ASPG_ZAPE Základy pedagogiky

Pedagogická fakulta
podzim 2020
Rozsah
8/0/0. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. Mgr. Dušan Klapko, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Dušan Klapko, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Štěpařová
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh
Pá 15. 1. 9:00–12:50 učebna 37, Pá 29. 1. 14:00–17:50 učebna 37
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem přednášek je vytvořit u studentů klíčové znalosti v oblasti inkluzivní pedagogiky. Na konci tohoto kurzu bude student schopen: - definovat základní pedagogické pojmy, - vysvětlit podstatu a strukturu pedagogiky jako vědního oboru, - vymezit současné problémy pedagogiky a nastínit možné způsoby jejich řešení na poznatcích četby a z vlastní zkušenosti, - zhodnotit význam přínosu probíraných témat pro pedagogickou teorii a praxi.
Osnova
  • 1. Základní pedagogické kategorie (cíl, obsah, prostředky, podmínky, metody, organizační formy). 2. Podstata hnutí nové výchovy, reformní pedagogika. Pojmy, představitelé, směry, díla, koncepce. 3. Individuální a sociální význam vzdělání, právo na vzdělání, rovný přístup ke vzdělání, sociální nerovnost ve vzdělání, vzdělání a sociální spravedlnost, sociální inkluze. 4. Podpora sebehodnocení a sebeúcty dítěte. Výchova k hodnotám. 5. Rodina z pedagogického hlediska. Spolupráce školy a rodiny. Současné problémy v rodičovské výchově.
Literatura
    doporučená literatura
  • PRŮCHA, Jan. Moderní pedagogika. Šesté, aktualizované a do. Praha: Portál, 2017, 483 stran. ISBN 9788026212287. info
  • Inkluzivní pedagogika. Edited by Viktor Lechta, Translated by Tereza Hubáčková. Vydání první. Praha: Portál, 2016, 463 stran. ISBN 9788026211235. info
  • KALHOUS, Z a O OBST. Školní didaktika. Praha: Portál, 2009. Vyd. 2. info
  • Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Vyd. 1. Stařeč: INFRA, 2005, 113 s. ISBN 8086666247. info
Výukové metody
přednáškový blok, diskuse.
Metody hodnocení
Písemná zkouška, esej. Předpoklady k absolvování předmětu: - min. 60 % úspěšnost ve vědomostní písemné zkoušce - napsání dvou až třístránkové eseje na zadané téma Známka je výsledkem hodnocení v písemné zkoušce (viz okruhy otázek ke zkoušce) a kvality zpracované eseje.
Informace učitele
http://moodlinka.ped.muni.cz/course/edit.php?id=2060
Heslo do moodlinky: seneca Seminární témata: Seminární téma je možno zpracovat formou eseje nebo jako odborný článek v rozsahu minimálně dvou stran. - Já vychovatel Zkuste zformulovat vlastní představy o výchově, o jejím smyslu, prostředcích, cílech, kde spatřujete slabiny výchovné efektivity atd. - Můj hermeneutický pokus Z odborné literatury vyberte texty zaměřené na edukační procesy. Vaším úkolem je interpretovat či polemizovat s myšlenkami autora, které jste objevili ve vybraných textových pasážích. Své názory se pokuste zasadit do historicko-společenského rámce. - Co je potřebné změnit na současné škole v zájmu optimalizace jejího fungování Téma je možné zpracovat v obecné, ale i v konkrétní rovině. Rozpory vznikající mezi výchovnou praxí a teoretickými normativy vyvolávají řadu diskusí. Vaším úkolem je smysluplně rozšířit tuto nikdy nekončící diskusi.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2015, jaro 2016, podzim 2016, jaro 2017, podzim 2017, jaro 2018, podzim 2018, jaro 2019, podzim 2019, jaro 2020, jaro 2021, podzim 2021, jaro 2022, podzim 2022, jaro 2023.