PdF:ICJk16 Jazykový rozbor - Informace o předmětu
ICJk16 Jazykový rozbor
Pedagogická fakultapodzim 2020
- Rozsah
- 0/0/.5. 6 konzultací. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- doc. PhDr. Jana Marie Tušková, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Adam Veřmiřovský, Ph.D. (cvičící) - Garance
- doc. PhDr. David Kroča, Ph.D.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Petra Rozbořilová
Dodavatelské pracoviště: Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- ICJk16/01: Pá 9. 10. 8:00–9:50 učebna 3, Pá 30. 10. 8:00–9:50 učebna 36, Pá 11. 12. 13:00–14:50 učebna 21, A. Veřmiřovský
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství pro 1. stupeň základní školy (program PdF, M-ZS15)
- Učitelství pro 1. stupeň základní školy (program PdF, M-ZS5)
- Cíle předmětu
- Student se má naučit aplikovat syntézu poznatků získaných studiem předmětů v předchozích ročnících a aplikovat teoretické znalosti i praktické dovednosti dílčích disciplín (pravopis, hláskosloví, tvarosloví, skladba, nauka o slovní zásobě, tvoření slov, stylistika) při komplexním jazykovém rozboru textu.
- Výstupy z učení
- Student je schopen aplikovat syntézu poznatků získaných studiem předmětů v předchozích ročnících. Studenti prokazují schopnost aplikovat teoretické znalosti i praktické dovednosti dílčích disciplín (pravopis, hláskosloví, tvarosloví, skladba, nauka o slovní zásobě, tvoření slov, stylistika) při komplexním jazykovém rozboru textu.
- Osnova
- 1. Text. Členění textu. 2. Text v komunikační situaci. Jazykové prostředky zakotvení textu v komunikační situaci (spojky, částice, odkazovací zájmena). 3. Gramatická stránka textu. Stylistická charakteristika gramatických prostředků v textu. 4. Lexikální prostředky v textu, jejich stylistická charakteristika. Příslušnost textu ke stylové oblasti. 5. Analýza prostředky slovotvorných, jejich frekvence v textu. 6. Souvětí a věta jednoduchá. Rozbor věty jednoduché. Syntaktické vztahy ve větě jednoduché. Využití syntaktických vztahů jako gramatických prostředků textové návaznosti. Elipsa jako prostředek textové návaznosti.
- Literatura
- ČECHOVÁ, Marie a Vlastimil STYBLÍK. Čeština a její vyučování :didaktika českého jazyka pro učitele základních a středních škol a studenty učitelství. 2., upr. vyd., v SPN vyd. 1. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 1998. 264 s. ISBN 80-85937-47-6.
- ČECHOVÁ, Marie a František DANEŠ. Komplexní jazykové rozbory. 2., upr. vyd., v SPN 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1996. 263 s. ISBN 80-85937-27-1.
- GREPL, Miroslav. Příruční mluvnice češtiny. Edited by Petr Karlík - Marek Nekula - Zdenka Rusínová. Vyd. 2., opr. Praha: NLN, Nakladatelství Lidové noviny, 2012, 799 s. ISBN 9788071066248. info
- Pravidla českého pravopisu. Praha: Academia, 2005, 391 s. ISBN 80-200-1327-X. info
- Slovník spisovné češtiny pro školu a veřejnost. Edited by Josef Filipec. 4. vyd. Praha: Academia, 2005, 647 s. ISBN 978-80-200-1446-7. info
- Výukové metody
- V semináři se provádí aktivní rozbory textů, diskuse o odborných problémech předmětu, prezentuje domácí práce.
- Metody hodnocení
- Podmínkou ukončení předmětu je adekvátní účast a prezentace samostatné práce.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2020, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2020/ICJk16