- Základní principy aktivizujících metod a forem výuky
- princip konstruktivismu, práce s chybou a důležitost zpětné vazby
- zásady kooperativní výuky a kooperativního učení
- obecné principy a pravidla prezentace, software pro tvorbu prezentací (sdělení, struktura, grafické požadavky, barvy, animace)
- tvorba posterů a jejich prezentace (principy, rozměry, možnosti využití ve výuce)
- GPS a tablety ve výuce zeměpisu
- internet ve výuce zeměpisu (datové a mapové zdroje)
- další témata dle zájmu a potřeb studentů.
- Literatura
- BEST, Brin a Steve PADGET. Secondary starters and plenaries geography : ready-to-use activities for teaching geography. London: Bloomsbury, 2014, xii, 162. ISBN 9781441110916. info
- Učime (se) spolupráci spoluprací : náměty - výukové materiály pro kooperaci dětí i dospělých. Edited by Hana Kasíková. 1. vyd. Kladno: AISIS, 2007, 181 s. ISBN 8023967703. info
- 100 ideas for lesson planning. Edited by Anthony Haynes. New York: Continuum, 2007, xi, 115 p. ISBN 9781441133137. info
- LEEDER, Andy. 100 ideas for teaching geography. New York, N.Y.: Continuum, 2006, xi, 128. ISBN 0826485383. info
- Výukové metody
- Individuální, párová a skupinová práce s odbornými informačními zdroji. Prezentace výsledků práce. Skupinová diskuse. Samostatné studium odborné literatury.
- Metody hodnocení
- Vypracování nebo prezentace zadaných cvičení, jejich včasné odevzdání a schválení vyučujícím předmětu.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2019/Ze0255