PdF:DCJDR_IMV1 Metodologie výzkumu v didaktic - Informace o předmětu
DCJDR_IMV1 Metodologie výzkumu v didaktice cizích jazyků 1
Pedagogická fakultapodzim 2020
- Rozsah
- 2/0/0. 3 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- doc. PaedDr. Monika Černá, Ph.D. (přednášející)
doc. Mgr. Světlana Hanušová, Ph.D. (přednášející)
prof. PhDr. Věra Janíková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Tomáš Kohoutek, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. Petr Květon, Ph.D. (přednášející) - Garance
- doc. Mgr. et Mgr. Kateřina Vlčková, Ph.D.
Institut výzkumu školního vzdělávání – Pedagogická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Institut výzkumu školního vzdělávání – Pedagogická fakulta - Předpoklady
- DCJDR_IMP2 Metodologie v pedagogice 2
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Didaktika cizího jazyka (program PdF, D-SPE4) (2)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je umožnit studentům proniknout hlouběji do problematiky výzkumu v oblasti cizího jazyka: a) do výzkumných témat a otázek b) výzkumných metod c) výzkumného vzorku, validity a reliability d) zpracování dat a prezentace výsledků.
- Výstupy z učení
- Studenti rozumí hlubším souvislostem výzkumu v oblasti cizích jazyků a jeho metodologii, a to jak kvantitativní, kvalitativní, tak smíšené. Umí vhodně formulovat výzkumné téma a otázku v daných třech typech designů výzkumu, zvolit vhodnou metodu sběru dat a metodu analýzy dat, definovat základní soubor a vybrat adekvátně soubor výběrový. Dovedou pracovat s koncepty validity a reliability výzkumu. Umí sesbírat kvalitní data a adekvátně je zpracovat, analyzovat a interpretovat a prezentovat výsledky, včetně jejich zasazení do kontextu dosavadních zjištění.
- Osnova
- Předmět je úvodem k východiskům, postupům a metodám výzkumu a zpracování dat v oblasti osvojování cizího jazyka. Ukazuje specifika tohoto oborového výzkumu, představuje základní tematické okruhy zkoumané v současnosti v dané oblasti. Cílem předmětu je umožnit studentům proniknout hlouběji do problematiky výzkumu v oblasti cizího jazyka: a) do výzkumných témat a otázek b) výzkumných metod c) výzkumného vzorku, validity a reliability d) zpracování dat a prezentace výsledků. Tematické okruhy: •Metodologie výzkumu v didaktice cizích jazyků: Metodologie pedagogiky, psychologie, sociologie a dalších sociálních věd a jejich vztah k metodologii výzkumu v didaktice cizích jazyků. Základní pojmy. Předmět. Význam a využití výzkumu v didaktice cizích jazyků. Vybrané teorie v lingvistickém a pedagogicko-psychologickém výzkumu jako jeho východiska. •Obory ve výzkumu cizích jazyků: Lingvistický, sociolingvistický, psycholingvistický aj. výzkum. Výzkumná témata. •Specifika výzkumu v didaktice cizích jazyků: Specifika výzkumu v didaktice angličtiny, němčiny, ruštiny, francouzštiny a dalších jazyků. Výzkum v oblasti osvojování prvního jazyka, druhého a cizího jazyka, bilingvismu. •Zdroje výzkumu v didaktice cizích jazyků: Časopisy, on-line databáze. Instituce. Doktorské studium a výzkum. Základní výzkumná terminologie v cizích jazycích. •Aplikace výzkumných designů ve výzkumu v didaktice cizích jazyků. Ukázky výzkumů. Mezinárodní komparativní výzkum. •Specifika metod sběru, zpracování a analýzy dat ve výzkumu v didaktice cizích jazyků. Software. •Formát a struktura zprávy z výzkumu dle APA normy. Standardy výzkumu. Citační norma APA.
- Literatura
- doporučená literatura
- Методы и методология психолого-педагогического исследования
- Dörnyei, Z. Research Methods in Applied Linguistics: Quantitative, Qualitative, and Mixed Methodologies (Oxford Applied Linguistics). Oxford : Oxford University Press, 2007.
- Handbook of research in second language teaching and learning. Edited by Eli Hinkel. London: Lawrence Erlbaum Associates, 2005, xxii, 1144. ISBN 0805841814. info
- neurčeno
- Winzer-Kiontke, B. Subjektive Theorien in der Fremdsprachenforschung, SRN : VDM Verlag, 2008.
- Studie z časopisů: Language Learning, Applied Psycholinguistics, The Modern Language Journal, Journal of Pragmatics, Sociolinguistics and Language Acquisition, Language Learning Journal, Linguistics and Education
- Образцов П. И. Методы и методология психолого-педагогического исследования. Издательство Питер, 2004
- Duff, P. A. Case Study Research in Applied Linguistics. New York : Erlbaum, 2008.
- Dörnyei, Z. Questionnaires in Second Language Research: Construction, Administration and Processing (SLA Research: Theoretical & Methodological Issues). Mahwah, NJ : Erlbaum, 2003.
- GASS, Susan M. a Alison MACKEY. Data elicitation for second and foreign language research. London: Lawrence Erlbaum Associates, 2007, x, 212. ISBN 9780805860351. info
- MACKEY, Alison a Susan M. GASS. Second language research : methodology and design. London: Lawrence Erlbaum Associates, 2005, xv, 405. ISBN 0805842497. info
- GUIDÈRE, Mathieu. Méthodologie de la recherche : guide du jeune chercheur en lettres, langues, sciences humaines et sociales : maîtrise, DEA, master, doctorat. Nouv. éd. rev. et augm. Paris: Ellipses, 2004, 127 s. ISBN 2729821767. info
- SELIGER, Herbert W. a Elana SHOHAMY. Second language research methods. Oxford: Oxford University Press, 1989, 270 s. ISBN 0-19-437067-4. info
- Výukové metody
- přednáška, diskuse, individuální konzultace
- Metody hodnocení
- Typ zkoušky: Propracování vlastního projektu výzkumu disertační práce na základě nových poznatků.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý druhý týden.
- Statistika zápisu (podzim 2020, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2020/DCJDR_IMV1