ZeD012 Problémové vyučování a učení ve výuce geografie

Pedagogická fakulta
podzim 2019
Rozsah
0/0/2. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. Mgr. Petr Knecht, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Petr Knecht, Ph.D.
Katedra geografie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Kateřina Brabcová
Dodavatelské pracoviště: Katedra geografie – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Jako volitelný si tento předmět zapisují především studenti, jejichž disertační práce souvisí s problematikou zkoumání výuky geografie.
Cílem předmětu je vést studující k hlubšímu pochopení procesů odehrávajících se ve výuce geografie. Pozornost studentů by se měla zaměřovat především na procesy utváření geografických pojmů a rozvíjení geografického myšlení na základě studia vhodných úloh a situací, jež jsou navozovány ve školní výuce. Problémově orientované přístupy ve výuce geografie jsou dlouhodobě považovány za pilíře geografického vzdělávání, neboť problémová výuka odpovídá specifickému charakteru geografického učiva.
• Student prokáže hluboký a systematizovaný vhled do procesů odehrávajících se ve výuce geografie.
• Student základě analýzy výukových situací zachycených na videu kriticky posoudí jejich potenciál z hlediska problémového vyučování a učení ve výuce geografie a v případě potřeby navrhne jejich zlepšení.
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu student hlouběji porozumí procesům odehrávajícím se ve výuce geografie se zvláštním zřetelem k procesu utváření geografických pojmů a rozvíjení geografického myšlení na základě studia vhodných učebních úloh a výukových situací.
Osnova
  • 1. Význam a využití problémového vyučování a učení v geografickém vzdělávání. 2. Teorie zakotveného vyučování, teorie kognitivní flexibility, teorie kognitivního učňovství. 3. Problém a jeho řešení. Cyklus řešení problémů. Faktory ovlivňující proces řešení problémů. 4. Problémová situace ve výuce geografie. Problem-based learning v geografickém vzdělávání. Problémově orientovaná výuka geografie. 5. Problémové učební úlohy jako jeden z pilířů geografického vzdělávání. Geografická znalost a její význam pro řešení geografických problémů. 6. Typologie, výzkum a hodnocení problémových učebních úloh ve výuce geografie.
Literatura
  • Studie z časopisů: International Research in Geographical and Environmental Education; Journal of Geography; Geography; Zeitschrift für Geographiedidaktik./Journal of Geography Education; Geography in Higher Education
  • KNECHT, Petr. Příležitosti k rozvíjení kompetence k řešení problémů v učebnicích a ve výuce zeměpisu. Online. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2014, 208 s. ISBN 978-80-210-7652-5. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.5817/CZ.MUNI.M210-7652-2014. Čítárna Munispace info
  • ŘEZNÍČKOVÁ, Dana, Hana CÍDLOVÁ, Věra ČÍŽKOVÁ, Hana ČTRNÁCTOVÁ, Radka ČUDOVÁ, Martin HANUS, Milan KUBIATKO, Miroslav MARADA, Tomáš MATĚJČEK a Eva TRNOVÁ. Dovednosti žáků ve výuce biologie, geografie a chemie. Praha: Nakladatelství P3K, 2013, 288 s. ISBN 978-80-87343-24-1. info
  • GREIFF, Samuel. Individualdiagnostik komplexer Problemlösefähigkeit. Münster: Waxmann, 2012, 267 s. ISBN 9783830925934. info
Výukové metody
teoretická příprava, četba odborné literatury, skupinové diskuse, prezentace
Metody hodnocení
Student na základě prezentace metodiky plánovaného/realizovaného disertačního výzkumu a) navrhne a zdůvodní možnosti aplikace teorií problémového vyučování a učení na teoretická východiska disertačního výzkumu b) zhodnotí možnosti aplikace vybraných metodologií užívaných ke zkoumání problémového vyučování a učení ve vlastním disertačním výzkumu.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2020.